Архив

ЕС иска по-строги стандарти за CO2 за новите автомобили

Предложенията  не са обвързващи, но формират основата за по-нататъшен дебат в Европейския парламентco2-eu-symbolbild

Източници: faz.net, autonews.com, bloombergquint.com, twitter.com

Има признаци за възможно по-нататъшно затягане на целите на ЕС за емисиите на CO2 от новите автомобили. След като Европейската комисия представи своите предложения за това през юли 2021 г., сега е ред на Европейския парламент – и той очевидно поиска по-строги междинни цели до 2035 г.

Според различни медийни съобщения – Ян Хуитема, парламентаристът от Холандия, който отговаря за тази област, сега е представил предложенията си в парламентарната комисия по околна среда. Фактическата забрана за двигатели с вътрешно горене за нови автомобили от 2035 г. – официално тогава могат да бъдат регистрирани само автомобили с емисии на CO2 от 0 гр/км– както поиска Комисията, остава, но междинните цели дотогава ще бъдат допълнително затегнати .

Както е известно, Европейската комисия предложи целта за намаляване през 2030 г. да бъде определена на 55 процента в сравнение с 2021 г. Хуитема обаче изисква намаление от 75 процента и допълнителни междинни цели: до 2025 г. спестяването трябва да бъде 25 на сто, до 2027 г. 45 на сто. За леките търговски превозни средства емисиите на CO2 трябва да бъдат намалени с 40% до 2027 г. и със 70% до 2030 г. по пътя към целта за 2035 г.

Няма официално потвърждение за това от Европейския парламент. Самият Хуитема поне потвърждава в Twitter, че е представил предложенията си на комисията по околна среда на Европейския парламент – но не дава никакви подробности.

Предложенията на докладчика не са обвързващи, но формират основата за по-нататъшен дебат в Европейския парламент. Резултатът от дебата е открит. Критики към предложенията вече се изказват, например от Йенс Гизеке, говорител за транспортната политика на германските политически партии CDU и CSU. Хуитема е надхвърлил необходимото, каза Гизеке пред германския вестник Frankfurter Allgemeine Zeitung. „Независимо от всички иновационни и инвестиционни цикли, се предлагат нови цели за флота“.

В миналото Европейският парламент беше склонен да подкрепя по-строги цели за автомобилната индустрия. Парламентът обаче трябва да приеме предложението на Комисията заедно с Министерския съвет, органът на държавите от ЕС. Някои държави вече се обявиха против предложението на Комисията.

Независимо от политическите цели за намаляване на CO2 в транспорта, през следващите седмици и месеци на ниво ЕС ще бъдат взети допълнителни важни решения за автомобилната индустрия: През пролетта Европейската комисия възнамерява да представи конкретно предложение за новата емисия на отработени газове Euro 7 регламенти, които трябва да въведат по-строги спецификации за други замърсители като CO, NOx или прахови частици. С оглед на продължаващото преминаване към електрически автомобили, VDA критикува значимостта на стандарта Евро 7: необходими са изключително високи инвестиции, за да се спестят „последния процент от замърсителите“ – което вече не си струва с оглед на предстоящото постепенно премахване на двигатели с вътрешно горене.