Архив

Tesla Model 3 става най-популярният електромобил във Великобритания

Нарастването на продажбите за американския автомобилен производител през първите четири месеца на 2021 г. изтласква Nissan Leaf на второ място

Tesla Model 3 паркира на New Bond Street, Лондон Във Великобритания има 39 900 Tesla Model 3

Tesla Model 3 паркира на New Bond Street, Лондон
Във Великобритания има 39 900 Tesla Model 3

The Guardian

Tesla Model 3 се превърна в най-популярния акумулаторен електрически автомобил на британските пътища след нарастване на продажбите, тъй като надпреварата за доминиране на новата ера в автомобилната индустрия се нажежава.

Броят на моделите 3 по британските пътища изпревари моделите Leaf на Nissan през първите четири месеца на 2021 г., според изчисленията на Матиас Шмид, независим анализатор на електрически автомобили. Сега във Великобритания има 39 900 Model 3, в сравнение с 38 900 Leafs, много от които са произведени в завода на Nissan в Съндърланд.

През април присъствието на Model 3 остана малко зад най-популярния plug-in хибрид, Mitsubishi Outlander, но Tesla се очаква до месеци да се превърне в най-популярната кола, която може да се зарежда от щепсел.

Продажбите на електрически автомобили нарастват в богатите страни, тъй като традиционните производители на автомобили се изправят пред затягане на правилата за емисии на въглероден диоксид и перспективата за забрани. Новите автомобили, разчитащи единствено на бензинови и дизелови двигатели, ще бъдат забранени във Великобритания от 2030 г., а хибридите, които комбинират двигател и акумулатор, ще бъдат спрени след 2035 г.

Продажбите на акумулаторни електрически автомобили продължават да нарастват, макар и от ниска база. До май 2021 г. в Обединеното кралство са били продадени 232 000 електрически автомобила, което е десеткратно увеличение за пет години, според New Automotive thinktank. Електрическите автомобили на батерии представляват 8,4% от общите продажби през май, според данни, публикувани в петък от Обществото на производителите и търговците на автомобили (SMMT), британската лобистка група за автомобили.

Традиционните производители на автомобили предлагат множество нови електрически модели, въпреки че Шмид каза, че Tesla Model 3 вероятно ще бъде най-популярният модел в Обединеното кралство за „относително дълъг период“ поради тясната си продуктова гама. Кросоувърът SUV Model Y обаче може бързо да се превърне в най-популярната версия на Tesla след 2022 г.

В световен мащаб американският автомобилен производител беше най-големият продавач на електрически автомобили през 2020 г., но два европейски автомобилни производителя – германските Volkswagen и Stellantis, продукт на сливането между Peugeot и Fiat Chrysler – продадоха повече електрически автомобили от Tesla в Западна Европа през първите три месеца на 2020 г., според изследванията на Шмид.

„Volkswagen Group предлага на пазара множество нови продукти, но обемите са намалени в сравнително голям брой модели, от ID.3, ID.4, ID.5 и Audi Q4,“ каза Шмид.

Бен Нелмес, ръководител на политиката в New AutoMotive, заяви, че Model 3 е бил „революционен автомобил“ поради ефекта си върху други автомобилни производители, принуждавайки ги да ускорят въвеждането на собствените си електрически модели.

„Скоростта, с която Tesla Model 3 премина от нула до лидер на пазара, показа на другите производители на автомобили възможностите за електрическите превозни средства“, каза Нелмес. „В резултат на това те разкъсват своите стратегии. Производителите пускат повече електрически модели и стимулират растежа на пазара.“.

Повече от 100 модела на включени автомобили, включително електрически и хибридни батерии, са на разположение на купувачите от Обединеното кралство, а SMMT установи, че още 35 са планирани за пускане на пазара тази година.

Тъй като разходите за производство на електрически автомобили падат, други производители на автомобили се надяват да създадат наистина масови автомобили, които са по-евтини от Model 3, който при минимум 40 990 британски лири все още е извън обсега на много хора. Volkswagen бързо увеличава производството на своя малък семеен автомобил ID.3, докато BMW се надява, че електрическият Mini, построен в Оксфорд, ще повтори успеха на бензиновата си версия.

Въпреки поредицата от нови електрически модели, мащабът на предизвикателството да се електрифицира автопаркът на Обединеното кралство от 35 милиона автомобила – и всъщност да се намалят емисиите на CO2 значително – остава огромен. Броят на Teslas по британските пътища е само малка част от моделите двигатели с вътрешно горене. През 2020 г. във Великобритания се използват почти 1,6 милиона Ford Fiesta и 1,2 милиона Ford Focus, според SMMT.

Производителите на автомобили също са изправени пред значително предизвикателство при увеличаване на производството на електрически автомобили. Nissan преди дни разкри, че трябва да забави пускането на своя електрически SUV Ariya заради глобалния недостиг на компютърни чипове. Автомобилите вече използват до 100 чипа за управление на функции, вариращи от климатик до развлекателни сензорни екрани, докато електрическите автомобили още повече разчитат на чипове за контрол на батериите си. Илон Мъск, главен изпълнителен директор на Tesla, тази седмица заяви в Twitter, че цените „се увеличават поради големия натиск върху цените на доставките в цялата индустрия4.

Индустрията също е загрижена, че усилията за електрифициране на флота в Обединеното кралство и на други места също ще се променят без повече публични инвестиции в пунктове за зареждане в цялата страна.

Майк Хоуз, изпълнителният директор на SMMT, заяви, че търсенето на електрически автомобили помага на пазара за нови превозни средства да се възстанови от последната блокировка, но той и други в бранша повториха, че достъпът до зареждане е проблем.

„Електрическите коли трябва да бъдат опция за всички. Правителството може да помогне чрез последователни, дългосрочни фискални стимули и създаване на подходящи условия, за да даде възможност за така необходимите инвестиции в инфраструктурата за таксуване, особено на уличните обществени такси в жилищни райони “, каза Хауес. „Трябва да улесним зареждането като зареждането с гориво.“