Архив

Рали-шампионите: Lancia Stratos Rally Version

Автомобилът спечели Световното първенство през 1974, 1975 и 1976 г.

Lancia Stratos HF Group-4

Lancia Stratos HF Group-4

Lancia Stratos е автомобил, произвеждан от италианския автомобилен производител Lancia.

Stratos е много успешен състезателен автомобил за рали през 70-те и 80-те години. Той започна нова ера в рали-състезанията, тъй като беше първият автомобил, проектиран от нулата за този вид състезания.

Каросерията е проектирана от Bertone и е базирана на концептуален автомобил, показан за пръв път на автомобилното изложение в Торино през 1971 г. Стратосът има отличителен преден прозорец във формата на полумесец, осигуряващ максимална видимост напред, без почти видимост отзад (което беше ненужно така или иначе). Тялото беше клиновидно и необичайно късо и широко, осигуряващо максимално сцепление.

Двигателят е със средно монтиран Dino Ferrari V6 със 190 к. с. За състезания този двигател беше настроен до 280 к. с. и с добавен турбокомпресор. Въпреки това, версиите с турбокомпресор са били разрешени да се състезават само в група 5 и никога не са били толкова надеждни, колкото техните колеги с естествен аспиратор.

Lancia-Stratos-2Lancia направи обширни тестове със Stratos и състезава с колата в няколко състезания, където прототипите от група 5 бяха разрешени през сезоните 1972 и 1973. 400-те автомобила, необходими за хомологация в група 4, са пуснати през 1973 г. и колата е хомологизирана за Световното първенство през 1974 г.

Автомобилът спечели шампионата през 1974, 1975 и 1976 г. и може би щеше да продължи, и да спечели повече, ако вътрешната политика в групата на Fiat не пое отговорността върху Fiat 131 Abarths.

Lancia също така създаде версия със силует на автомобил за група 5 за спортни автомобили и състезания за издръжливост. Автомобилът спечели Giro D’Italia Automobilistica – версия на Mille Miglia – и през 1976 и 1977 г.

Със само 492 правени някога, Stratos е много рядък до ден днешен.

Lancia Stratos Rally Version 1972

Lancia Stratos Rally Version 1972

В популярната култура

Stratos-ът беше представен в анимационните филми „Трансформърс” като „Автобот Уелерак” и като превозното средство на Бату, както и във видеоигрите „Мув-Лув” и „Мув-Лув Алтернатива”, в които кара героят Кудуки Юуко един. Stratos-ът беше масово представен на по-младата публика с появата си в световната класическа състезателна игра на 90-те години Sega Rally Championship и оттогава се появи в различни видеоигри, включително Project Gotham Racing 2, Forza Motorsport и Gran Turismo 4.

В Anime éX-Driver, един от трите водещи герои, Лиса Сакакино, кара синя спецификация от група 4 Stratos.

Автомобилът беше представен и в Herbie Goes to Monte Carlo (1977), като един от автомобилите в състезанието за Транс-Франция. Като един от другите известни автомобили на Lancia в състезанието, този автомобил беше червен с бели ивици и златни колела, както и номер 4 отстрани. Другият беше Lancia Fulvia Sport Zagato.