Opel Manta GSe ElektroMOD: Мечтата, екипът, технологията
За любовта към автомобилите: служителите на Opel проектират и разработват неокласика без емисии
От колекцията Classic: Платформата за части на Manta е върната към живот
Най-добри съставки: Електрически и цифрови, като настоящите модели на Opel
От опит: Задно предаване в комбинация с ръчна скоростна кутия на Opel
Рюселсхайм. В началото беше колата. По-точно оранжево-червена Opel Manta с черен винилов покрив в колекцията Opel Classic.
В същото време офанзивата на Opel E беше в разгара си с нови модели като Opel Mokka-e. И така едно нещо доведе до друго. В крайна сметка има тенденция на сцената към „рестомоди“, класически превозни средства с модерни задвижвания. Така че защо да не се даде нов живот на Manta електрическа? С много въртящ момент на задната ос за бързи спринтове без много шум. Просто сън? Няма начин. Идеята се роди и сподели – между страстни дизайнери, 3D моделисти, инженери, техници, механици, експерти по продукти и марки. Група фенове на Opel, просто влюбени в автомобилите.
Идеята бързо се оформи. 50-годишната Manta се превърна в дете на нашето време – електрическа, без емисии и толкова емоционална, колкото трябва да бъде истинската легенда. Opel Manta GSe ElektroMOD се ражда в началото само в умовете на своите създатели. „GSe е почит към Manta от миналото и в същото време изявление на марката за настоящето. Opel е смел и чист – вълнуващо различен. Може би различно от това, което бихте очаквали от нас“, казва Куентин Хубер, ръководител на бранд стратегия и социални медии в Opel.
Толкова много ентусиазъм веднага вдъхнови „Car Guys“ в ръководството на Opel. Имаше спонтанна зелена светлина от самия връх за този необичаен, ослепителен проект и идеята за изключително готин ElektroMOD стана реалност в рамките на няколко месеца. По подобен начин се беше случвало и преди в Opel, когато група ентусиасти около главния дизайнер Ерхард Шнел проектираха вълнуващо спортно купе по своя собствена инициатива. Този проект стартира през 1963 г., даде на автомобилния свят изследването Experimental GT едва две години по-късно и накрая Opel GT от 1968 до 1973 г. Но това е друга история.
В случая с Manta GSe ElektroMOD, екипът на разработчиците е запазил оригиналното очарование на автомобила и в същото време внедри най-добрите иновации. Изразителният Pixel-Vizor с най-новата LED технология, напълно цифров кокпит и, разбира се, акумулаторно електрическо задвижване.
„Manta GSe означава чиста любов към автомобила. С ElektroMOD изграждаме мост от голямата традиция на Opel към устойчиво бъдеще. Тази смесица от дух на времето и днешния ден е абсолютно завладяваща“, обяснява Пиер-Оливие Гарсия, глобален бранд дизайн мениджър на Opel, от името на екипа на Manta GSe.
Стъпка по стъпка: От оригинален стар до завладяващ ElektroMOD
Пътуването до колата-мечта започна в свещените зали на Opel Classic, в района на нереставрираните предмети. Там стоеше Manta A в оранжево с черен винилов покрив и автоматична скоростна кутия. Opel Classic вече е получил колата през 1988 г. с почти без ръжда каросерия от първоначалния собственик, дама от Висбаден. Тя беше купила Manta нова през 1974 г. и я караше 14 години. Автомобилът получи новата си неоново-жълта боя в сервиза на Opel, след като беше електрифициран и издържа теста TÜV.
Без подглавници, оригиналните седалки Manta A нямат място в модерен автомобил. Така Manta GSe ElektroMOD получи нови седалки Recaro, подобни на тези на спортния Opel ADAM S. Това обаче не беше проста смяна и, подобно на много от новите компоненти, те трябваше да бъдат почти специално изработени в концептуалния цех на Opel така че да се поберат в Мантата.
Първоначалният собственик на Manta A беше избрал автоматична скоростна кутия, която все още беше в добро състояние. Независимо от това, това беше рядкост за Manta от 70-те години на миналия век и екипът искаше класическата четиристепенна ръчна скоростна кутия, която беше инсталирана в милиони по това време.
Така те проектираха адаптер, който позволяваше скоростната кутия на Opel да бъде свързана с по-голям съединител. Тогава им трябваше по-дълъг кардан вал, който намериха в склада за части на Opel Classic. Спирачната система беше адаптирана към повишената производителност на автомобила. На предната ос бяха монтирани по-големи стопери, а задната ос беше превърната от барабанни в дискови спирачки.
Докато окачването е твърдо отпред, то е по-меко отзад, така че Manta винаги има достатъчно сцепление в резерв. В крайна сметка, това е най-мощната Manta A за всички времена, с изключение на няколко настройки и състезателни версии. Мощността на синхронния двигател с мощност 147 к. с. се понижава на пътя чрез класическо задвижване на задните колела. Литиево-йонната батерия с капацитет 31 кВтч беше монтирана възможно най-напред в багажника, за добро сцепление и нисък център на тежестта. Въпреки това Manta GSe все още предлага достатъчно място за две седмици почивка в Италия за четирима.
След преобразуването на ElektroMOD, Manta тежи около 1137 кг – 175 кг повече от оригинала, но все още много по-малко от много съвременни автомобили с конвенционален двигател с вътрешно горене. При нормално шофиране, GSe може да постигне пробег от 200 километра, а с лек водач дори повече. И, разбира се, e-Manta може да се възстанови като всеки друг електрически автомобил на Opel. За да активира регенерирането на енергия, всичко, което водачът трябва да направи, е да натисне превключвател, монтиран в жабката.
Седенето зад волана на Manta GSe ElektroMOD е очарователно. Не само визуалното усещане за традиция се среща с модерното, но и с изживяването при шофиране. Завъртете ключа за запалване и двигателят стартира – безшумно, разбира се. След това водачът може да избере четвърта предавка и просто да потегли – няма проблем за електродвигателя с въртящ момент. От друга страна, водачът може да превключва ръчно чрез четиристепенната скоростна кутия на Opel, точно както е проектирана. Manta GSe ускорява с оживено темпо. Максималната скорост е електронно ограничена до 150 км в час.