Mazda 323 (1979) – първият модерен хечбек на Mazda
Пионер, който се появи точно когато се наблюдава бум на популярността на хечбека в Европа
По netcarshow.com
Стартирала през януари 1977 г., оригиналната Mazda 323 е първият модерен хечбек на Mazda и колата, която стартира моделна линия, която се простира чак до днешната Mazda 3. Компактен семеен автомобил със задно задвижване, интелигентно оформеното първо поколение 323 беше световен успех за Mazda. Продажбите продължават до 1980 г., когато той е заменен от второто поколение 323, което е първото компактно хечбек с предно задвижване, предно задвижване на Mazda.
Въпреки това, наречена Mazda Familia в Япония и Mazda GLC (за Велика малка кола) в Северна Америка, оригиналната Mazda 323 е основен автомобил за Mazda. Хечбекът се предлага с избор от три или пет врати, докато комби/комби версия е представена през 1978 г.
В световен мащаб се предлагат три бензинови двигателя: първоначално 985 куб. см или 1 272 куб. см бензин и от 1978 г. 1415 куб. см. Над 890 000 екземпляра бяха продадени за три години пълно производство и през 1979 г. Автомобилът претърпя актуализация, при която кръглите му фарове бяха заменени с квадратни фарове, докато други промени включват въвеждането на петстепенна скоростна кутия.
Представена във Великобритания през 1977 г., гамата се състои от 1000 три врати, 1300 три врати, 1300 три врати Deluxe и 1300 Deluxe с пет врати. Делукс моделите разполагат с разделени задни седалки и вътрешно освобождаване на кабината за задната врата. Въпреки наименованието на модела, първоначално всички британски автомобили включваха четирицилиндровия 1,272-кубиков 1,3-литров двигател, който произвежда 90 к. с. Четиристепенната ръчна скоростна кутия беше стандартна с опция за тристепенна автоматична скоростна кутия.
Mazda 323 със задно задвижване включваше предни дискови спирачки с барабани отзад и, както беше обичайно през седемдесетте години, рециркулиращо кормилно управление. Без помощ при захранване, дори и с малките по съвременните стандарти 13-инчови джанти, ниско скоростното маневриране изисква известно физическо въвеждане. До 1979 г. спецификацията на Великобритания Mazda 323 SP 1.4 включва по -големия двигател от 1415 куб. см, който произвежда 69 к. с. До края на седемдесетте години хечбекът със задно задвижване 323 се намира в британските дилъри на Mazda заедно с Montrose (626) седан, 818 салон, 616 Saloon и 929 Saloon, както и наскоро пуснатия спортен автомобил RX-7.
Въпреки това, стилът на каросерията с хечбек все още не беше толкова често срещан, оригиналната Mazda 323 със задно задвижване беше пионер, който се появи точно в края на седемдесетте и началото на осемдесетте години, когато се наблюдава бум на популярността на хечбека в Европа.