С EV1 GM предизвика ерата на електрическия автомобил, но не продължи
Струва си да си припомним първата модерна специализирана електрическа кола от голям автомобилен производител – General Motors – 1996 EV1
Индустриалното търговско списание Automotive News публикува поредица статии за EV1, обръщайки се назад към автомобил, който някога е изглеждал като задънена улица, но всъщност може да е прелюдия към настоящата ера на съвременните електрически превозни средства.
На съвременен език EV1 е специализиран електрически автомобил, което означава, че не е базиран на съществуващ бензинов модел.
Когато EV1 се появи в началото на 90-те години, няколко автомобилни производители работеха върху електрически версии на съществуващи модели, за да отговорят на новите изисквания на Калифорния за нулеви емисии, но GM избраха дизайн начисто.
С първите опити на някои производители да правят електромобили на базата на сериен модел ще ви запознаем допълнително по-късно…
..Двуместният EV1 имаше обхват от 60 мили до 80 мили и първоначално използваше оловно-киселинен акумулаторен пакет. Инженерите също експериментираха с генератори, монтирани на ремарке, за да разширят обхвата, което послужи като вдъхновение за приставния хибрид на Chevrolet Volt.
GM е пуснал EV1 в Калифорния и на няколко други места между 1998 и 2003 г. Въпреки че обемът на производството никога не е бил голям – направени са само 1117 – клиентите, които са успели да се доберат до EV1, обикновено дават положителни отзиви.
Много от ветераните имали EV1, цитирани в публикации, вярват, че двуместният автомобил е могъл да позволи на GM да победи Tesla докрай. Но Калифорния променя законите си за нулеви емисии на превозните средства, позволявайки на GM да изтегли EV1. Автомобилният производител взима обратно всички автомобили от лизингополучатели и унищожава повечето от тях, драматичен момент, който ляга в основата на документалния филм „Кой уби електрическата кола?“.
Само около 40 автомобила са избягали от трошачката, като понякога са се появявали отново до интернет фанфари, а някои от хората, участващи в проекта EV1, са останали в индустрията, работещи върху електромобили.
Възкресението на електрическата кола отнема само няколко години. Tesla Roadster стартира през 2008 г. – само пет години след приключване на последния лизинг на EV1. GM обаче реши да започне с Chevy Volt, преди в крайна сметка да промени курса към изцяло електрически автомобили.
Докато много се е променило от дните на EV1, масовото приемане все още е изправено пред много от същите препятствия. От миналата година 70% от американците все още не са били дори в електрическа кола, според проучване на J.D. Power. Това проучване цитира същите три основни бариери пред покупките на EV – инфраструктура за зареждане, пробег и изкупна цена – като подобно проучване, проведено през 1997 г., в отговор на старта на EV1.
Дали нещата щяха да са различни, ако GM беше останал отдаден на EV? Дали Tesla би съществувала изобщо, ако беше изправена непосредствено пред конкуренцията от индустриален гигант? Със сигурност нямаше да навреди, ако модерната EV ера беше започнала няколко години по-рано…