Архив

Норвегия премахва освобождаването от ДДС за скъпи електрически автомобили

Правителството казва, че ще се върне към окончателната схема в държавния бюджет за 2023 г.

Hyundai Ioniq-5 2021 в Норвегия

Hyundai Ioniq-5 2021 в Норвегия

thelocal.no, regjeringen.no (на норвежки)

Норвежкото правителство последва плановете за премахване на субсидиите за електромобили, когато обяви ревизирания бюджет тази седмица. Първото, което падна, е освобождаването от ДДС на електрически автомобили на стойност над 500 000 крони (малко под 49 000 евро) от 1 януари 2023 г.

ДДС за електрическите превозни средства по новата схема е динамично, т.е. колкото по-скъп е електрическият автомобил над тази граница, толкова по-високо е ДДС, който ще начислява от следващата година. В същото време Норвегия ще стартира схема за субсидиране, която да замени освобождаването от ДДС.

„Изцяло електрическите автомобили получават подкрепа в долната част (на ценовия диапазон), но колкото по-скъпа електрическа кола купувате, толкова повече ДДС трябва да платите“, обясни мярката министърът на финансите Тригве Слагсволд Ведъм. „Днес можете да купувате електрически автомобили с дълъг пробег във всички ценови диапазони. Ето защо ние вярваме, че е правилно тези, които избират да купуват най-скъпите автомобили, да плащат и малко ДДС на общността.“

Норвежкият вестник The Local изчислява, че според новата схема за субсидиране закупуването на електрически автомобил с цена над 600 000 крони ще бъде начислено с ДДС от 25 000 крони, около 4%. Електрическите автомобили на стойност над един милион крони ще носят 12,5% ДДС. Редовнното ДДС в Норвегия е 25 на сто.

Норвежката асоциация за електрически автомобили разкритикува мярката. „Цялата политика за електрически автомобили е заложена. Това е неразбираемо лоша идея“, каза Кристина Бу, генерален секретар на асоциацията, пред обществената телевизия NRK.

Плановете за промяна на политиките за електромобили бяха новини преди седмица, след като норвежкото министерство на транспорта обмисля премахването или намаляването на привилегиите за електрически превозни средства в данъците и таксите за изминат участък в по-големите градове. Правителството заяви, че иска да продължи с промяната на трафика – а не просто да замени двигателите с вътрешно горене 1:1 с електрически автомобили.

„Страхотно е, че хората използват електрически автомобили. Но не е добре хората да се качат в колите си и да карат до натоварените градски райони, вместо да ходят пеша, да карат колело или да използват обществен транспорт“, каза тогава министърът на транспорта Йон-Ивар Нигард.

Политиките за електромобили на Норвегия направиха страната пример за усвояване на електромобили. Докато общите регистрации в Норвегия са намаляли с 15% тази година, електрическите автомобили са се увеличили с 28,9% в сравнение със същия период на миналата година. През април 74,1% от всички нови регистрации в Норвегия са били чисто електрически, а през март дори 86,1%.

Електрическите автомобили, закупени от сега до края на годината, ще бъдат освободени от ДДС, независимо от цената. Понастоящем данъчната ставка за електрическите превозни средства е под 50 на сто от данъка за сравними бензинови или дизелови автомобили и все още се прилага освобождаването от ДДС.

Правителството казва, че ще се върне към окончателния дизайн на схемата в държавния бюджет за 2023 г.