ЕС финансира зареждането и развитието на H2 мрежата със 189 милиона евро
Проектите са разпределени в дванадесет държави-членки и са избрани в съответствие с Механизма за инфраструктура за алтернативни горива (AFIF)
europa.eu
ЕС ще предостави близо 189 милиона евро за изграждането на около 2000 нови точки за зареждане по протежение на трансевропейската транспортна мрежа TEN-T и за 63 нови станции за зареждане с гориво H2. Избрани за изпълнение са 26 проекта.
Проектите са разпределени в дванадесет държави-членки и са избрани в съответствие с Механизма за инфраструктура за алтернативни горива (AFIF). В допълнение към точките за зареждане и станциите за зареждане с водород, които са предназначени за автомобили, камиони и автобуси, четири проекта разглеждат електрификацията на услугите за наземно обслужване на летищата.
„Заявленията за финансиране от AFIF продължават да се увеличават, илюстрирайки ангажимента на транспортната индустрия за преминаване към устойчиви решения“, казва европейският комисар по транспорта Адина Валеан. AFIF съчетава безвъзмездни средства от Програмата за подкрепа на европейската транспортна инфраструктура и Механизма за свързване на Европа (CEF) с капитал от финансови институции, за да увеличи въздействието на инвестициите.
Получателите на безвъзмездни средства включват германска компания, избрана да реализира проект в Унгария: базираният в Мюнхен оператор на инфраструктура за зареждане Ionity ще получи 1,5 милиона евро за инсталиране на седем парка за зареждане по пътната мрежа TEN-T в Унгария. Трансевропейската транспортна мрежа TEN-T е планирана мрежа от пътни, железопътни, въздушни и водни връзки на станции за зареждане в Европейския съюз. Той допълва подобни усилия в телекомуникационния и енергийния сектор.
Твърди се, че финансовият принос на ЕС е под формата на безвъзмездни средства с различни проценти на съфинансиране или единични вноски, в зависимост от това дали проектът се намира в страна, отговаряща на условията за подкрепа от Кохезионния фонд. Потвърждението за финансиране обаче е все още предварително. В допълнение към целевото одобрение на избраните проекти от страните-членки на ЕС на 13 април, Европейската комисия трябва официално да даде зелена светлина.