Алтернативните задвижвания доминират в света на автобусите
През 2022 г. 62% от всички градски автобуси в Европа са били управлявани с алтернативно задвижване
С 479 нови регистрации в Европа, Yutong може да претендира за 1-во място
Повече от десет години Wim Chatrou от Chatrou CME Solutions наблюдава и анализира европейския автобусен пазар. Двете големи изненади от 2022 г. бяха, че Yutong регистрира най-много електрически автобуси в цяла Европа, а Дания беше 4-та в класацията за нови регистрации на електрически автобуси.
***
В началото на всяка година автобусната индустрия с нетърпение очаква цифрите, които дават подробна представа за регистрационните цифри в цяла Европа и следователно пазарните дялове на автобуси с тегло над 8 тона. Откакто Chatrou започна да публикува данни за автобусната индустрия през 2020 г., той продължава да разширява фокуса.
Миналата година електрическите автобуси процъфтяваха в Европа.
При отчитане на всички типове задвижване в целия европейски регион, включително Обединеното кралство, Норвегия и Швейцария, броят на новозакупените автобуси продължава да намалява.
Общо 27 277 градски автобуса и междуградски са продадени през 2021 г., а само 25 658 нови автобуса са продадени през 2022 г. За сегмента на градските автобуси статистиката на Wim Chatrou показва, че през 2022 г. са продадени 13 434 превозни средства в сравнение с 15 061 през 2021 г. отбелязвайки спад от -10,8 на сто. През 2022 г. през 2022 г. са преброени 8 095 междуградски автобуса, в сравнение с 8 434 през предходната година, спад от -4 на сто.
Въпреки че регистрациите на туристически автобуси са леко нараснали през 2022 г. в сравнение с 2021 г., те все още са намалели значително в сравнение с 2019 г. С 4 129 новорегистрирани автобуса през 2022 г., в сравнение с 3 782 превозни средства през 2021 г., продажбите на автобуси са се увеличили на годишна база с +9,2 процента.
Поглеждайки назад за три години, през 2022 г. все още се наблюдава общо намаление на регистрациите на автобуси в сравнение с 2019 г. Регистрациите на автобуси са спаднали от 9183 през 2019 г. на 4129 през 2022 г., което бележи общ спад от -55 процента.
Страхотната новина е, че 62,5 процента от всички градски автобуси през 2022 г. са имали алтернативно задвижване. Директивата за чисти превозни средства, приета от Европейския парламент и Съвета през юни 2019 г., има ефект.
Докато все повече и повече електрически автобуси се регистрират наскоро, хибридните автобуси, които се разглеждат като преходно решение, показват значителен спад: през 2021 г. е имало 3285 хибридни автобуса, а през 2022 г. са само 2018, спад от -38,5 на цента В същото време 30 процента от градските автобуси (BEV, изцяло електрически превозни средства с батерии и FCEV, електрически превозни средства с водородни горивни клетки) са били без емисии в статистиката за миналата година. В сравнение с 2020 г. броят на градските автобуси без емисии (BEV и FCEV) се е удвоил!
През 2020 г. е имало 2210 BEV и 47 FECV новорегистрирани. Само две години по-късно, през 2022 г., тези числа достигнаха 4152 BEV и 99 FCEV! Броят на акумулаторните електрически градски автобуси (BEV) се е увеличил от 3282 през 2021 г. на 4152 през 2022 г., което е увеличение от +26,1 процента.
Броят на новорегистрираните градски автобуси, разчитащи на водород като енергиен източник, е по-малък с 99 градски автобуса FCEV през 2022 г., отколкото през 2021 г., където имаше 158 нови превозни средства за този сегмент. През последните десет години в цяла Европа са регистрирани 370 градски автобуса FCEV. Van Hool е лидер в този сегмент със 106 автомобила или 28,6 процента. Solaris следва на второ място със 104 автомобила (28,1%). Третото място е за Wrightbus с 82 превозни средства (22,2%).
В Германия при регистрациите на нови електрически автобуси (включително BEV и FCEV) през 2022 г. са регистрирани 296 превозни средства, докато Mercedes-Benz отново успя да продаде най-голям брой нови електрически автобуси. VDL Bus & Coach вече е постоянно място на второ място на автобусния пазар в Германия. Холандската компания достави 106 нови електрически автобуса в Германия и, както беше през 2021 г., заема второ място.
Има промяна на трето място, като Solaris отново води със 70 (28 BEV и 42 FCEV) нови електрически автобуса, докато MAN трябва да признае поражението, дори ако само четири електрически автобуса отличават двата производителя, тъй като MAN успя да регистрира 66 нови електробуса.
В цяла Европа броят на новите електрически автобуси (BEV + FCEV) също нарасна, като Wim Chatrou посочи общ обем от 4152 превозни средства през 2022 г. Бумът продължава в този сегмент с допълнително увеличение от почти 1000 нови електрически автобуса в сравнение с предходната година е впечатляваща.
С 479 нови регистрации в Европа, Yutong може да претендира за 1-во място, Alexander Dennis & BYD са на 2-ро място с 465. Mercedes-Benz успя да заеме 3-то място в цяла Европа с 405 автомобила. Германия разполага с общо 581 нови регистрирани електрически автобуса и ако Ebusco (90 електрически автобуса за BVG) и Mercedes-Benz бяха успели да доставят електрическите автобуси на Hamburger Hochbahn миналата година, първото място нямаше да отиде във Великобритания.
В Обединеното кралство са закупени 685 нови трети електрически автобуса, като Франция е на място с 549 нови електрически автобуса. Малка изненада е Дания: С 381 нови регистрации в BEV сегмента датчаните достигат 4-то място. Повече от 12 500 градски автобуса с електрическо задвижване вече се движат по пътищата на Европа!
Това означава, че цели 62,5 процента от градските автобуси, регистрирани днес в Европа, се движат с алтернативно задвижване. Техният дял се увеличава от 59% през 2021 г., но общият обем намалява главно поради по-малкия брой нови регистрации в сегмента на хибридните автобуси (-38,5%).