Електрическата Toyota bZ4X [ЕС] (2023 г.) дебютира и в София
Автомобилът беше показан и пред софийската публика на „Автосалон София 2022“. Тук публикуваме специално най-пространното и подробно представяне в мрежата
Първият модел, разработен от Toyota изцяло като BEV, а също и първият, който използва новата платформа на компанията, посветена на BEV
Подробности – характеристики, екипировка
Източник: netcarshow.com
Toyota bZ4X е просторен, удобен SUV, с нова система за задвижване на всички колела, която осигурява водещо в класа управление и производителност извън пътя, с отделни електрически двигатели за всяка ос. Това е първият модел, разработен от Toyota изцяло като BEV, а също и първият, който използва новата платформа на компанията, посветена на BEV. Базиран на философията eTNGA (Нова глобална архитектура на Toyota), той включва акумулаторния блок като неразделна част от шасито, под пода на автомобила. Това носи множество предимства, включително нисък център на тежестта, отличен баланс на теглото отпред/отзад и висока твърдост на каросерията, всички от които имат положителен принос за безопасността, карането и управлението.
Външен дизайн
Външният дизайн е елегантен, мощен и ненатоварен. Той представя отличителна нова предна форма „чук“, характерни тънки фарове и акцент върху предните ъгли, който предава силната стойка на автомобила. Страничният изглед се отличава с ниската обща височина на автомобила, тънките предни колони и ниската линия на ос, която отразява ниския център на тежестта. Лайсни на арките на колелата, големите колела (до 20 инча диаметър), избутани към ъглите на купето и дебели наклонни панели изразяват автентичния SUV характер на автомобила. Отзад дизайнът подчертава ъглите, с отличителна задна светлина, която преодолява ширината на автомобила.
Аеродинамични характеристики
Дизайнът включва аеродинамични елементи, които управляват въздушния поток над и под автомобила и допринасят за обхвата на шофиране. Те включват отвори дълбоко в ъглите на предната броня за създаване на гладки въздушни завеси; пълно покритие на долната част на купето; разделен спойлер на покрива и заден спойлер с патешка опашка; заден дифузьор; и наклонен заден край. Тънката долна решетка има капак, който се регулира, за да насочва потока от охлаждащ въздух към батерията и помага за намаляване на съпротивлението на вятъра.
Дългото междуосие позволява просторна, отворена и удобна кабина с пет места с приветливата атмосфера на всекидневна. Инструменталното табло е тънко и ниско поставено, което допринася за усещането за откритост и видимостта на водача напред. Принципът „ръце на волана, очи на пътя“ се поддържа от пилотската кабина, насочена към човека, в която 7-инчовият TFT инструмент и информационен дисплей са разположени директно в предната очна линия на водача, над линията на волана.
Има водещо в класа място за краката за всички пътници, с един метър разстояние между предните и задните тазобедрени точки. Товарното пространство е с капацитет до 452 л при поставени задни седалки.
Мощност
Toyota bZ4X с предно задвижване се задвижва от електродвигател с висока мощност 150 кВт. Той произвежда 204 DIN к. с. и 265 Нм въртящ момент, което позволява ускорение от 0 до 100 км в час за 8,4 секунди и максимална скорост от 160 км в час. Моделът със задвижване на всички колела (повече подробности по-долу) има максимална мощност от 217,5 DIN к. с. с 336 Нм въртящ момент; максималната скорост е непроменена, а ускорението до 100 км в час е намалено до 7,7 секунди. Всички показатели за производителност остават условни преди хомологацията.
Системата предлага опция за „задвижване с един педал“ с усилване на регенерирането на спирачната енергия, което позволява на водача да ускорява и забавя автомобила, използвайки само педала на газта.
Гарантирано качество на батерията
Toyota се основава на повече от 25 години опит в технологията за електрифицирани акумулатори на превозни средства, за да гарантира, че новото литиево-йонно устройство в bZ4X има водещо в света качество, издръжливост и надеждност. Технологията гарантира, че батерията ще продължи да работи до 70% от първоначалния си капацитет след до 10 години ползване или един милион изминати километра, при условие че клиентът закара автомобила си до оторизиран Toyota сервизен център за годишен преглед на състоянието. За да гарантира, че тази гаранция може да бъде предложена, Toyota разработи батерията с цел 90% от капацитета, запазен след 10 години/240 000 км.
