Архив

Tesla удвоява печалбата през 2022 г., цели се в 1,8 милиона автомобила през 2023 г.

Tesla достави добри 1,3 милиона превозни средства през 2022 г. – рекорд

ir.tesla.com, 26 януари 2023 г.

Tesla повече от удвои печалбата си до 12,6 милиарда долара през 2022 г. В допълнение към няколко финансови рекорда на тримесечно и годишно ниво, две новини са забележителни в годишния отчет: кибер камионът трябва да влезе в производство преди края на 2023 г. и Tesla подготвя „автомобилна платформа от следващо поколение“.

Tesla Gigafactory-3 Шанхай, Китай 2022

Tesla Gigafactory-3 Шанхай, Китай 2022

Tesla достави добри 1,3 милиона превозни средства през 2022 г. – рекорд, който естествено се отразява в бизнес цифрите на калифорнийския производител на електрически автомобили. С 81,46 милиарда долара продажби и 12,6 милиарда долара печалби, 2022 г. ще се запише като още една година на растеж за Tesla.

Компанията подчерта, че макроикономическата ситуация в момента поставя големи предизвикателства и ще продължи да го прави в близко бъдеще. На пръв поглед обаче растящите разходи за енергия и лихвени проценти не се отразяват забележимо в баланса за 2022 г.

Производителят на електрически автомобили увеличи приходите си до 81,46 милиарда долара, което е увеличение от 51 на сто спрямо 53,82 милиарда долара продажби от предходната година. От 81,46 милиарда долара автомобилното подразделение представлява 71,46 милиарда долара през 2022 г.

Като се има предвид, че Telsa все още беше на червено през 2019 г., особено забележително постижение е, че компанията удвои годишната си печалба през 2022 г. от 5,52 милиарда долара през предходната година до 12,56 милиарда долара.

Въпреки това, за разлика от предишни години, дори без приноса на регулаторните кредити, щеше да има печалба от почти единадесет милиарда евро в счетоводните книги.

Четвъртото тримесечие допринесе най-много за тези годишни резултати. Общо 24,32 милиарда долара продажби (+37 процента спрямо Q4/2021), от които 21,31 милиарда долара идват от автомобилния бизнес, както и 3,69 милиона долара излишък по GAAP, което е увеличение на годишна база от 59 процента. Оперативният марж от 16 процента между октомври и декември не отговаря напълно на скорошната извънредна възходяща тенденция. През Q1/2022 той се покачи до 19,2 процента, а през Q3/2022 до 17,2 процента от скорошна стойност от малко под 15 процента.

Според Tesla увеличаващите се доставки на автомобили са изиграли значителна роля за растежа. Данните за производството и доставките за четвъртото тримесечие на 2022 г. и следователно също за цялата година бяха публикувани в началото на месеца: според тези данни производителят е доставил 405 278 автомобила през Q4/2022 г. и по този начин е увеличил доставките за цялата година до 1 313 851 автомобила – увеличение от 40 процента в сравнение с 2021 г. Производството дори се е увеличило с 47 процента (Q4/2022: 439 701 автомобила, цяла 2022 г.: 1 369 611 автомобила).

Това показва, че фабриките в Тексас и Бранденбург, които се появиха онлайн през 2022 г., все повече допринасят за нарастващия брой единици към общия резултат. Автомобилите, произведени в Giga Berlin (модел Y), бяха доставени за първи път миналия март, а в Giga Texas през април.

Сега Tesla пише в годишния си доклад, че към края на годината е достигнат производствен капацитет от 3000 автомобила на седмица и на двете места. Годишните цифри със сигурност можеха да бъдат още по-добри, ако пандемията от Covid не беше причинила ограничения в Китай. През второто тримесечие имаше спад в статистическата крива поради продължаващите проблеми с веригата за доставки и временното затваряне на завода в Шанхай.

Шанхай остава най-високопроизводителният завод на Tesla. През 2022 г. САЩ са продали 710 865 автомобила, произведени в Китай – 439 770 са останали в страната, а 271 095 са били изнесени. Относителното увеличение от 2021 г. до 2022 г. е 67 на сто. Производителят казва, че фабриката е „работила близо до капацитета“.

Въпреки това все още има място за подобрение в общия брой превозни средства, тъй като Tesla твърди следния преглед на максимално възможното използване на капацитета, което остава до голяма степен непроменено от лятото: фабриките в Grünheide и Texas трябва да могат да допринесат с 250 000 единици, Шанхай 750 000 единици и Фримонт 650 000 единици – общо това води до общия брой до 1,9 милиона автомобила годишно. Бъдещите модели Cybertruck, Semi, Roadster 2, Robotaxi и други все още не са включени в тази цифра.

Сега обаче калифорнийците изрично потвърдиха, че Cybertruck, който ще излезе от производствената линия в Тексас, ще бъде произведен тази година. Semi вече е в пилотно производство, но очевидно в все още неподходящи количества. В момента Tesla не назовава никакви мощности за електрическия камион, който според съвсем скорошна информация ще се произвежда в Неванда.

Междувременно друго изречение в годишния доклад вероятно е много по-уместно за големия пазар: „Нашата платформа за автомобили от следващо поколение е в процес на разработка“, казва Tesla. Подробностите ще бъдат разкрити на деня на инвеститора на 1 март. Той ще се върти около третото поколение на платформата, което трябва да помогне за намаляване на производствените разходи.