Tesla печели съдебен процес за автомобилна катастрофа с автопилот
Жителката на Лос Анджелис Джъстин Хсу заведе дело през 2020 г.
Поиска обезщетение за над 3 милиона долара
Tesla отхвърли отговорността за инцидента и каза в съдебно дело, че Хсу е използвала автопилот по градските улици, въпреки предупреждението в ръководството за потребителя да не се прави това в градски условия, а само на магистрала
reuters.com/legal
ЛОС АНДЖЕЛИС, 21 април (Reuters) – Състав на щатския съд в Калифорния в петък присъди на Tesla Inc голяма победа, като установи, че функцията за автопилот на производителя на електрически превозни средства не се е провалила в това, което изглежда е първият процес, свързан с катастрофа включващ софтуер за частично автоматизирано шофиране.
Tesla тества и пуска своя автопилот и по-усъвършенствана система „Пълно самоуправление (FSD)“, която главният изпълнителен директор Илон Мъск рекламира като решаваща за бъдещето на неговата компания, но която привлече регулаторен и правен контрол.
Жителката на Лос Анджелис Джъстин Хсу заведе дело през 2020 г., като каза, че нейният Tesla Model S се завъртял в бордюр, докато е на автопилот, и въздушна възглавница била отворена толкова силно, че счупила челюстта на ищцата, избила зъбите и причинила увреждане на нервите на лицето й.
Тя твърди за дефекти в дизайна на автопилота и въздушната възглавница и поиска обезщетение за над 3 милиона долара.
Tesla отхвърли отговорността за инцидента и каза в съдебно дело, че Хсу е използвала автопилот по градските улици, въпреки предупреждението в ръководството за потребителя да не се прави това в градски условия, а само на магистрала.
Във Върховния съд на Лос Анджелис в петък съставът присъди на Хсу нулево обезщетение.
След присъдата съдебните заседатели казаха за Reuters, че Tesla ясно предупреждава, че софтуерът за частично автоматизирано шофиране не е самопилотирана система и че причината за това е разсейването на водача. Акциите на Tesla поскъпнаха с 1,3% и затвориха на $165,08 в петък.
Хсу избухна в сълзи извън съдебната зала, след като съставът произнесе присъдата си. Един от нейните адвокати, Доналд Славик, изрази разочарование от резултата. Адвокатът на Tesla Майкъл Кери отказа коментар.
Ед Уолтърс, който преподава курс по автономни превозни средства в Georgetown Law, нарече присъдата „огромна победа“ за Tesla.
„Този случай трябва да бъде сигнал за събуждане за собствениците на Tesla: те не могат да разчитат прекалено много на автопилота и наистина трябва да са готови да поемат контрола, а Tesla не е система за самостоятелно управление“, каза той.
Tesla нарича своите системи за асистент на водача Autopilot или Full Self-Driving, но казва, че функциите не правят автомобилите автономни и водачите трябва да бъдат „подготвени да поемат управлението във всеки един момент“. Компанията въведе автопилот през 2015 г., а първият фатален инцидент в САЩ беше докладван през 2016 г. Този случай така и не стигна до съд.
Процесът срещу Хсу се разви във Върховния съд на Лос Анджелис в продължение на три седмици, със свидетелски показания от трима инженери на Tesla. Компанията се подготвя за поредица от други изпитания, свързани с полуавтоматизираната система за шофиране.
Резултатът от съдебния процес не е правно обвързващ в други случаи, но експерти казаха, че го смятат за пример, за да помогнат на Tesla и адвокатите на други ищци да усъвършенстват стратегиите си.
Касандра Бърк Робъртсън, професор в Юридическия факултет на Case Western Reserve University, която е изучавала отговорността за самоуправляващи се автомобили, каза, че ранните случаи „дават индикация за това как е вероятно да се развият по-късните случаи“.
Министерството на правосъдието на САЩ разследва твърденията на Tesla относно възможностите за самостоятелно управление, а Националната администрация за безопасност на движението по пътищата проучва безопасността на технологията.