Инженерите на Saab разработват таен проект за електрическа кола NEVS Emily GT
Говори се за пробег до 1000 км
Въпреки че Saab вече не произвежда автомобили, духът на компанията все още е жив и здрав. След спирането си през 2011 г., автомобилните активи на Saab бяха продадени на National Electric Vehicle Sweden. Поради финансови затруднения, компанията сега затваря дейностите по разработване на продукти – обаче не преди да бъде разкрит нов таен проект за електрически спортни автомобили, наречен NEVS Emily GT.
Как Saab стана NEVS
Историята на Saab и как стигнахме до тайния проект NEVS Emily GT е също толкова интересна, колкото и самата електрическа кола.
За тези, които не знаят, Saab, шведски производител на самолети, започва да произвежда превозни средства през 1949 г. и разширява дейността си в САЩ през 1956 г. Компанията постига ранен успех в Щатите, като продажбите достигат връх от над 47 000 през 1986 г.
Въпреки това, след като General Motors придобиха Saab през 2000 г. след спад на продажбите, връзката не продължи дълго. Глобалната финансова криза от 2008-2009 г. беше последният пирон в ковчега, когато GM се опита да продаде в последния момент на Koenigsegg, което в крайна сметка се провали.
През 2010 г. холандският автомобилен производител Spyker купи Saab, но беше твърде малко, твърде късно. Saab Automobile най-накрая се обяви в несъстоятелност през декември 2011 г. след няколко месеца на борба да остане на повърхността.
На следващата година National Electric Vehicle Sweden (NEVS) – шведски производител на автомобили със собствени проблеми, който в крайна сметка премина под собствеността на китайския гигант за недвижими имоти Evergrande Group през 2019 г. – купи активите на Saab.
Evergrande, превръщайки се в най-големия кредитополучател в долари сред китайските компании за недвижими имоти, позорно предизвика най-тежката имотна криза в Китай, след като пропусна няколко изплащания. Последствията накараха NEVS да затвори дейностите по разработване на продукти през април 2023 г. Но не и преди да бъде разработен таен проект.
Даул ръководи тайния проект за електрически автомобили. Той разкри колата в своя LinkedIn, казвайки: „Най-накрая можем да разкрием един от всички тайни проекти, по които NEVS работи.“ В публикацията той сподели статия от Swedish Auto Motor & Sport, в която изданието твърди, че е първото, което публично тества новия електрически автомобил.
Според информация, NEVS Emily GT се задвижва от четири електрически мотора със 120 к. с., по един на всяко колело, за общо 480 к. с. Междувременно се работи по актуализирана версия с общо 653 к. с. и 2200 Нм въртящ момент, което позволява ускорение от 0 до 100 км в час за 3,2 секунди.
В допълнение, батерия от 175 кВтч ще позволи на електрическия автомобил да измине над 1000 км (621 мили) с пълно зареждане. Ранните прототипи обаче са оборудвани с батерия от 52 кВтч, взета от Saab 9-3.
Когато прототипите бяха представени за първи път, Evergrande и NEVS имаха парите да го пуснат, но предизвиканата от пандемията криза през 2020 г. провали мисията.
Даул казва, че това е най-възнаграждаващият проект, който е имал привилегията да управлява, с екип от около 350 инженери и техници, които го разработват в рамките на около десет месеца.
Според Даул, правата за интелектуална собственост за секретния проект NEVS Emily GT са обявени за продажба от компанията.