Рали-шампионите: Audi quattro (1980)
Един от най-значимите рали автомобили на всички времена
Audi Quattro беше известен и исторически значим автомобил на Audi и в ралитата. Той беше специален по това, че беше първият AWD Grand Tourer след 1966 г. Официално името на модела е просто „Quattro“, винаги с главна буква „Q“ (въпреки че графиките на автомобила, объркващо, се отнасят към системата AWD и използват малки букви „q“). Думата „quattro“ с малки букви „q“ се използва за обозначаване или на системата AWD на Audi, или към която и да е AWD версия на автомобил Audi. За да се избегне объркване, той също често се нарича Ur-Quattro (префиксът „Ur-“ е немско подобрение, използвано в този случай, за да означава „оригинален“ и се прилага и за първо поколение на Audi S4 и S6 на Audi спортни седани).
Audi пусна оригиналното Quattro през 1980 г., което го прави и първият автомобил, който разполага със системата Quattro All Wheel Drive (оттук и името му), и първият, който се чифтосва quattro с двигател с турбо. Двигателят беше 2,1 L, редови, 10-клапанов 5-цилиндров, първоначално създаващ 160 к. с. и в крайна сметка получава надстройки до 200 к. с., а след това стига до настройка, произвеждаща 220 к. с.
Счита се за един от най-значимите рали автомобили на всички времена и е един от първите, които се възползват от наскоро променените правила, които позволяват използването на задвижване на всички колела в състезания. Много критици се усъмниха в жизнеспособността на състезателните коли със задвижване на всички колела, смятайки ги за твърде тежки и сложни, но Quattro бе с незабавен успех, спечелил още първото си рали от първия си старт. Печели конкуренция след конкуренция през следващите две години.
Общото производство на автомобили е около 11 000 автомобила за периода 1980-1991 г. Стилът на каросерията получи много малко модификации по време на производствения си цикъл, като единствените значителни промени бяха направени за моделната година от 1985 г., които включваха нова наклонена предна решетка, фарове, тапицерия и ембелми. Всички Quattros са ръчно построени в Германия от специализиран екип.
Audi Sport Quattro беше автомобил на програма Quattro, разработен за рали хомологация на група B и се продаваше като производствен автомобил в ограничен брой – имаше различна корпусна обвивка и значително по-късо междуосие.
Quattro е известен и с кариерата на една от най-известните жени в рали състезанията, Мишел Мутон.
През 2004 г. Sports Car International посочи този автомобил номер четири в списъка на най-добрите спортни автомобили от 80-те години.