Рали-шампионите: Renault 8 Gordini
Създадено за състезания, то се доказва още при първото си официално излизане, през 1964
„R8 Gorde“, с характерните си двойни бели ивици, смени Dauphine Gordini през 1964 г. и много скоро спечели сърцата на спортистите с мислещи автомобили навсякъде.
Renault 8 Gordini изненада автомобилния свят, като създаде място за себе си на, изглежда, непристъпната арена на моторните спортове. Посетителите на автомобилното изложение в Париж през октомври 1964 г. бяха очаровани от малка синя кола с две бели ивици на цена от само 11 500 франка, но въпреки това се похвалиха с доста впечатляващата производителност от 170 км в час максимална скорост и 33 секунди за достигане на 1000 метра от застой. Това бяха привлекателните спецификации зад автомобил, който щеше да носи обичния прякор „La Gorde“.
Renault 8 Gordini, произведен от серийния R8, пуснат две години по-рано, е спортен модел, задвижван от 1108-кубиков двигател, но с мощност, увеличена до 95 к.с. -драфт карбуратори.
Насърчен от успешното внедряване на версията 1100, чието производство възлиза на 2626 бройки, Renault следва версия с версия 1300 през 1966 г. Новото Renault 8 Gordini веднага се разпознава с четирите си фара и има някои сериозни подобрения, започвайки с 1255-кубиков двигател, развиващ 110 к.с. SAE (88 к.с. DIN) при 6750 об/мин, петстепенна скоростна кутия и 26-литров допълнителен резервоар за гориво в предния багажник. По време на кариерата си тази версия ще зарадва около 9000 щастливи клиенти.
R8 Gordini, създадено за състезания, ще докаже своята стойност още при първото му официално излизане, през 1964 г. Тур дьо Корс . Състезанието беше плашещо, а метеорологичните условия ужасяващи. От 79 автомобила на стартовата линия, само осем се появиха в крайното класиране. Renault 8 Gordini направи впечатляващо навлизане в света на автомобилния спорт, като зае първо, трето, четвърто и пето място. Този фантастичен подвиг ще бъде последван от много други, както за Renault, така и за неговите възхитени клиенти, във Франция и другаде. Може би най-емблематичното изявление на спортния талант на автомобила дойде с трите последователни победи на Тур дьо Корс през 1964, 1965 и 1966.
През 1970 R8 Gordini се оттегли, за да отстъпи място на R12 Gordini
На G-Day —19 юли 1970 г. – собствениците на Gordini, Dauphine и Renault 8 бяха поканени на пистата Castellet за това, което бихме могли да наречем автомобилен еквивалент на Woodstock. Амедее Гордини беше лично там, заедно с множество състезателни пилоти, за една най-запомняща се автомобилна среща, фокусирана около представянето на чисто новото Renault 12 Gordini, сега модел с предно предаване. Този мамутски фестивал привлече над 2000 превозни средства от цяла Европа, за да вземе участие в първата среща за моторни спортове на пистата на Пол Рикар!