Kia EV9 е потвърден за пускане в Европа
Сега производителят официално потвърди, че производствената версия на EV9 ще бъде налична и в Европа от 2023 г.
Източник: kia.com
Kia разкри голяма концепция за електрически SUV, базирана на Electric Global Modular Platform (E-GMP) на автомобилното изложение в Лос Анджелис през ноември 2021 г., наречена Concept EV9. Сега производителят официално потвърди, че производствената версия на EV9 ще бъде налична и в Европа от 2023 г.
Като голям седемместен SUV, концепцията EV9 беше ясно насочена към американския пазар. Около европейската премиера на концепцията обаче, автомобилният производител даде да се разбере, че производственият модел на акумулаторно-електрическата кола E-GMP, очакван през 2023 г., също ще се продава тук, за да „презарежда“ марката.
Точните технически данни все още не са потвърдени, но засега се обещават WLTP пробег до 540 километра и електрическо задвижване на всички колела с два двигателя. Това трябва да направи възможно спринта от място до 100 км/ч за по-малко от пет секунди. Kia все още не е посочила пиковата мощност на зареждане, но EV9 трябва да може да зарежда 100 километра за шест минути. За EV6 със 77,4 кВтч и 240 кВт мощност на зареждане, Kia посочва 4,5 минути. Не е известно дали 90-те секунди се дължат на по-голяма батерия или единствено на по-високата консумация.
Дизайнът на каросерията изглежда много обемист, с височина от 4,94 метра EV9 не е един от най-големите електрически SUV на пазара, но като цяло автомобилът е много висок. Това важи както за клирънса, така и за обемната предна част и покрива, който е висок над 1,80 метра.
Кои от основните пропорции ще бъдат запазени в производствения модел и кои дизайнерски елементи ще го превърнат в серийно производство все още е до голяма степен отворено – но дневните светлини, интегрирани в боядисания преден панел, вероятно няма да бъдат включени. Като цяло обаче, концепцията EV9 вероятно е по-близо до производствения модел, отколкото мнозина си мислят. Както Kia обясни в кулоарите на европейската премиера, дизайнът на EV9 първо е определен за производствения модел и след това проучването е извлечено от него – а не обратното.
Това, което е ясно обаче, е, че серийният модел ще има конвенционални врати – отварящите се обратно врати без B-колони се предлагат само при концептуалния автомобил. Малко вероятно е някои елементи от интериора да бъдат копирани 1:1, т.е. нито плаващите седалки, нито много отворената централна конзола без преграда в пространството за краката – при EV6 дизайнерският екип на Kia обясни, че умишлено са решили преграда в пространството за краката, така че (за разлика от сестринския модел Ioniq 5) никакви предмети да не могат да се плъзгат в пространството за краката на водача между педалите.
В EV 9 са възможни различни конфигурации на седалки, подобно на ван. На втория ред например ще има две удобни индивидуални седалки или пълна триместна пейка. Все още не може да се каже нищо за третия ред седалки. Масивното окачване на отварящата се отзад врата заема много място отзад – тъй като това е пропуснато в серията, може да има повече място за пътници 6 и 7 или багаж.
Устойчивостта беше взета предвид не само при задвижването, но и веган кожа се използва изключително в интериора, а делът на рециклираните материали се увеличава. Килимът на превозното средство например е направен от рециклирани риболовни мрежи.
Концепцията няма соларен покрив като Hyundai Ioniq 5, но някои слънчеви панели са интегрирани в предния капак. Интересни са също така детайлите като прибиращия се парапет на покрива, който се удължава само когато се използва – и е аеродинамично оптимизиран, когато се прибира в покрива.