Архив

ЕС отлага гласуването за забрана на двигателите с вътрешно горене поради намесата на Германия

Гласуването беше свалено от дневния ред и отложено за неопределено време

Разрушителната маневра на германската политическа партия FDP, както вече беше очертано преди дни, има своя ефект

Ако Германия, Италия, Полша и България откажат да гласуват в подкрепа, няма да има квалифицирано мнозинство в Съвета и законът ще бъде отхвърлен

tagesschau.de, spiegel.de (и двете на немски)

Държавите от ЕС няма да гласуват, както беше планирано, за забраната на двигатели с вътрешно горене в новитеauspuff-exhaust-benzin-gasoline-diesel-unsplash-2021-01-min автомобили от 2035 г. Гласуването беше свалено от дневния ред и отложено за неопределено време.

Това означава, че разрушителната маневра на германската политическа партия FDP, както вече беше очертано преди дни, има своя ефект: във решената забрана в ЕС за нови леки автомобили и лекотоварни превозни средства с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. нататък трябваше да бъде официално подпечатана от държавите от ЕС.

Но германският министър на транспорта Фолкер Висинг (FDP) оттегли одобрението си за решението. Неговата партия настоява да види предложение за интегриране на е-горива преди гласуването в ЕС. Тъй като няма единство във федералното правителство, Германия трябваше да се въздържи от гласуването в ЕС.

Германия няма да може сама да отмени забраната за превозни средства с вътрешно горене, но ако Италия, Полша и България откажат да гласуват в подкрепа, няма да има квалифицирано мнозинство в Съвета и законът ще бъде отхвърлен.

След години на преговори Европейският съюз постигна политическо споразумение за европейско постепенно премахване на автомобилите с вътрешно горене. Досега Германия е подкрепяла това и Европейският съвет потвърди проектозакона през ноември 2022 г. с одобрението на Германия. Парламентът направи същото малко след това. Единственото, което все още липсва, е одобрението на страните членки.

Както съобщава германското издание Spiegel, FDP повтори своето не на плановете. „Германия може да очаква, че ще бъде представено предложение, ако е било обещано такова“, каза Уисинг. По този начин той изпълняваше обещанието, дадено от Франс Тимерманс, еврокомисар по опазването на климата, който обеща през юни 2022 г. да се заеме с проблема с електронните горива. Той обаче не каза точно кога.

Отмяната на окончателното решение беше обявена от говорител на шведското председателство на Съвета в Twitter. Гласуването сред посланиците в ЕС, което се смята за тест и трябваше да се проведе, също беше отложено отново. В туита се казва, че проблемът ще бъде преразгледан „в подходящия момент“.

Според германския Tagesschau Висинг каза след обявяването на отлагането, че въпросът за позиционирането на Германия вече не стои. „Ако беше поискано, Германия нямаше да се съгласи днес“, каза той, имайки предвид пробното гласуване на ниво посланици в ЕС, което всъщност беше планирано.

Ръководителят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен сега също се намесва, за да прекрати блокадата на FDP. Всички участници – министърът на транспорта Висинг, министърът на околната среда Щефи Лемке, министърът на икономиката Роберт Хабек и фон дер Лайен – ще се срещнат на среща на кабинета в Мезеберг, която всъщност е посветена на друга тема.

Очаквано, реакциите срещу постепенното спиране на двигателя с вътрешно горене, който сега е на ръба на колапса, са ожесточени. Вече цитираха изявления на Себастиан Бок, германски управляващ директор по транспорт и околна среда, както и експертите по екологичен транспорт Щефан Гелбхаар и Михаел Блос. Но също и от поддръжницата Хилдегард Мюлер в позицията й на президент на Германската асоциация на автомобилната индустрия.