Архив

Peugeot – от обикновеното кормило до многофункционален волан

Peugeot international

 Press Site

int-media.peugeot.com

На пръв поглед, воланът е механичният орган, който от изобретяването на автомобила досега, в най-малка степен е

Type 2 Peugeot

Type 2 Peugeot  

еволюирал по отношение на формата и функционалността си. Въпреки това, той не е спирал да се променя, нито пък да се опитва да избяга от кръглата си форма. Първоначално воланът е много опростен и служи единствено за контрол на управлението. Постепенно размерът му нараства и интегрира множество второстепенни функции: клаксон, радиоуправление, регулиране или ограничаване на скоростта, смяна на предавките чрез система от импулсни команди, въздушна възглавница. Материалът, от който се изработва волана, също се променя значително: рамката му, първоначално изработена от дърво, става стоманена, после алуминиева и накрая от магнезий.

През 2012 г., Peugeot 208 въвежда основна иновация в позицията на водача като лансира Peugeot i-Cockpit®. Той включва компактен волан, сензорен екран и дисплей на нивото на очите. Воланът е преработен, за да осигури по-добро сцепление, като предоставя на водача повече видимост и повече пространство за краката. Peugeot i-Cockpit® продължава да еволюира и е въведен в останалата част от гамата. Към днешна дата е уникален в автомобилната индустрия и има повече от 6 милиона доволни клиента.

Малко история

Първият автомобилен волан се появява през юли 1884 г. в модела Panhard 4 HP на Алфред Вашерон. Показан е в рамките на състезанието Париж – Руен, организирано от Пиер Гифар – журналист в парижкия всекидневник „Le Petit Journal“, издаван от 1863 до 1944 година. Повече от обикновено състезание, това рали е добра реклама на скорошно изобретение: автомобила. От Париж до Руен, в рамките на разстояние от около 100 километра, автомобили, задвижвани от двигател с вътрешно горене, демонстрират своята издръжливост.

Оборудвани с кормило, колите Peugeot, с 2 скорости и 4 цилиндъра, приличат на автоматизирани каляски. В други превозни средства пътниците са поставени един срещу друг. Производителите искат да избягат максимално от модела на конския впряг.

В състезанието участват повече от 100 автомобила с различни видове задвижване (пара, масло, бензин, електричество, сгъстен въздух, педали…). Въпреки истинската технологична иновация в лицето на волана, Алфред Вашерон и неговия Panhard 4 HP завършват на 4-то място, докато „Панхард и Левасор“ и синовете на братя Пежо си поделят първото място с автомобили с кормило.

Bebe Peugeot

Bebe Peugeot

Воланът постепенно измества кормилния вал, който служи за управление на автомобилите от онази епоха. В технологично отношение автомобилът вече се отдалечава значително от конските впрягове. По същия начин през 1901 г. Peugeot Type 36 се отличава от предишните модели, сглобявани на принципа на моторизираните каляски. Той е оборудван с две основни иновации: преден капак на двигателя и волан, вместо кормило.

Воланът, трамплин към иновациите за Peugeot

Воланът е механична част създадена, за да управлява колелата на превозното средство. Той е част от кормилната система, управлявана от водача.

Пионерите в автомобилостроенето разбират, че е по-лесно за водача да използва кръгъл волан, вместо щанга или кормило. Формата на волана улеснява задържането му по време на въртене, като същевременно умножава ефективността на усилията, необходими за завъртане колелата на автомобила.

Дизайнът на волана е ограничен от изискванията за видимост на таблото, четимостта на пиктограмите върху бутоните за

Quadrilette

Quadrilette

управление под него, правилното разпределение на въздуха от вентилаторите. Въпреки това той се превръща в трамплин за иновации.

В началото на 90-те години на 20-ти век, навлизането на въздушните възглавници и на сервоусилвателя променят парадигмата за употребата на волана. Той става многофункционален и постепенно интегрира оборудване, като това за пасивна безопасност, различно от основаната му функция да управлява колелата.

Променят се и материалите, които се използват за производство на волани. Технологията на пенообразуване и зърнената кожа са силни маркери за препозиционирането на Peugeot към луксозния клас автомобили. Воланът от пяна е запазен за моделите от ниския клас, а пълнозърнестата кожа за високите нива на оборудване. Воланът съдържа и други признаци на препозиционирането: от формата му, която включва облегалки за палци или плоскости, от перфорацията на кожата, което носи допълнителен комфорт при допир, от наличието на подложки (GTi, GT-Line) или цветни шевове – характерни за спортните волани, през перата за смяна на предавките, наследени от моторните състезания.

Моторният спорт често е вдъхновител на технологичните иновации. По аналогия на Peugeot 908, който разполага с всички контроли на волана, воланите на серийните автомобили на Марката възприемат същия принцип. В зависимост от нивото на оборудване, радиото, круиз контролът и дори управлението на телефона са изведени на спиците на волана.

