Mercedes-Benz
Даймлер и Бенц първоначално не се познават. Първият живее и работи в Канщат, а вторият – в Манхайм. Но те завършват своите крайни проекти през 1886 г. и имат самостоятелни марки на продуктите си.Обединяват своите собствени компании през 1926 г., за да формират Daimler–BenzAG, която е известна като Mercedes–Benz.
Мерцедес е испанско име на момиче, означаващо „грация”. Тя е дъщеря на австрийския бизнесмен Емил Йелинек, който живее в Баден, Виена и Ница. Момичето е родено през 1889 г. Прогресивен мислител с интереси в спорта, Йелинек приема автомобилния транспорт като бъдеще на човечеството. Рано през 1897 г. той предприема пътуване до Канщат и посещава фабриката на Даймлер, където поръчва първия си автомобил от тази марка – кола с ремъчно задвижване и 6 к.с., двуцилиндрова. Но нейната максимална скорост от 24 км в час скоро му се вижда ниска и той купува два нови модела, които развиват максимално 40 км в час. Това са два DaimlerPhoenixмощност 8 к.с., с предномонтирани двигатели – първият автомобил в света с четирицилиндров мотор.
Йелинек има добри контакти с международния бизнес и аристокрация, и става все по-активен като бизнесмен. През 1899 г. Daimler–Motoren–Geselschaft го снабдява с 10 автомобила, а през 1900 г. – с 29, които той успява да пласира сред клиенти. Кара винаги най-бързите й коли. Започва да участва в състезания – първото и най-известно от които в Ница, където колите са регистрирани под псевдонима Mercedes– галено име на дъщеря му, която тогава е на 10 години. В началото на април 1900 г. Йелинек подписва споразумение с DMG да продава автомобили и двигатели на компанията под името Daimler–Mercedes. Две седмици по-късно той поръчва 36 коли на обща цена 350 000 марки, еквивалентни днес на 2,8 млн. евро. Няколко седмици по-късно той пласира други 36 нови коли.
За емблема на първия си автомобил Даймлер взема трилъчната звезда, която рисува върху пощенска картичка до съпругата си и символизира трите вида транспорт, в който ще взема участие неговия двигател – по земя, въздух и вода. Това става, когато той е технически директор още на фабриката за газови двигатели Deutz от 1872 до 1881 г.
Първият Mercedes, който е спортен автомобил, датира от 1901 г. Той е изработен от Вилхелм Майбах – шеф инженер на DMG, за Йелинек и има мощност 35 к.с. Има метална рама и нисък център на тежестта. Решетката на радиатора му има формата на медна пита. Автомобилът включва много иновации и се смята днес за първата модерна кола. В поредното състезание „Седмицата на Ница” през 1901 г. Mercedes побеждава във всички дисциплини и през август се появяват два нови модела. От 23 юни 1902 г. Mercedes става запазена марка на DMG, регистрирана на 26 септември.
Запазената марка на емблемата е регистрирана през юни 1909 г. Dаіmlеr Моtоr Соmраnу (DМG) нa 24 юни 1909 г. пoлyчaвa paзpeшeниe oт импepcĸoтo пaтeнтнo вeдoмcтвo тpилъчната звeздa дa стянe зaпaзeнa мapĸa нa Меrсеdеѕ.
На следващата година тя започва да се появява по колите, над рамката на радиатора. През 1916 г. звездата се заобикаля от кръг с разположени около него четири звезди и названието Mercedes.
През 1921 г. трилъчната звезда, затворена от пръстен, изцяло изработени от метал, започва да се поставя на стойка над грила на радиатора. По този начин запазената марка е регистрирана през август 1923 г.
През 1924 г. DMG и Benz&Cie формират общ синдикат и стандартизират продукцията и продажбите си. През този период фирмите правят продуктите си заедно, макар те да имат различни запазени марки. Две години по-късно най-старите автомобилни предприятия се сливат в Daimler–Benz AG.От 1926 г. звездата на емблемата украсява кръг с маслинови клончета и надпис Mercedes–Benz, поставян на радиатора.
До скоро немската компания бе в конгломерата DaimlerChrysler, който се ръководеше от съпрезиденти. През 2007 г. се провежда общото събрание на акционерите на групата, на което се определя и новото име на корпорацията – Daimler AG.
За разлика от американските си конкуренти, автопроизводителят има спад през 2008 г. само с 4% от предишната година, като все пак е с печалба от $1,4 млрд. В нея инвестира и компанията Aabar от Абу-Даби – най-богатото от седемте емирства в Обединените арабски емирства, в нея основен акционер е държавна фирма. Опасенията за Daimler идват от това, че дргите крупни немски производители имат доминиращ инвеститор, а компанията от Щутгард търгува на борсата по-голямата част акциите си. 9,1% притежава Aabar, друг акционер е правителството на Кувейт. Днес Mercedes е най-големият производител на пътнически коли от висш клас, автобуси, автомобили 4х4 и товарни автомобили.
Китайската BAIC Group сега притежава 5 процента от Daimler, а китайският Geely държи 9,7% дял .
Търсенето на автомобили на Mercedes нараства на най-големия автомобилен пазар в света. Китай е най-големият държавен бизнес на марката, като там се продават повече автомобили, отколкото в Германия и САЩ, взети заедно.
У нас автомобилите на Mercedes се използват като правителствени и представителни лимузини, в градския транспорт на столицата изобилстват автобусите на марката, а в армията ни влязоха на въоръжение щутгартските „джипове” от G-клас и тежките камиони Actros.
Повече за името Мерцедес