Citroën представя Oli – концептуален семеен електрически автомобил
Големи части от каросерията на концептуалния автомобил са изработени от рециклиран гофриран картон, формован в структура от пчелна пита между подсилени листове от стъклени влакна и покрити със специална синтетична смола
stellantis.com
Citroën иска да се противопостави на тенденцията към тежки, огромни и скъпи електрически автомобили за семейства. И така, ето го Oli (произнася се: all-ë), приятел на Ami EV и електрически концептуален автомобил, който само изглежда като компактен SUV, но е много по-лек.
През 2020 г. Citroën вече тръгна по напълно различен път от повечето си конкуренти с изключително отслабения Ami, лек електрически автомобил. Сега, с четири седалки и размери от 4,20 м дължина, 1,65 м височина и 1,90 м ширина, Oli е в известен смисъл подходяща за семейството еволюция. Важно е да се разграничи – докато Ami е на пазара, Oli е концепция, която няма да влезе в серийно производство в тази форма едно към едно.
„Oli е работеща платформа за изследване на гениални идеи, които са реалистични за бъдещо производство“, коментира Лорънс Хансен, директор Продукт и стратегия на Citroën.
Citroën разкри точно какви са тези иновации на пресконференция в Париж. Но първо, нека започнем с данните за производителността: изцяло електрическото задвижване на Oli изисква само 40 кВтч батерия, за да осигури на сравнително лекото превозно средство пробег до 400 километра. Във френското съобщение няма подробности за самия e-drive. Само толкова – чрез ограничаване на максималната скорост до 110 км в час, за да се постигне максимална ефективност, консумацията от 10 кВтч/100 км е реалистична, информира Citroën. Зареждането на батерията от 20 до 80 процента трябва да отнеме 23 минути.
Една от областите на експериментиране на концепта е двупосочното зареждане. Той е съвместим с V2G и V2L и, според компанията, може теоретично да захранва външен 3000-ватов електрически уред за около 12 часа с изходна мощност от 3,6 кВт (еквивалент на 230 V 16 ампера домашен контакт).
Ъгловатият и необичаен силует на плоския преден капак, правия покрив и задната товарна част се дължи на факта, че Citroën се стреми да намали материалите, сложността, частите, теглото и разходите. Те подчертават, че в Oli „естетиката е умишлено преувеличена“, за да се подобри функционалността и гъвкавостта.
Големи части от каросерията на концептуалния автомобил са изработени от рециклиран гофриран картон, формован в структура от пчелна пита между подсилени листове от стъклени влакна и покрити със специална синтетична смола. Citroën си партнира с BASF за разработването на този материал. „Панелите са много твърди, леки и издръжливи – толкова издръжливи, че възрастен може да стои върху тях. Теглото е намалено с 50% в сравнение със съответната стоманена покривна конструкция“, казват от производителя.
Вместо аеродинамиката („хората, които карат този вид превозно средство, не карат с 200 км в час“), разработчиците обърнаха внимание и на ниската консумация на материали и по-малкото слънчево излъчване в предното стъкло поради неговия вертикален дизайн, който „може да намали необходимостта от мощност на климатичната система от oli с до 17%”. За да увеличи ефективността, електрическата концепция има експериментална система „Aero Duct“ между предната част на предния капак и плоската покривна плоча, която издухва въздуха към предното стъкло, създавайки ефект на завеса, който насочва въздушния поток през покрива.
В кокпита Oli разполага с едно симетрично арматурно табло, което помещава кормилната колона и колелото от едната страна, докинг станция за смартфон от другата и пет превключвателя за климатика в центъра. Цялото инфоразвлечение трябва да се извършва чрез личния смартфон на потребителя. „Всички имаме телефони с нас и вече използваме приложения за навигация и забавление, така че видяхме възможност да спестим дублирането и теглото на интегрираните системи“, обясни компанията.
„Citroën вярва, че електрификацията не трябва да бъде скъпа и че екологичното поведение не трябва да бъде чрез ограничаване на нашата мобилност или като прави нашите превозни средства по-малко привлекателни“, обобщава изпълнителният директор на Citroën Винсент Кобе. „Трябва да обърнем тенденциите, като направим превозните средства по-леки, по-евтини и намерим изобретателни начини за максимално използване. В противен случай семействата вече няма да могат да си позволят свободата на мобилност, ако изцяло електрическите превозни средства станат единствената възможност за тях. Oli е впечатляваща демонстрация на това как Citroën посреща тези конфликти с оптимизъм.”
Преди Oli идиосинкратичният и неусложнен Ami вече беше важна стъпка в тази посока, казва производителят, докато други електрифицирани и напълно електрически модели на Citroën като ë-C4 и новия ë-C4-X, както и лекотоварни автомобили като ë-Berlingo и ë-Spacetourer, отговарят повече на общия образ на класическите превозни средства.