Tesla съществува преди Илон Мъск
Основатели за това как са си представили идеята
Мартин Еберхард и Марк Тарпеннинг са съоснователи на Tesla, целящи да произведат това, което стана Tesla Roadster. Те привличат инвестиции от Мъск, който е назначен за председател на борда с инвестицията си през 2004 г., по време на първия кръг на финансиране на Tesla. Тази седмица CNBC публикува видео интервю (проведено през 2019 г.) с двамата съоснователи, разказващи ранните дни на Tesla.
Еберхард и Тарпеннинг основават Tesla през юли 2003 г., въпреки че компанията остава в стелт режим до юли 2006 г., когато разкрива Roadster. Мъск е назначен за главен изпълнителен директор (четвъртият на компанията) през октомври 2008 г., годината, в която Roadster навлиза в ограничено производство.
Преди да стартират Tesla, Еберхард и Тарпеннинг си сътрудничат с един от първите електронни четци – Rocket e-Reader – преди да преминат към електрически автомобили. Почитател на спортните автомобили, Еберхард заяви, че е инвестирал в неуспешен стартиращ електромобил AC Propulsion и предлага използването на литиево-йонни батерии.
Еберхард и Тарпеннинг също заявиха, че са измислили идеята Roadster да се базира на съществуващ спортен автомобил – Lotus Elise. Въпреки че се чувствали доста уверени, че знанията им от Силициевата долина ще покрият двигателите, батериите и системите за управление, те нямали опит с други аспекти на автомобилното инженерство, каза Тарпеннинг. Те представят идеята на Lotus на автосалона в Лос Анджелис.
Следващата стъпка е да се намери финансиране. AC Propulsion не успява да убеди Мъск, но Еберхард и Тарпенинг използват споделената си любов към изследването на космоса (преди това са срещнали Мъск на конференция на обществото на Марс) като начало на разговор.
„Предаваме това на някой, който всъщност се опитва да направи ракетни кораби“, каза Тарпеннинг.
През април 2004 г. Мъск инвестира 6,35 млн. долара от 6,5 млн. долара на Tesla от кръг за финансиране от Серия А и стана вторият председател на борда на компанията.
С Мъск на борда, Еберхард и Тарпенинг започват да разработват своя електрически двигател. Той включваше много опити и грешки и стартирането на системите за управление на батериите, които днес контролират EV батерии и системи за захранване.
Tesla продължи да изгражда 2500 Roadsters, преди производството да приключи през 2011 г. и компанията се насочи към седана Model S. Но Еберхард и Тарпенинг щяха да напуснат компанията преди пускането на този епохален продукт.
През 2009 г. Еберхард публично обвини Мъск в лошо управление, наред с други неща, водещи до някои съдебни битки. Тарпенинг също – преди пускането на Model S, каза, че все още говори с Мъск от време на време.
Еберхард продължи да ръководи усилията на Volkswagen в Силициевата долина, а след това основава фирма за акумулаторни технологии InEVit, която беше закупена от китайския стартъп за електрически автомобили SF Motors през 2017 г.