Peugeot 402

Peugeot 402

Peugeot стига още по-далече в иновациите като предлага революционен интериор с компактен волан, сензорен екран и дисплей на нивото на очите: Peugeot i-Cockpit®. Като централен елемент в него, компактният волан улеснява управлението и увеличава удоволствието от шофирането. С по-малка необходимост от отваряне на ръцете има по-малко движение по време на маневри, което повишава скоростта и пъргавината на водача, като същевременно осигурява по-спокойна позиция за шофиране. Peugeot i-Cockpit® продължава да еволюира и се разпространява в цялата гама (в момента оборудва Peugeot 208, 2008, 308, 3008, 5008, 508, Rifter и Partner). През 2016 година, с лансирането на Peugeot 3008 SUV, воланът става още по-компактен. С преработен дизайн с две срещуположни скосявания, той осигурява по-добро сцепление и видимост и освобождава повече място за краката на водача. Към днешна дата, докато Peugeot продължава работата си по i-Cockpit® 3D, лансиран през 2019 г. в новите Peugeot 208 и 2008, тази революционна и уникална позиция на водача привлича повече от 6 милиона доволни клиента. Peugeot i-Cockpit® и неговия иконичен компактен волан се превръща в един от основните стълбове на ДНК-то на Марката.

Тези промени отговарят на проста амбиция: да се осигури техническо решение, което прави възможно дизайна на интериори със стилистична визия за бъдещето и пасивна безопасност на най-високо ниво с модерни и съвместими технологии, без

Peugeot 404

Peugeot 404

значение къде се намира автомобилът.

Ще изчезне ли воланът с навлизането на автономните автомобили?

През 2014 г., “Google-Car” лансира модата на 100% автономни автомобили без волан и педал за газта или спирачките. Автомобилът спира с помощта на обикновен бутон, интегриран в таблото.

От юли 2015 г., PSA внедрява своята програма AVA „Автономно превозно средство за всички“ и става първият производител, който тества автономни автомобили в обществени пътища във Франция. Тази проста и интуитивна програма включва голям набор от функции, които постепенно ще доведат до частично или пълно делегиране на управлението на автомобила, ако водачът пожелае.

Няколко режима на управление се разглеждат със степен на автономност, според петте нива на OICA (Международна организация на производителите на моторни превозни средства). Те са както следва:

Peugeot i-Cockpit®

Peugeot i-Cockpit®

Ниво 1 “Hands on”: водачът трябва да държи ръцете си на волана,

Ниво 2 “Hands off”: водачът може да прави нещо, различно от шофирането, но трябва да контролира шофирането по всяко време, за да може незабавно да поеме контрола отново,

Ниво 3 “Eyes off” (без зрителен контрол): водачът няма нужда да контролира шофирането през цялото време, но трябва да може да поеме контрола отново,

Ниво 4 “Mind Off” (без човешка намеса): водачът вече не е необходимо да поема контрол над автомобила,

Ниво 5 “Driverless”: 100% автономно управление без шофиране.

Днес, функциите за подпомагане на шофирането на ниво 1 и 2, от програмата AVA са налични в някои от моделите в гамата на Peugeot:

Active Lane Departure Warning (ALDW), който коригира траекторията, чрез постепенно усилие върху волана, за да задържи автомобила в първоначалната му лента,

Full Park Assist, който осигурява помощ при паркирането на новия Peugeot 208 с автоматичен контрол на волана, ускорявайки и спирайки, за да влезе или излезе от паркомясто,

Driver Attention Alert, който анализира бдителността на водача чрез идентифициране на отклонения на лентата от пътната маркировка и засича наличието на ръце върху волана.

119440344_2653796658056706_6973544838050701467_oПрез 2018 г., по време на Автомобилен салон Париж, Peugeot разкрива e-LEGEND concept, технологичен манифест, съчетаващ удоволствието от шофирането и преживяването на борда на автономен автомобил. Технологичен, ултра свързан, интелигентен и атрактивен, Peugeot e-LEGEND предлага нов “Интуитивен i-Cockpit” на база на характеристиките на Peugeot i-Cockpit® в серийните модели на Марката. Той се състои от дисплей на нивото на очите с три циферблата и ултра компактен волан, който се прибира, за да покаже 49-инчов екран. Пасажерите могат да се отдадат на любимите си хобита: да играят на вградените видеоигри или да гледат филм на извития централен екран или на всеки екран, вграден в сенниците.

Aвтономното шофиране ще наложи промяна в употребата на автомобила. Докато в момента е напълно възможно да има волан, който се прибира в таблото по искане на водача, за да му предостави повече място, следващото ниво, все още далеч, ще бъде ниво 5, в което воланът може да бъде напълно излишен. Точно като любителите на музиката, които обичат виниловите плочи, утрешните любители на автомобилите ще бъдат разпознавани по автомобила им, оборудван с волан.