Архив

Audi представя сериен хибриден 500 кВт RS Q e-tron Dakar

Малко по-малко от година след първоначалната концептуална идея, Audi Sport започна тестване на новия хибрид на Audi RS Q e-tron, с който Audi ще участва в рали Дакар през януари 2022 г.

Audi RS Q e-tron

Audi RS Q e-tron

Audi иска да бъде първият производител на автомобили, който използва електрифицирано задвижване в комбинация с ефективен преобразувател на енергия, за да се състезава за цялостна победа срещу конвенционално задвижвани конкуренти в рали Дакар.

Характеристиките на рали Дакар поставиха пред инженерите специални предизвикателства. Маратонното събитие продължава две седмици, а дневните етапи са с дължина до 800 километра.

„Това е много голямо разстояние. Това, което се опитваме да направим, никога преди не е правено. Това е най-голямото предизвикателство за електрическото задвижване.“, заяви Андреас Рос, отговорен за проекта „Дакар“ в Audi Sport.

Тъй като в пустинята няма възможности за зареждане, Audi избра сериен хибриден дизайн. На борда на Audi RS Q e-tron има високоефективният TFSI двигател от DTM. Той е част от преобразувател на енергия, който зарежда батерията с високо напрежение по време на шофиране. Тъй като двигателят с вътрешно горене работи в особено ефективен диапазон между 4500 и 6000 оборота в минута, специфичният разход е доста под 200 грама на кВтч.

Задвижването на Audi RS Q e-tron е електрическо. Предният и задният мост са оборудвани с двигател-генератор (MGU) от настоящия автомобил Audi e-tron FE07 Formula E, който е разработен от Audi Sport за сезон 2021. Трябваше да бъдат направени само незначителни модификации, за да се използва MGU в рали Дакар.

Трети MGU, с идентичен дизайн, е част от преобразувателя на енергия и служи за презареждане на батерията с високо напрежение по време на шофиране. Освен това енергията се възстановява по време на спиране. Батерията тежи около 370 килограма и има капацитет около 50 кВтч.

audi1„Батерията също е собствена разработка, която сме реализирали заедно с партньор. Като инженери ние по принцип виждаме потенциал за развитие във всеки компонент. Но по отношение на системата за задвижване, ние вече постигнахме ефективност на системата от над 97 процента във Формула Е. Няма много повече място за подобрение.

Съвсем различна е ситуацията с управлението на батерията и енергията. Тук най-големият потенциал за развитие се крие в електромобилността като цяло. Това, което научаваме от изключително предизвикателния проект Дакар, ще се влее в бъдещите производствени модели. Както винаги, ние също работим в тясно сътрудничество с нашите колеги от развитието на пътни автомобили по този проект.“, каза Стефан Драйер, ръководител на разработката в Audi Sport за моторни спортове

Максималната системна мощност на e-задвижването е 500 кВт. Колко от това може да се използва по време на рали Дакар, все още се финализира от организаторите. Електрическото задвижване предлага много предимства. Електродвигателите могат да се управляват изключително прецизно и по този начин могат да осигурят добра управляемост. Освен това спирачната енергия може да бъде възстановена.

Audi RS Q e-tron се нуждае само от една предавка напред. Предният и задният мост не са свързани механично, както е често срещано при електрическите превозни средства. Софтуерът, разработен от Audi, поема разпределението на въртящия момент между осите и по този начин създава виртуален и свободно конфигурируем централен диференциал, което има положителния страничен ефект от възможността да се спестят теглото и пространството, които са необходими на карданните валове и механичния диференциал .

Визуално Audi RS Q e-tron също се различава значително от конвенционално задвижваните прототипи на Дакар.

Участието в рали Дакар се провежда съвместно с Q Motorsport.

„Audi винаги е избирал нови и смели пътеки в състезанията, но мисля, че това е един от най-сложните автомобили, които някога съм виждал. Електрическото задвижване означава, че много различни системи трябва да комуникират помежду си. Освен надеждността, която е от първостепенно значение в рали Дакар, това е най-голямото ни предизвикателство през следващите месеци.“, заяви командващият на екипа Свен Квандт.

Прототипът на Audi RS Q e-tron беше представен за първи път в Нойбург в началото на юли. Интензивна програма за изпитване и първите тестови участия в състезания по крос-кънтри са на дневен ред от сега до края на годината.

Публикувано на 24 юли 2021 г. в Electric (Battery), Hybrids, Motorsport, Vehicle Manufacturers