VW доставя електромобили, за да стане гръцкия остров зелен
Проектът ще бъде тестов случай за автомобилния производител и Гърция, която се стреми да премине към по-екологичен транспорт
Reuters
Volkswagen достави осем електрически автомобила на Астипалея като първа стъпка към превръщането на зеления транспорт в гръцкия остров – модел, който правителството се надява да разшири до останалата част на страната.
„Астипалея ще бъде изпитателно поле за зеления преход“, каза Мицотакис.
Автомобилите ще се използват от полицията, бреговата охрана и на местното летище. Те са началото на по-голям автопарк, насочен към замяна на около 1500 автомобила с двигатели с вътрешно горене с електрически модели и намаляване на превозни средства на острова, популярна туристическа дестинация, с една трета.
Автобусното обслужване на острова ще бъде заменено със схема за споделяне на пътувания и 200 местни коли ще бъдат на разположение на местните жители и туристите под наем. Ще има субсидии за 1300 жители на острова за закупуване на електрически превозни средства, велосипеди и зарядни устройства.
Около 12 зарядни устройства вече са инсталирани на целия остров, а още 16 ще последват.
Финансовите условия на сделката с Volkswagen не бяха разкрити.
Астипалея, която се простира на над 100 квадратни километра в Егейско море, в момента задоволява енергийните си нужди почти изцяло от дизелови генератори, но се очаква да замени голяма част от тях чрез слънчева централа до 2023 г.
„Астипалея може да се превърне в печат за бърза трансформация, насърчавана от тясното сътрудничество между правителствата и бизнеса“, каза Диес в изявление.
Гърция, която разчита на въглища в продължение на десетилетия, се стреми да затвори всички, освен една от своите въглищни централи до 2023 г., като част от стремежа си да увеличи възобновяемите енергийни източници и да намали въглеродните емисии с 55 процента до 2030 г.
Правителството планира да инсталира 3 мегаватчасов слънчев парк и 7 мегаватчаса акумулаторна система на Астипалея до 2023 г., която да покрие малко над половината от общото енергийно търсене на острова и да бъде достатъчна за всички нужди от зареждане на електрически превозни средства.
Втора фаза на проекта може да включва добавяне на вятърни турбини за справяне с над 80 процента от търсенето на енергия до 2026 г.
10-те милиона евро (12 милиона долара), предвидени за проекта, са малки в сравнение с десетките милиарди евро, които VW влага в развитието на най-широкия автопарк от автомобили в автомобилната индустрия. Но Астипалея ще послужи като тест за VW и Гърция, която се стреми да прехвърли енергийните системи на несвързани острови към по-екологична енергия.
От около 1500 превозни средства, които сега се намират на острова, около една трета са автомобили и повечето от тях са много стари, каза пред журналисти Майк Стефан, ръководител на бизнес развитието на VW, който ръководи проекта в Астипалея.
Планът е всички да бъдат заменени с модели като хечбек VW ID3, джипове ID4 и електрически микробуси Transporter, както и Seat MO eScooter.
Преминавайки към хибридна енергийна система и замествайки остаряващите генератори, базирани на изкопаеми горива, правителството има за цел да намали енергийните разходи с поне 25 процента, плюс да намали емисиите на въглероден диоксид от енергийната система на острова с 50 процента през първата фаза и 70 процента във втората фаза.
Мицотакис обяви също планове м сряда за популяризиране на проекта и преобразуване на горивни машини в електромобили, включително възможността на гражданите и професионалистите на острова да кандидатстват за държавни субсидии за смяна на превозни средства.
Стефан от VW заяви, че производителят на автомобили ще проучи гражданите на острова относно възприятията им за проекта, за да разбере повече за ключовите двигатели и потенциалните препятствия.
Bloomberg допринесе за този доклад