Архив

Renault-Nissan е станал „малък и крехък“, казва Гон

Международният беглец Карлос Гон, бивш ръководител на алианса Renault-Nissan, каза, че е „смешно“ да го обвиняват за борбите на компаниите след ареста му

Карлос Гон, видян в Бейрут, каза, че ще се върне във Франция, ако може, но е възпрепятстван от „червено известие“ на Интерпол и искане за арест от името на Япония

ПАРИЖ – Renault-Nissan, някога претендент за автомобилен производител номер 1 в света, се превърна в „малък и крехък“CARLOS_GHOSN-MAIN_i_0 производител, каза бившият председател на Nissan и Renault Карлос Гон в интервю за френски вестник.

Гон даде интервюто за Le Parisien, докато неговият съобвиняем Грег Кели, американски бивш директор на Nissan, очаква съдбата си в японски съд. Кели беше арестуван заедно с Гон през ноември 2018 г. в Токио по обвинения, че са заговорничили, за да скрият милиони като обезщетение за Гон.

Докато чакаше процеса през декември 2019 г. под домашен арест, Гон избяга от Япония, скрит в кутия с помощта на двама американски граждани, които сега са задържани в Япония.

Присъдата по делото на Кели се очаква на 3 март. Ако бъде признат за виновен, той може да получи до 10 години затвор.

„Без колебание“, каза Гон, той взе правилното решение да избяга от японското правосъдие. Оттогава той е в родината на своите предци Ливан, но ако се върне във Франция – където има гражданство – той е изправен пред разследвания на финансите си, въпреки че Франция като цяло не позволява екстрадиция на своите граждани.

Гон каза, че е „смешно“ да го обвиняват за борбите на Renault и Nissan след ареста му.

Случаят разкри дълбоки пукнатини в съюза от две десетилетия, като ръководителите на Nissan помагаха на японските прокурори преди ареста. Гон настояваше за по-тесни връзки между двете компании, нещо, на което Nissan се съпротивляваше.

Renault притежава 43% дял в Nissan, който придоби през 1999 г.; на свой ред Nissan държи 15 процента от Renault.

„Истината е, че световният производител №1 се превърна в малък и крехък производител“, каза Гон. „Тъжно ми е да видя, че Renault е само сянка от предишното си аз.“

Той каза, че усилията на настоящото ръководство на Renault и френската държава, основен акционер, да обвинят трудностите на автомобилния производител в „надпревара за обеми“, са „неприлични“.

През 2018 г. Алиансът Renault-Nissan, включително Mitsubishi, беше точно пред Volkswagen Group за титлата по глобални продажби, в зависимост от критериите.

„Можеха да измислят нещо малко по-фино“, каза Гон.

Renault загуби рекордните 7,29 милиарда евро през първата половина на 2020 г. и осигури подкрепен от френското правителство заем от 5 милиарда евро през същата година.

Гон каза за сегашното ръководство на Renault, включително главния изпълнителен директор Лука де Мео, който залага възраждането на Renault върху стратегия на „стойност спрямо обем“: „Всичко е много добре да се правят съобщения за планове, но стратегията е само 5 процента, докато действията и резултатите са 95 процента.“

„В момента“, добави той, „имаме много посредствени резултати и много думи“.

Гон каза, че е загубил значителна сума от спестяванията си след бягството си в Ливан, отчасти поради рязък спад в стойността на акциите на Renault и Nissan, а отчасти заради икономическия колапс на Ливан и юридическите такси, които е платил.

„В сравнение с огромното мнозинство от ливанския народ, няма от какво да се оплаквам“, каза той. „Въпреки това, аз загубих много голяма част от това, което бях спестил.“

Ако можеше, каза той, би се върнал във Франция, но е възпрепятстван от „червено известие“ на Интерпол и от искане за арест от името на Япония.

„Аз съм французин, получих образование във Франция, живях във Франция, имам много дълбока привързаност“, каза той. „Разбира се, в деня, в който мога, ще замина за Франция.“…