Това ниво на качество и производителност се поддържа от многократно наблюдение на напрежението, тока и температурата на батерията на ниво отделна клетка. Ако се открие ненормално генериране на топлина, контролите се задействат автоматично. Взети са мерки за противодействие за смекчаване на всякакво разграждане на материала и има предпазни мерки в производствения процес, за да се предотврати навлизането на чужди тела в батерията. При Toyota първо батерията е с водно охлаждане.
Изпълнение при студено време
Благодарение на ефективната и ефективна отоплителна система, надеждната производителност и обхват се поддържат дори при студен климат. Toyota bZ4X използва термопомпа, извличаща топлина от външния въздух за затопляне на автомобила, което е по-ефективно и използва по-малко енергия от стандартните климатични системи.
За допълнителна топлина в кабината е осигурено инфрачервено лъчисто отопление за водача и пътника отпред, монтирано под кормилната колона и арматурното табло за затопляне на долната част на краката и стъпалата. Предоставен като опция с нагреватели на седалките, той осигурява много по-бързо загряване, само за една минута.
Обхват на шофиране
Батерията с висока плътност има капацитет от 71,4 кВтч и се очаква да осигури обхват на шофиране с нулеви емисии повече от 450 км (прилагайки тестови параметри на WLTP). Цифрата ще варира в зависимост от версията на модела и е временна, в очакване на официална хомологация.
Батерията може да се зарежда бързо, без да се нарушава безопасността или експлоатационния живот: 80% зареждане може да бъде постигнато за около 30 минути със система за бързо зареждане от 150 кВт (CCS2). От четвъртото тримесечие на 2022 г. ще се предлага трифазно бордово зарядно устройство с мощност 11 кВт, което допълнително подобрява производителността на зареждане.
Задвижване на всички колела
Toyota работи със своя партньор за разработка Subaru при проектирането на нова, водеща в класа BEV система за задвижване на всички колела, която се основава на голямото наследство на AWD на двете компании. Системата използва отделни двигатели с мощност 80 кВт за задвижване на предния и задния мост. XMODE позволява на водача да избере режим на шофиране, който да отговаря на условията, с настройки за сняг/кал; дълбок сняг и кал (под 20 км в час); и Grip Control за по-трудно шофиране извън пътя (под 10 км в час). Благодарение на тези водещи в сегмента възможности, шофьорите могат да вземат своя bZ4X навсякъде, където пътят ги води с пълно доверие, независимо от условията.
Система за управление по проводник
bZ4X е първата серия Toyota, която предлага система за управление по проводник, One Motion Grip; това ще бъде въведено в Европа на по-късна дата.
Без механичната връзка между волана и предните колела, тази електронна система регулира ъгъла на гумата точно според намеренията на водача. Тъй като е по-компактен, той също така осигурява повече място за краката, подобрявайки свободата на позицията на шофиране и лесното влизане и излизане. Традиционният волан е заменен с One Motion Grip-control, което прави работата по-гладка и по-лесна, без нужда от завъртане на ръка. Пълно заключване може да се постигне само с завъртане на 150 градуса.
При липса на физическа връзка в системата, нежеланите вибрации от гумите са блокирани, но водачът все още получава ценна обратна връзка. Усещането за управление се подобрява чрез независим контрол на въртящия момент на волана; изборът на различни режими на шофиране може да промени характеристиките на кормилното управление, за да отговарят на условията на шофиране.
Цялостно екологично представяне
Положителният екологичен профил на Toyota bZ4X не се ограничава до производителността с нулеви емисии на изцяло електрическото му задвижване. Toyota използва широко рециклирани материали в конструкцията на автомобила и ще изпълнява програма за възстановяване, повторна употреба и рециклиране на батерията, като гарантира, че жизненият цикъл на нейните компоненти и материали е максимален.
