Архив

Европейският парламент определя цели за инфраструктура за зареждане в целия ЕС

Правилата изискват станции за зареждане за автомобили с нулеви емисии и тежкотоварни превозни средства на редовни интервали.

europarl.eu

Европейският парламент прие правилата на ЕС за разширяване на инфраструктурата за зареждане наten-t-min-1 електрически автомобили и водород. Това е още една стъпка към предстоящото законодателство, което до голяма степен следва предишни предложения.

Оставайки с електрическите превозни средства, преговарящите от Парламента и държавите от ЕС договориха обвързващи цели за разширяване на EV инфраструктурата първо през март. Европейският парламент прие проекта без промени с 514 гласа „за“, 52 „против“ и 74 „въздържал се“.

Споразумението, постигнато от преговарящите, предвижда електрическите автомобили да могат да се зареждат на всеки 60 километра по главните маршрути (TEN-T) в Европейския съюз до 2026 г., като предлагат 400 кВт, като мощността на мрежата ще се увеличи до 600 кВт до 2028 г.

За камионите и автобусите преговарящите са се съгласили да има зарядна станция на всеки 120 километра. Тези станции трябва да бъдат инсталирани на половината от главните пътища в ЕС до 2028 г. и с изходна мощност от 1400 кВт до 2800 кВт в зависимост от пътя, потвърдиха на 11 юли евродепутатите. А до 2031 г. държавите-членки трябва да гарантират, че станциите за зареждане с водород са инсталирани поне на всеки 200 километра по основните маршрути.

Транспортната комисия на Европейския парламент разработи и представи предложението за инсталиране на зарядни станции за автомобили на всеки 60 километра през октомври 2022 г. По това време се говори конкретно за „електрически басейни за зареждане“, което означава по-големи съоръжения с няколко точки за зареждане. На 11 юли Европейският парламент отново прие термина.

Голямото мнозинство „за“ също не е изненадващо, като се има предвид, че преговарящите от Парламента участваха във формулирането. След като Съветът също се съгласи, регламентите за инфраструктурата ще влязат в сила шест месеца след приключването на законодателния процес.

Докладчикът на парламента по инфраструктурата за алтернативни горива Петър Витанов (S&D, BG) каза, че новите правила ще „помогнат за разгръщането на повече инфраструктура за зареждане и ще я направят толкова лесна за използване, колкото традиционните бензиностанции“.

Това включва и опции за плащане. Европейският парламент подчерта, че „потребителите на превозни средства с алтернативно гориво ще трябва да могат да плащат лесно в пунктове за презареждане“ – лесно означава разплащателни карти и безконтактни плащания, които не изискват абонамент. По отношение на измерването, правилата на ЕС цените трябва да се показват за кВтч, кг или минута/сесия. Евродепутатите също така обещаха, че Комисията ще създаде „база данни“ на ЕС с данни за алтернативните горива до 2027 г., за да предостави на потребителите информация за наличността, времето за изчакване или цените на различни станции.