Архив

Инвестицията на Nissan в подразделението за електрически автомобили на Renault ще остане малка

Отношенията между партньорите остават колебливи

yomiuri.co.jp (на японски), reuters.com

Nissan ще инвестира около 100 милиарда йени (646 милиона евро) в новото подразделение на Renault заnissan-symbolbild-02-min електрически автомобили Ampere, според доклад на японската медия, като по този начин се очаква да притежава дял от по-малко от десет процента. Това е значително по-малко от предполагаемото досега.

През февруари алиансът на производителите официално обяви, че Nissan ще вземе дял от „до 15 процента“ в Ampere. Според доклад в японския всекидневник „Yomiuri Shimbun“, Nissan и Renault са се споразумели на 13 юли за условията на договор за преструктуриране на партньорството си, включително сумата на инвестицията на Nissan в Ampere. Nissan и Renault оценяват новото подразделение за електронни автомобили, което се очаква да стане публично достояние във Франция през втората половина на тази година, на стойност между осем и десет милиарда евро.

„Съотношението на инвестициите на Nissan се очаква да падне под 10 процента“, се казва в доклада. В зависимост от това дали Ampere се оценява по-близо до осем или десет милиарда евро, делът на Nissan ще бъде по-близо до между 6,5 и 8,0 процента за споменатите 646 милиона евро.

Въпреки това, говорител на Nissan каза пред Reuters, че преговорите по сделката с Renault, включително сумата на инвестицията в Ampere, все още не са финализирани. Mitsubishi също обмисля дял в Ampere. Все още обаче не се знае нищо повече по въпроса.

Дялът от 15 процента се счита за важен в алианса на производителите: Nissan държи 15 процента от Renault в продължение на много години, но французите държат 43 процента от японците и имат повече власт с партньора на алианса, отколкото Nissan с Renault. В резултат на това през февруари беше договорено Renault да намали прекия си дял в Nissan до 15 процента. 28,4% от акциите на Nissan, които Renault иска да отстъпи, ще бъдат прехвърлени на френски тръст. Тогава Renault ще има само 15 процента от правата на глас. В хода на това обаче беше договорено Nissan да не поеме повече от 15 процента от Ampere.

Докладът на Yomiuri Shimbun не обяснява директно защо делът на Nissan в Ampere сега може да бъде толкова по-малък. През април обаче вече имаше съобщения, че Nissan увеличава усилията си в разработването на софтуер и електрически автомобили без Renault. Според доклада на Yomiuri Shimbun очевидно има опасения в Nissan от загуба на интелектуална собственост. „Според човек, запознат с въпроса, Nissan ще изпрати директор в новата компания и ще предостави най-новата интелектуална собственост като технология за подпомагане на водача. Във връзка с предотвратяването на изтичане на технологии, от което Nissan се опасяваше, се въвеждат определени ограничения върху боравенето с интелектуална собственост“, се казва в доклада. Отношенията между партньорите остават колебливи.