Архив

Ford се завръща във Формула 1 през 2026 г.

Последният голям успех на Ford във Формула 1 е спечелването на световния шампионат през 1994 г. като доставчик на отбора на Benetton – с някой си Михаел Шумахер на волана…

ford.com

Ford ще се завърне във Формула 1 от 2026 г. след повече от две десетилетия – като технически партньор на Redford-formel-1-formula-1-min Bull. Red Bull Powertrains и Ford ще си сътрудничат в разработването на хибридно задвижване от следващо поколение за отборите на Oracle Red Bull Racing и Scuderia AlphaTauri.

Ford ще предостави експертиза в области като технологията на батерийните клетки и електрическите мотори, както и управлението и анализите на задвижването.

Audi вече потвърди, че ще се състезава във Формула 1 заедно с швейцарския състезателен отбор Sauber от 2026 г. Основата за навлизането на известни автомобилни производители са новите разпоредби за задвижващата система, с които делът на електрическата енергия ще се увеличи значително от 2026 в сравнение с днешните системи за задвижване на Формула 1.

Между другото, електрическият мотор с мощност 350 кВт за хибридната система сега трябва да бъде разработен съвместно. В сравнение със сегашните двигатели на F1, електрическият мотор ще бъде много по-мощен, но хибридната система като цяло ще бъде значително опростена. От 2026 г. ще има само хибридизация, както при пътните автомобили, като електрическият мотор ще осигурява допълнително задвижване.

В момента все още има така наречения MGU-H във Формула 1, който повече или по-малко е част от турбокомпресора. Този компонент се е доказал като технологично много сложен в миналото, но няма отношение към серийното производство за производителите. Поради това този компонент отпадна за 2026 г., за да не се поставят в неравностойно положение новодошли като Ford с малък опит в сложния MGU-H.

Дълго време Porsche се смяташе за вероятен партньор на Red Bull Powertrains. Преговорите вече бяха толкова напреднали, че и двете компании бяха осигурили правата за наименование на съвместен проект в някои страни. В крайна сметка обаче не се стигна до споразумение – Red Bull явно се опасяваше, че Porsche ще има твърде голямо влияние и че ще има дълги процеси на координация с германски управителен и надзорен съвет. Според съобщенията Porsche не иска да отстъпи от искането си да бъде равностоен партньор. Не е известно в детайли как Ford и Red Bull са постигнали споразумение в това отношение.

„Ние навлизаме във вълнуваща нова ера за Ford Performance“, каза изпълнителният директор на Ford Джим Фарли. „Ще се състезаваме с Red Bull Racing, за да спечелим Формула 1, най-добрият клас на моторния спорт.“ Между другото, партньорството на Red Bull затваря кръг: когато Ford не иска да продължи да подкрепя заводския отбор на Jaguar, който по това време все още е част от групата, поради липса на успех, отборът е продаден на Red Bull. Последният голям успех на Ford във Формула 1 е спечелването на световния шампионат през 1994 г. като доставчик на отбора на Benetton – с някой си Михаел Шумахер на волана…

„Фантастично е да приветстваме Ford обратно във Формула 1 чрез това партньорство“, каза Кристиан Хорнер, директор на отбора и главен изпълнителен директор на Red Bull Racing. „Възможността да се възползваме от опита на OEM като Ford като независим производител на двигатели ни поставя в добра конкурентна позиция. Те са производител с богата автомобилна история, която обхваща поколения.“

Вече има американски отбор във Формула 1 с Haas (моторни агрегати от Ferrari), а сега един от големите американски производители следва примера с Ford. Друг може скоро да последва, тъй като General Motors също има амбиции във Формула 1: екипът Andretti, който също би искал да се състезава във Формула 1, наскоро си осигури подкрепата на марката Cadillac на GM. Но Andretti-Cadillac все още няма сигурно стартово място.