Архив

Норвегия удари нов рекорд с 32 714 BEV, регистрирани през декември

Това дава на изцяло електрическите автомобили дял от нова регистрация от 82,8 процента през декември

Рекорд в Норвегия със 138 292 нови електрически автомобила през цялата година

ofv.no, ofv.no (модели, на норвежки)

В Норвегия през декември са регистрирани 32 714 нови електрически автомобила, в сравнение със 138 292 за цялата 2022 г., което дава на изцяло електрическите автомобили дял от нова регистрация от 82,8 процента през декември. Най-успешният модел в Норвегия през 2022 г. е Tesla Model Y.

Най-популярният модел в Норвегия през предходната година беше Tesla Model Y

Най-популярният модел в Норвегия през предходната година беше Tesla Model Y

Още през ноември беше ясно, че ще има нов BEV рекорд за годината: С кумулативните 105 573 чисто електрически коли до момента, регистрациите на EV вече бяха много близо до цифрата за цялата 2021 след единадесет месеца – по това време 113 751 акумулаторни електрически автомобили са били новорегистрирани в рамките на дванадесет месеца.

Фактът, че стана толкова ясен рекорд в Норвегия със 138 292 нови електрически автомобила през цялата година, се дължи на силния декември: с 32 714 нови електрически автомобила, краят на годината беше най-силният месец през 2022 г. В сравнение с за цялата 2021 г. ръстът възлиза на 21,6 на сто. От декември 2021 г. (13 803 нови регистрации на електронни автомобили) до декември 2022 г. ръстът е бил колосалните 137 процента.

През предходната година в Норвегия са регистрирани 174 329 нови пътнически автомобила при всички видове задвижване. Това е само с 1,1% под резултата от 2021 г. за годината като цяло, което е забележително предвид проблемите с глобалната верига на доставки. Също така трябва да се отбележи, че 138 292 нови електрически пътнически автомобила представляват 79,3% от общия брой за годината. Добавете към това 14 848 нови plug-in хибрида (от които 19,05 през декември) и 153 140 нови коли в Норвегия, или 88 процента от всички нови регистрации, са имали връзка за зареждане. Въпреки че Норвежкият орган за пътна информация (OFV) се позовава само на „превозни средства с нулеви емисии“, делът на превозните средства с горивни клетки е толкова малък, че не е показан отделно. Те са почти изключително акумулаторни електрически превозни средства.

Увеличението от 21,6 процента на регистрациите на BEV повече от компенсира загубата на plug-in хибридите – 61,1 процента по-малко хибридно-електрически превозни средства са регистрирани, отколкото през 2021 г. Новите регистрации на другите типове задвижване също намаляват (за сметка на BEV растеж). Пълните хибриди все още имат пазарен дял от 5,4 процента. Само бензиновите превозни средства са загубили пазарен дял от 4,2% през 2021 г. до 3,6% сега, а дизеловите превозни средства са намалели от 4,0% на 3,1%.

Това се дължи и на факта, че става все по-трудно да се получи нов двигател с вътрешно горене в Норвегия, тъй като все повече вносители преминават към електрически задвижвания с батерии. Hyundai предприе тази стъпка в началото на годината, а от януари 2024 г. норвежкият вносител на Volkswagen Møller Mobility Group също възнамерява да внася само електрически автомобили. От края на 2025 г. ще бъде разрешено новорегистриране само на изцяло електрически леки автомобили.

Най-популярният модел в Норвегия през предходната година беше Tesla Model Y. Със 17 356 нови регистрации (4 524 само през декември), само Model Y постигна пазарен дял от десет процента за всички видове задвижвания. Това би поставило само Model Y на трето място в класацията на производителите – пред BMW, Toyota, Volvo, Mercedes-Benz, Audi, Skoda, Hyundai и Kia. По този начин Tesla Model Y надмина и регистрационния рекорд на VW Beetle от 1969 г.

Силният последен скок през декември обаче не беше постигнат само от Model Y с неговите 4524 нови регистрации. На второ място (през декември и за цялата година) е VW ID.4 с 2075 броя или 11 561 нови регистрации за цялата година. Учудващо е, че единадесет други модела достигнаха четирицифрени регистрационни цифри през декември, като се започне с Volvo XC40 (1944 броя), следван от BMW i4 (1340 автомобила), Skoda Enyaq (1339 броя), Mercedes EQC (1306 броя) и Volvo C40 (1237 автомобила). Ако технически тясно свързаните модели на Volvo се броят като една серия, те биха били на второ място след Model Y с 3181 бройки.

През годината като цяло редът беше подобен: моделът Y е начело тук с гореспоменатите 17 356 бройки, следва ID.4 на второ място с 11 561 нови регистрации. Бронзовият клас отива при Skoda Enyaq със 7 558 нови регистрации, вторият немски модел е на четвърто място в лицето на BMW iX (6 395 броя). Със силен декември XC40 се изкачва до пето място (5507 автомобила), измествайки Hyundai Ioniq 5 (5044 автомобила). От своя страна Ioniq 5 имаше най-силния си месец през декември с 1074 бройки, но това не беше достатъчно срещу Volvo.