Архив

Доставките на електрически автомобили Volkswagen нарастват през 2022 г.

Европа все още е най-големият пазар на BEV на VW

volkswagen-newsroom.com

Volkswagen Group е предала на клиенти 366 400 напълно електрически превозни средства през първите девет месеца на тази

Volkswagen ID4 2022

Volkswagen ID4 2022

година, около 25 процента повече в сравнение със същия период на миналата година (293 000).

Делът на BEV от общите доставки на Групата се повиши до 6,0% от януари до септември 2022 г., в сравнение с 4,2% през първите девет месеца на предходната година.

През третото тримесечие делът на BEV (електрически превозни средства с батерии, т.е. чисто електрически) е 6,8 процента. Това е най-високата цифра досега тази година за едно тримесечие, според Хилдегард Вортман, член на Разширения управителен съвет на групата.

Доставката на 366 400 електрически превозни средства – предимно електрически автомобили, разбира се – изглежда удовлетворява VW Group, тъй като посочва, че тази цифра е постигната „въпреки продължаващите затруднения в доставките“.

Разглеждайки развитието по континенти, балансът е малко по-диференциран. Тук е възможно да се види точно къде тесните места в доставките създават най-големи проблеми. В Европа Групата успя да нарасне само от 81 800 BEV през 2021 г. до 83 100 електрически превозни средства през третото тримесечие, което е увеличение от 1,6 процента.

През текущата година увеличението от 209 900 BEVs през 2021 г. до 211 900 електрически превозни средства е още по-ниско, с 1,0%. В същото време натрупаните поръчки за BEV в Западна Европа се повишиха до над 350 000 превозни средства, така че почти цялото производство на електрически превозни средства за Европа вече е разпродадено през 2023 г.

Европа все още е най-големият пазар на BEV на VW в абсолютно изражение, но най-големият растеж идва от Китай. През третото тримесечие е имало 49 200 BEV вместо 28 800 миналата година, което е увеличение от 70,8 процента.

През годината VW дори успя да увеличи електрическите доставки в Китай със 139,3% до 112 700 електрически коли. За да илюстрираме развитието: VW достави 47 100 по-малко BEV в Китай през първите девет месеца на 2021 г., отколкото само за едно тримесечие на 2022 г.

САЩ се представиха добре през третото тримесечие с 35,8% увеличение с 12 000 превозни средства (вместо 8 800 през третото тримесечие на 2021 г.), но на значително по-ниско ниво. През годината пазарът на VW в САЩ се е увеличил с 5,9% до 28 900 автомобила. „Останалата част от света“ също отбеляза ръст от 46,8% през годината, но само до 12 800 автомобила. В горните цифри германският автомобилостроителен гигант не е диференцирал тези цифри по тип превозно средство, така че не е възможно да се види как се справят камионите и другите търговски превозни средства според региона.

Резултати от доставката според марката

Разбивайки доставките по марка, става по-ясно как групата е разпределяла оскъдни полупроводници и кабелни снопове. Пътническите автомобили на Volkswagen представляват 207 200 от 366 400 доставки през текущата година, което е с 23,5% повече от 2021 г. (91 200 BEV през Q3, +21,7%). Skoda беше почти на нивото от предходната година (+1,7 процента) с 14 700 BEV през третото тримесечие, но се увеличи с 14,8 процента до 36 900 единици през текущата година. В случая на Seat/Cupra е ясно, че производството на Born е започнало и се е увеличило по-късно, отколкото за другите модели MEB: продажбите през третото тримесечие са нараснали с 247,9 процента (2700 до 9300 единици), а тази година продажбите на практика са се удвоили до 17 600 електрически коли.

Растежът на Audi през третото тримесечие се забави донякъде, но остава висок: с 34,8% (до 27 000 електрически коли), увеличението е под нивото от текущата година, където беше 45,9%. Със 77 000 BEV през текущата година Audi е втората по големина електрическа марка в Групата. Audi е само малко зад Mercedes с около 30 000 доставки на BEV през Q3, докато през същия период BMW Group е далеч напред, тъй като BMW и Mini са доставили общо 52 306 изцяло електрически автомобила през Q3.

Porsche не се справи толкова добре, тъй като базираната в Цуфенхаузен компания успя да достави само 6600 от различните производни на Taycan през третото тримесечие, което е с 29,7% по-малко от 8800 Taycan през третото тримесечие на 2021 г. През годината отрицателният растеж от 1,25 процента е по-малък, но все пак забележим: вместо 28 600 електрически автомобила, Porsche е доставило досега само 25 100 Taycan.

Лекотоварни автомобили и камиони по марки

В сегмента на търговските превозни средства през третото тримесечие на 2022 г. Volkswagen Commercial Vehicles (VWN) отчете разочароващи резултати, като доставките действително са намалели с 45,7 процента, като са доставени само 600 автомобила, което е спад от 1100 през същия период на миналата година. Продажбите също спаднаха при електрически ванове за Mercedes, макар и не толкова впечатляващо, тъй като Mercedes-Benz Vans достави около 3300 електрически превозни средства през третото тримесечие на 2022 г., което е с 14 процента по-малко в сравнение със същия период на 2021 г., въпреки че Mercedes очевидно има по-голям пазарен дял тук.

Докато по отношение на камионите, скромните продажби на електрически камиони на Traton в световен мащаб изглежда се покачват значително, като резултатите за Q3 са нараснали със 137% през 2022 г. в сравнение с Q3 през 2021 г. – въпреки че това все още включва само 300 доставени електрически камиона. През третото тримесечие на 2022 г. камионите MAN показват леко увеличение от 22 процента с доставени 200 електрически камиона. Scania и Navistar тепърва започват, като първите им доставки на BEV започват тази година.

Доставки на електрически автомобили по модели

Поглед към моделите за електрически автомобили: С 122 600 превозни средства, ID.4 и ID.5 бяха най-продаваните серии през текущата година. Следват ги моделите MEB ID.3 (45 500 автомобила) и Skoda Enyaq (вкл. купе) с 36 900 броя. Първият модел извън MEB е Audi e-tron (вкл. Sportback) с 36 400 автомобила. Следва Audi Q4 e-tron (вкл. Sportback) с 29 700 автомобила, пред VW ID.6 (27 500 броя), който, както знаем, се предлага само в Китай. Porsche Taycan достигна до гореспоменатите 25 100 доставки, а Cupra Born до 17 500.