Току що обявеният Mercedes EQS предлага технология за самостоятелно управление
Допълнителната система Drive Pilot на електрическия Mercedes-Benz EQS може да поеме контрол при определени условия, но водачът трябва да е готов да вземе отново волана, когато е необходимо.
Mercedes-Benz е подготвил изцяло електрическия седан EQS за автоматизация от ниво 3, който ще позволи на водача да се откаже психически и физически от задачата на шофиране.
„Благодарение на своята цялостна сензорна технология и интелигентност, EQS вижда практически всичко около себе си и става втори пилот“, заяви главният изпълнителен директор на Daimler – Ола Калениус, в съобщение за новините, при обявяването преди ден на новия електрически флагман на автомобилния производител.
Опционалната система Drive Pilot на EQS може да поеме шофирането със скорост до 60 км в час на подходящи магистрални участъци и подходящи пътища, където плътността на трафика е висока, каза Mercedes. Системата контролира скоростта и се справя с неочаквани пътни ситуации, като предприема уклончиви действия или аварийно спиране.
Тогава шофьорът е свободен да прави други неща, като сърфиране в интернет, но трябва да е готов да вземе отново волана, когато е необходимо, каза производителят.
Това ниво на автоматизирано шофиране все още не е разрешено на обществени пътища, но Mercedes очаква в Германия да бъдат въведени разпоредби „от първата половина на 2022 г.“ с други европейски държави, САЩ и Китай след тях.
„На прага сме да се опитаме да сертифицираме първата серийна система от ниво 3 в Германия през втората половина на тази година,“ каза Калениус пред журналисти в четвъртък.
EQS е първият Mercedes, построен на нова специална платформа за електрически превозни средства. Той ще се продава в Европа и САЩ през август. Китай ще го последва през януари 2022 г. Седанът ще предлага водещ на пазара пробег от 770 км (478 мили).
Липсата на регулаторни разрешения разочарова усилията на конкурента на Audi да активира подобна система от ниво 3 във своя флагмански седан A8. Тази система, Traffic Jam Pilot, беше обявена през 2017 г., но миналата година Audi заяви, че се отказва от ниво 3 за сегашния A8.
BMW също се оттегли от предлагането на ниво 3 в своя iX флагмански електрически SUV. В края на миналата година BMW заяви, че макар iX да е „проектиран да бъде с ниво 3“, той няма да предлага такива като система, „докато не сме напълно сигурни, че отговаря на нашите стандарти“.
Калениус заяви, че не смята, че депутатите ни „задържат“ от въвеждането на самоуправляващи се превозни средства. Той описа германските и европейските законодатели като „в челните редици“ на създаването на правна рамка за технология от ниво 3 и по-висока.
„Мисля, че всички сме съгласни, че когато въвеждаме технология, където буквално компютърът поема и управлява, че безопасността и доверието на клиента в технологията е от първостепенно значение“, каза той.
EQS ще има панел на екрана на таблото с почти пълна ширина, с екран пред пътника, както и централен екран и екран на арматурното табло.
Орган за създаване на стандарти на Организацията на обединените нации, Световният форум за хармонизиране на правилата за превозните средства, е ратифицирал рамков документ, който да позволи самостоятелно управление на ниво 3, което ще улесни националните разпоредби. Ключов момент е прехвърлянето на отговорността на автомобилния производител от водача в случай на произшествие.
Докато преговорите от ниво 3 продължават, германските законодатели обсъждат и законопроект, който ще позволи на превозни средства от ниво 4 – като така наречената роботоксис – да работят в контролирани ситуации.
Редица автомобилни производители вече предлагат усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS), които поемат функциите на шофиране – но водачът трябва поне да държи ръцете си върху волана, което означава, че те са класифицирани като ниво 2 или ниво 2 плюс. От Mercedes казват, че със своя пилот Level 3 Drive Pilot „шофьорът може да се отвърне от случващото се на пътя и да се включи в определени вторични дейности“ като сърфиране в мрежата, взаимодействие с бизнес колеги в офиса и т. н.
Тези дейности не включват спане, поглед към гърба за продължителни периоди или напускане на шофьорското място. Камерите следят движенията на главата и клепачите, за да гарантират, че водачите спазват правилата.
Когато бъдете подканени, водачът трябва да поеме контрола, а Mercedes казва, че водачът трябва винаги да е готов за това. Ако по някаква причина водачът не може да вземе отново колелото, EQS ще бъде спрян, предупредителните мигачи се активират, вратите и прозорците се отключват и се извършва автоматично спешно повикване.
От Mercedes казват, че системата Drive Pilot се основава на съществуващия пакет за помощ при шофиране, като добавя допълнителни сензори, включително Lidar, допълнителна камера в задното стъкло и микрофони, които могат да помогнат да се открие наличието на аварийни превозни средства.
Опцията Drive Pilot също се предлага с кормилни, спирачни и електрически системи като мерки за безопасност, а Mercedes казва, че всички алгоритми се изчисляват два пъти.
Извън обществените пътища EQS е създаден за система от ниво 4: Той може да се паркира без шофьор, в паркове, оборудвани с автоматична инфраструктура за паркиране на автомобили (AVP), чрез приложение за смартфон. Подобна система се предлага и от Tesla.