Архив

Рали-шампионите: Renault Alpine A 110 (1970)

Alpine A110 се произвежда и в България под името Bulgaralpine, от 1967 до 1969 г.Renault-Alpine_A_110-1970-1024-01

Alpine A110, известен още като Berlinette, беше спортен автомобил, произвеждан от френския производител Alpine от 1961 до 1973 г. А110 се задвижва от различни двигатели на Renault.

Alpine A110 е представен през 1961 г. като еволюция на A108. Подобно на другите Alpines, A110 използваше масово произвежданите части на Renault. Но докато A108 беше проектиран около Dauphine компоненти, A110 беше актуализиран за използване на R8 части. За разлика от A108, който се предлага първо като кабриолет, а по-късно и като купе, A110 се доставя само с каросерии „Berlinetta“. Основната видима разлика с A108 Coupé беше рестайлинг на задното тяло, което придава на колата по-агресивен вид. Подобно на A108, A110 разполагаше със стоманено шаси с корпус от фибростъкло. Този дизайн беше повлиян от Lotus Elan, Колин Чепмън беше основен източник на вдъхновение за дизайнерите на марката по това време.

Първоначално A110 се предлагаше с двигатели 1.1L R8 Major или R8 Gordini. Двигателят на Gordini доставя SAE с 95 к. с. при 6500 об/мин.

А110 постигна голяма част от славата си в началото на 70-те години като победен рали автомобил. След спечелването на няколко състезания във Франция в края на 60-те години с двигатели R8 Gordini, отливани от желязо, колата е снабдена с алуминиевия блок на Renault 16 TS. С два двукамерни карбуратора Weber 45, новият двигател успя да подаде 125 к. с. DIN при 6000 об/мин. Това позволи на производството 1600S да достигне максимална скорост от 210 км в час.

IMG_7219-FILEminimizerАвтомобилът достигна международна известност през сезоните 1970-1972 г., състезавайки се в новосъздадения „Международен рали шампионат за производители“, спечелил няколко първенства в цяла Европа и се счита за един от най-силните рали автомобили на своето време. Сред забележителните изпълнения автомобилът спечели рали „Монте-Карло“ от 1971 г. с шведския пилот Ове Андерсон.

След това през 1973 г., когато изкупуването на Alpine от Renault завърши, renault-alpine-a-110Международният шампионат беше заменен от нов „Световен рали шампионат за производители“. Renault реши да се състезава в Световното първенство с A110. С екип, включващ Бернар Дарниче, Жан-Пиер Никола и Жан-Люк Терие като постоянни пилоти и „звезди за гости“ като Жан-Клод Андрует (спечелил Монте-Карло през същата година) A110 спечели във всички състезания, където участваше, освен шведското рали, което направи Alpine първи рали световен шампион.

Alpine A110 е произвеждан в Бразилия под името Interlagos, млад пилот на име Емерсон Фитипалди кара в едно от няколко състезания.

Alpine A110 е произвеждан в Мексико под името Dinalpin, от 1965 до 1974 г. от Diesel Nacional (DINA), който също произвежда автомобилите Renault.

alpineAlpine A110 се произвежда и в България под името Bulgaralpine, от 1967 до 1969 г. от кооперация, образувана между SPC Metalhim и ETO Bulet, чието сътрудничество също доведе до производството на Bulgarrenault.

През 1974 г. Lancia Stratos, първият автомобил, проектиран от нулата за рали състезания, е действащ и хомологиран. В същото време беше очевидно, че А110 е достигнал края на своето развитие. Опитите да се използва инжектиране на гориво не водят до повишаване на мощността. На някои автомобили към двигателя е монтирана 16-клапанна глава DOHC, но се оказа ненадеждна. Модификацията на шасито, като използването на задно окачване с двойно окачване A310, хомологирано с A110 1600SC, също не успя да увеличи ефективността. На международната сцена Stratos се оказа „върховното оръжие“, което прави A110, както и много други рали автомобили скоро остарели.

Двигатели

А110 беше снабден с различни силови агрегати. Ето списък на двигателите, използвани в производствените автомобили:alpi

  • A110 1100 „70“ (1964-1969) 1000 VA – R8 мажор (тип 688) 1108 куб. см. 66 к. с. SAE
  • A110 1100 „100“ (1965-1968) 1100 VB – R8 Gordini (тип 804) 1108 куб. см. 95 к. с. SAE
  • A110 1300 S (1965-1971) 1300 VB – настроен R8 Gordini (тип 804) 1296 куб. см. 120 к. с. SAE
  • A110 1300 G (1967-1971) 1300 VA – наличен R8 Gordini 1300 (тип 812) 1255 куб. см. 105 к. с. SAE
  • A110 1500 (1967-1968) – наличен двигател Lotus Europa (блок R16) 1470 куб. см. 82 к. с. SAE
  • A110 1600 (1969-1970) 1600 VA – запас R16 TS 1565 куб. см. 92 к. с. SAE
  • A110 1300 V85 (1969-1976) 1300 VC – R12TS 1289 куб. см. cc 81 к. с. SAE (68 к. с. DIN)
  • A110 1600S (1970-1973) 1600 VB – настроен R16 TS 1565 куб. см. 138 к. с. SAE (125 к. с. DIN)
  • A110 1600S (1973-1975) 1600 VC, SC – R17 TS 1605 куб. см. 140 к. с. SAE (126 к. с. DIN)
  • A110 1600S SI (1974-1975) 1600 VD – R17 TS 1605 куб. см. с впръскване на гориво 140 к. с. SAE (127 к. с. DIN)
  • A110 1600S SX (1976-1978) – R16 TX (тип 843) 1647 куб. см. 93 к. с. DIN

Alpine_A110_1600SX_1977_(1)Спецификации A110 1600S (1970-1973)

двигател: Renault 1565 куб. см.  Straight-4

Мощност: 138 к. с. SAE бруто (125 к. с. DIN)

Предаване

Трансмисия: 5-степенна ръчна

Шаси: Стоманен гръбнак

Панели на тялото: фибростъкло

Тегло: 620 кг

Дължина: 4,05 м

Ширина: 1,50 м