Архив

Норвегия: 16 811 нови електрически пътнически автомобила през март

Общо през първото тримесечие на 2023 г. има 24 231 нови регистрации на електрически превозни средства

ofv.no, 4 април 2023 г.

С пазарен дял от 86,8 процента електрическите пътнически автомобили отбелязаха отново леко увеличение през март в Норвегия, надминавайки резултата от март 2022 г. Tesla Model Y беше най-продаваният EV досега.

Tesla Model Y беше най-продаваният EV досега

Tesla Model Y беше най-продаваният EV досега

След изключително слабите януари и февруари, които отбелязаха само малък ръст в сравнение с миналата година, регистрациите на електромобили отново се увеличиха през март: както беше съобщено, през 2022 г. имаше 13 983 нови електрически коли, докато 16 811 единици от март 2023 г. представляват увеличение от 20,2 на сто. Въпреки това, поради слабия януари с регистрирани само 1237 нови електромобила, цифрите за Q1 на 2023 г. са с 9,6% по-ниски на годишна база. Общо през първото тримесечие на 2023 г. има 24 231 нови регистрации на електрически превозни средства.

Към 16 811 електрически коли се присъединиха 837 plug-in хибрида през март (-11,6% спрямо март 2022 г.). Това съответства на пазарен дял от 4,3 процента. В комбинация с 86,8 процента пазарен дял за BEV, 91,1 процента от всички нови регистрации през март са имали порт за зареждане.

Във всички типове задвижващи агрегати са регистрирани 19 366 нови автомобила, което е с 19,3% повече от март 2022 г., като хибридните автомобили (с изключение на PHEV) са се увеличили със 170,7% до 1191 единици. Но това вероятно се дължи на тенденцията за хибридизиране на превозни средства само с вътрешно горене. Автомобилите, работещи само с бензин, са имали само 196 регистрации и пазарен дял от 1,0 процента (март 2022 г.: 2,8 процента), докато ситуацията при дизеловите автомобили не е много по-добра, с 331 регистрации и пазарен дял от 1,7 процента. През първото тримесечие на 2022 г. бензинът и дизелът все още имаха общ пазарен дял от 6,2%; през първото тримесечие на 2023 г. цифрата е спаднала до едва 3,6 процента.

Като страничен ефект, средните емисии на CO2 от леки автомобили, регистрирани в Норвегия през март, спадат в съответствие с намаляващия дял на двигателите с вътрешно горене: Норвежката агенция за пътна информация (OFV) отчита само 12,4 g CO2 на километър.

Регистрациите на електрически леки автомобили се водят главно от Tesla Model Y. Само най-продаваният модел на американския производител има 7445 нови регистрации през март и пазарен дял от 44,3 процента – което означава, че само този модел има три пъти повече нови регистрации отколкото всички неелектрически автомобили взети заедно.

На второ място е модел с много по-малко регистрации в останалия свят: OFV регистрира 1076 екземпляра на Toyota bZ4X. Следват го изцяло електрическият Volvo XC40 (933 нови регистрации), VW ID.4 (675 автомобила) и ID.3 (603 броя).

Единствените два модела в челната десетка, които не са изцяло електрически автомобили, са Toyota Yaris (518 нови регистрации) и Corolla (466 автомобила). Вероятно това ще са предимно хибриди, което обяснява и ръста им в статистиката за март.