Архив

Китайският гигант за батерии CATL ще строи фабрика в Америка

Още не е взето решение най-големият производител на EV клетки в света кое място ще избере –  в Мексико, САЩ или Канада

bloomberg.com, autonews.com

Китайският производител на акумулаторни клетки CATL обмисля изграждането на фабрика за клетки с производственcatl-batteriezelle-battery-cell-iaa-2019-daniel-boennighausen-min капацитет от 80 GWh в Северна Америка. Медиен доклад разкрива, че китайската компания все още не е взела решение за местоположение и че Мексико, САЩ и Канада са вероятни кандидати.

Запознати казаха на Bloomberg, че инвестицията може да достигне до пет милиарда долара (4,5 милиарда евро). Когато бъде завършен заводът, той може да наеме до 10 000 души. Датата за евентуално начало на строителството не е разкрита, нито източниците казват кога трябва да се стигне до крайния етап на развитие.

Според Bloomberg източници казаха, че делегация от ръководители на CATL вече е пътувала до Мексико за срещи в началото на март. Резултатът от тези разговори не е разкрит, но компанията изрично обмисля места в САЩ, Мексико и Канада. Източниците казаха, че има „загриженост относно наличието на работна ръка и други търговски въпроси“. Това може да предполага, че Мексико може да е фаворит.

CATL не коментира пред Bloomberg информацията за възможна експанзия в Северна Америка. Това, което е ясно обаче, е, че с производствена база в Северна Америка или региона на NAFTA, CATL може да избегне скъпи вносни мита, които биха били наложени при внос на клетки, построени в Китай.

Bloomberg обаче спекулира, че разширеното присъствие в Северна Америка за най-големия производител на EV клетки в света може да „изнерви“ американските служители. Докато администрацията на президента на САЩ Джо Байдън иска да изгради индустрия за електронна мобилност по цялата верига на стойността, тя също така е особено заинтересована да подкрепя местните доставчици. Остава да видим дали и до каква степен CATL може да разчита на държавни субсидии, ако открие обект в САЩ.

Както вътрешните лица казаха допълнително, голямата фабрика за клетки не трябва да доставя само на един производител на автомобили. От потенциалните клиенти се споменава поименно само Tesla, която вече купува клетки от китайския производител за производство в Giga Shanghai – по-точно LFP клетките за базовите модели на Model 3 и Model Y, произведени в Китай. Според два източника новият завод CATL също ще произвежда LFP клетки, но не изключително, като се стреми към комбинация от NMC и LFP клетки.

CATL вече има инсталиран производствен капацитет от 145 ГВтч. Според BloombergNEF, компанията е обявила планове за изграждане на още 579 ГВтч до 2026 г., част от които вече е в процес на изграждане.