Архив

BNEF: Продажбите на EV ще паднат с 18% през 2020 г.

Общо продажбите на автомобилите падат с 23% в отговор на здравната и икономическа криза

BloombergNEF (BNEF) прогнозира, че продажбите на електрически пътнически превозни средства ще паднат с 18% през 2020 г. до 1,7 млн в световен мащаб, като коронавирусната криза прекъсва десет последователни години силен растеж. Продажбите на автомобили с горивни двигатели обаче ще се понижат още по-бързо тази година (с 23%), а дългосрочната електрификация на транспорта се очаква да се ускори през следващите години.

Последната годишна дългосрочна перспектива за електрически превозни средства на BNEF показва електрически модели,Auto-marketпредставляващи 58% от продажбите на нови леки автомобили в световен мащаб до 2040 г. и 31% от целия автомобилен парк. Те също ще съставляват 67% от всички общински автобуси на пътя до същата година, плюс 47% от двуколесните и 24% от лекотоварните превозни средства.

Цифрите, ако бъдат реализирани, имат голямо влияние върху пазарите на петрол и електроенергия. Вижда се, че електрическите превозни средства от всички видове добавят 5,2% към глобалното търсене на електроенергия до 2040 г.

Пандемията COVID-19 трябва да доведе до голям спад в глобалните продажби на автомобили през 2020 г. Повдига трудни въпроси относно приоритетите на производителите и способността им да финансират прехода. Дългосрочната траектория не се е променила, но пазарът ще бъде неравен през следващите три години.

Според Колин Маккерачър, ръководител транспорт за BNEF, анализът на BNEF показва, че глобалните продажби на автомобилите с двигатели с вътрешно горене достигнаха максимум през 2017 г. и ще продължат дългосрочния си спад след временно възстановяване след кризата.

Вижда се, че електрическите модели представляват 3% от глобалните продажби на автомобили през 2020 г., като ще се увеличават до 7% през 2023 г., при около 5,4 милиона бройки.

По-нататъшното понижение на цените на литиево-йонните акумулатори ще означава, че разходите за експлоатационен живот и предходните разходи на електрически автомобил ще се пресечат с тези на ICE еквиваленти средно около 2025 г. Въпреки това, датата ще варира значително в зависимост от пазара, още през 2022 г. за големи автомобили в Европа, но – 2030 г. или след това за малки в Индия и Япония.

Тази година Outlook разглежда перспективите за растеж на електрически водородни превозни средства с горивни клетки. Според тях технологията представлява 3,9% от продажбите на тежкотоварни търговски превозни средства и 6,5% от продажбите на общински автобуси в световен мащаб до 2040 г., но с по-висок дял в Източна Азия и части от Европа.

Разгледайки най-подробно инфраструктурата за зареждане на електрически превозни средства се смята, че до 2040 г. светът ще се нуждае от около 290 милиона пункта за зареждане, включително 12 милиона на обществени места, включващи кумулативна инвестиция от 500 милиарда долара.

Според Александра О’Донован, ръководител на електрифицирания транспорт за BNEF, зареждането от дома и  работното място ще представляват 78% от тази инвестиция. Инвестициите в публична инфраструктура за зареждане се разглеждат като кумулативни 111 милиарда долара във всички страни до 2040 г. Повечето те може да бъдат осигурени от частния сектор, но може да е необходима и държавна подкрепа в някои региони.

В момента на пътя има повече от 7 милиона пътнически електроавтомобили, заедно с над 500 000 електрически автобуса, почти 400 000 микробуса и камиони като електрически превозни средства и 184 милиона електрически мотопеда, скутери и мотоциклети по целия свят. По-голямата част от електрическите автобуси и електрическите двуколесни на пътя днес са в Китай.