Архив

Защо Tesla избра Германия за новия си завод

Германските политици приветстваха съобщението на Мъск

Собственикът на SpaceX и Tesla CEO Елон Мъск на церемонията за наградите "Das Goldene Lenkrad" в Берлин - Ноември 12, 2019. REUTERS

Собственикът на SpaceX и Tesla CEO Елон Мъск на церемонията за наградите „Das Goldene Lenkrad“ в Берлин – Ноември 12, 2019. REUTERS

Reuters

ФРАНКФУРТ – Елон Мъск избра блестящо събитие в Германия, на няколко часа път от родното място на двигателя с вътрешно горене, за да изпусне новината, че Tesla планира да открие фабрика в страната.

Tesla ще закръгли глобалната си производствена мрежа с фабрика близо до Берлин, заедно с инженерно-конструкторски център, каза Мъск на церемонията по награждаването на Golden Steering Wheel в германската столица, на която присъстваха изпълнителните директори на Volkswagen, Audi и BMW.

„Всички знаят, че немският инженеринг е изключителен със сигурност. Това е част от причината да намираме Gigafactory Europe в Германия“, каза Мъск по време на наградите.

Новината не беше напълно неочаквана. Мъск каза преди, че Tesla ще обяви местоположението на фабрика в Европа преди края на тази година и че Германия е водеща.

Заводът ще бъде в Gruenheide, само на около час път от Берлин в източна Германия, според берлинския вестник Tagesspiegel.

Министърът на Берлин, отговарящ за икономическите въпроси, Рамона Поп, каза пред обществения оператор RBB, че е имало разговори за създаването на 6000 до 7000 работни места само в производството, със стотици или дори хиляди повече в области като дизайн, софтуер или изследвания.

Мъск изпрати туитове, в които заяви, че фабриката ще произвежда акумулатори, силови двигатели и превозни средства, като се започне с кросоувъра Model Y. Според докладите, модел 3 ще бъде добавен по-късно.

За Мъск изборът на Берлин за фабрика беше „изненадващ, но не грешен“, заяви Фердинанд Дюденхофер, директор на Центъра за автомобилни изследвания в университета в Дуисбург-Есен. Производството на акумулаторни клетки изисква пространство, инфраструктура и субсидии, а градът е много подходящ за премиум марка като Tesla, каза той.

Мъск досега разчиташе на един завод за автосглобяване във Фремонт, Калифорния, за да изгради компания на стойност 63 милиарда долара. Това съоръжение се поддържа от първата от т. нар. Gigafactory на компанията в близост до Рено, щата Невада, която прави батерии.

Tesla е на ръба да започне продажбите на Model 3, произведени в най-новата му производствена база, близо до Шанхай.

Докато добавянето на европейска фабрика изправя пред сериозна заплаха утвърдените автомобилни производители, които вече са стартирали електрическо производство, ще мине време, за да може заводът да стартира и работи. Мъск изчисли по-рано тази година, че европейската гигафабрика на Tesla вероятно няма да работи до 2021 г.

Добавянето на производство в Германия и Китай вероятно ще помогне на Мъск да увеличи продажбите на Tesla в тези региони, според Кевин Тайнън, авто анализатор на Bloomberg Intelligence.

Правителството на канцлера Ангела Меркел и местните автомобилни производители се споразумяха да засилят стимулите за електрификация, като засилиха усилията на Германия да се отдалечи от двигателя на гориво, за да намалеят емисиите на отработени газове.

Все пак изграждането на превозни средства в страна, която има едни от най-високите разходи за труд и енергия в световен мащаб, непременно ще бъде предизвикателство.

Европейските клиенти също очакват мрежа от дилъри и сервизи, които надеждно да се справят с дейностите по поддръжка и ремонт, с които Tesla се бори напоследък.

Германските политици приветстваха съобщението на Мъск.

„Решението на Tesla да създаде ултрамодерна инсталация за електрически автомобили в Германия е допълнително доказателство за привлекателността на Германия като място в автомобилната индустрия“, заяви в изявление министърът на икономиката Петер Алтмайер. „Това е крайъгълен камък в развитието на електрическата мобилност и ноу-хау за батерии.“

„Tesla идва в Бранденбург с голяма инвестиция“, се казва в изявление на Дитмар Войдке, премиер на провинция Бранденбург, който заобикаля Берлин. „Дълго време лобирахме за това в интензивни разговори и с добри аргументи.“