Архив

Конфликтът в работническия съвет във VW продължава да ескалира

Спорът е за възможни масови съкращения на работни места – но също така и за ролята на отделните заводи в прехода към електрическа мобилност

Хербърт Диес

Хербърт Диес

Източник: handelsblatt.com (на немски)

Според съобщения в медиите, работническият съвет на VW е издал вот на недоверие на Хербърт Диес. В надзорния съвет вече е създадена посредническа комисия. Спорът е за възможни масови съкращения на работни места – но също така и за ролята на отделните заводи в прехода към електрическа мобилност.

Както съобщава германското издание Handelsblatt, наред с други, позовавайки се на фирмени кръгове, не само работническият съвет се е обърнал срещу Диес, но също така и членът на надзорния съвет и министърът на Долна Саксония, президентът Стефан Вайл се е отдръпнал от Диес; според доклада и двете страни са били много недоволни от предишните действия на Диес.

Например на заседанието на надзорния съвет в края на септември, когато той предложи съкращаване на 30 000 работни места. Или с плана да летите на инвеститорска среща в САЩ, вместо да присъствате на работната среща, насрочена за този във Волфсбург. Фактът, че той не е поканил председателя на работническия съвет Даниела Кавало на информационното си събитие, очевидно не е важен.

Handelsblatt вижда изразеното недоверие и вече назначения посреднически комитет като „прелюдия към дискусия, в края на която той може да загуби поста си“. Освен гнева от възможните съкращения на работни места и вътрешното отношение към мощния работнически съвет, в доклада се казва, че надзорният съвет критикува и оперативния бизнес – например цифрите от Китай и проблемното стартиране на нови модели.

Докато работническият съвет продължава да критикува остро шефа на групата дори след промяната на върха от дългогодишния противник на Диес Бернд Остерлох към Даниела Кавало, Porsche SE продължава да стои зад Херберт Диес, според доклада. Холдинговата компания, в която семействата Пирше и Пиех са обединили своите акции, не е представена в посредническата комисия, но участва в преговорите.

Докато посредническата комисия не постигне резултат – вероятно до началото на декември – важни решения в оперативния бизнес ще бъдат преустановени. Те включват инвестиции, които все още не са одобрени. Поради тази причина някои вътрешни хора казват, че компанията в момента е „блокирана“.

Хърбърт Диес иска да продължи да фокусира компанията върху електромобилността и например да засили вътрешното разработване на софтуер. Освен това заводите трябва да станат по-ефективни – конфликтът с работническия съвет наскоро ескалира в главния завод във Волфсбург. Работническият съвет не се противопостави на промяната на електромобилността, а по-скоро на начина, по който Диес прокарва курса си.

Както беше съобщено, се появи компромис, че Волфсбург може да получи преливащото производство на ID.3 и ID.4 от Цвикау – и по този начин да влезе в производството на електрически автомобили преди флагмана на електрическите превозни средства, обявен за 2026 г. Така нареченият кръг на планиране, в който Volkswagen разпространява модели между заводите по целия свят (и по този начин влияе върху използването на капацитета им), трябваше да бъде отложен най-скоро от средата на ноември за декември.