Обхватът на шофиране на bZ4X може да бъде разширен с допълнителен покрив на соларен панел. Това улавя слънчевата енергия за генериране на електричество за зареждане на акумулатора на автомобила. Може да се използва, когато запалването на автомобила е включено или изключено и Toyota изчислява, че може да впрегне достатъчно мощност в течение на една година за 1800 км шофиране.
Системи за безопасност и помощ на водача от ново поколение T-Mate
bZ4X е оборудван с усъвършенствани системи Toyota T-Mate за активна безопасност и помощ на водача.
Третото поколение на Toyota Safety Sense носи нови и подобрени функции, за да помогне за предпазване от още по-широк спектър от рискове от злополуки. Последните разработки засилват неговите възможности като партньор на водача, като се доближават до крайната цел на обществото за мобилност за „нулеви смъртни случаи и наранявания при пътнотранспортни произшествия“.
Благодарение на подобрената предна камера и радар, както и предните странични радари; обхватът на откриване е разширен и способността на автомобила да разпознава опасности и препятствия в още повече сценарии на шофиране е допълнително подобрена.
Системата за предварителен сблъсък може да открива приближаващи превозни средства и мотоциклети.
Помощта при завой в кръстовището вече може да идентифицира наближаващ трафик през две съседни платна вместо само в едно, както и да открива трафик, приближаващ се отстрани на кръстовището.
Системата за помощ при аварийно управление осигурява допълнително леко спиране, за да помогне на автомобила да остане в лентата за движение, когато водачът се движи, за да избегне опасност като пешеходец, велосипедист или паркирана кола.
Системата за предупреждение за преден кръстосан трафик предупреждава за превозни средства, приближаващи от двете страни на кръстовище, а новият асистент за безопасно излизане може да помогне да се избегне сблъсък между отворена врата или излизащи пътници с превозни средства или велосипедисти, приближаващи се отзад.
И за максимално удобство, изцяло новият Advanced Park, който използва четири камери за панорамен изглед и 12 ултразвукови сензора около автомобила, може дори да влиза и излиза от мястото за паркиране, без водачът да е на мястото на водача – напълно дистанционно!
Toyota Safety Sense също така проверява благосъстоянието на водача с вътрешен монитор, който записва обичайната им позиция на шофиране и задейства предупреждение, ако открие някакво отклонение, което може да сигнализира за опасно разсейване или неразположение на водача или заспиване.
Мултимедийна система
bZ4X използва най-новата, по-мощна мултимедийна платформа на Toyota с интуитивен 12-инчов сензорен екран, предоставяща достъп до базирана в облак навигация с планиране на пътуването, като се възползва от актуалната информация за трафика и паркирането. Освен това предоставя специфични за BEV функции, като напр. обхват на шофиране, поддръжка за шофиране и подробности за зарядната станция.
Водачът може да взаимодейства с превозното средство чрез поглед, докосване и глас. Подобреното гласово разпознаване включва опцията за използване на нов бордов асистент, който може да активира функции на автомобила, като например регулиране на климатика или отваряне/затваряне на прозорци, както и мултимедийни услуги като аудио и навигация. Актуализациите по въздуха осигуряват безпроблемни надстройки на софтуера и нови услуги.
Нова програма за лизинг на превозни средства
Toyota представя своя изцяло нов BEV с напълно нов подход към закупуването на превозни средства и опитът на клиента при собствеността.
Неговата цел е по-голямата част от новите европейски продажби да бъдат чрез нов договор за лизинг, обхващащ превозното средство, поддръжката, предоставянето на зарядно устройство за стена и достъпа до свързани услуги, включително една от най-големите мрежи за зареждане на превозни средства в Европа. При желание на клиентите може да бъде включена и застраховка Toyota, заедно с пътна помощ и аксесоари за превозни средства.
Toyota ще работи със своите търговци на дребно, за да гарантира, че клиентите получават най-доброто решение за техните изисквания за мобилност, с продукти, които отчитат различните нива на пазарна зрялост за BEV в цяла Европа.