Архив

UAW се споразумя с „големите три“ в САЩ

В САЩ Синдикатът на обединените автомобилни работници (UAW) прекрати стачките си срещу Ford, General Motors и Stellantis след шест седмици, след като постигна предварителни споразумения и с трите автомобилни производителя.

Те предвиждат преди всичко значително по-високи заплати.

cbsnews.com, uaw.org (GM), uaw-newsroom.prgloo.com (Stellantis), uaw-newsroom.prgloo.com (Ford), 31.10.2023 г.

Стачките, които продължават от средата на септември, приключиха за момента със споразумението, но все още не са напълно изключени: тъй като досега и тримата производители са постигнали само предварителни споразумения, които сега все още трябва да бъдат превърнати в обвързващи договори. При сегашното състояние на нещата подновяване на спора в този процес е малко вероятно, но все пак възможно.

General Motors производството на GMS Hummer EV

General Motors производството на GMC
Hummer EV

В преговорите синдикатът първоначално поиска увеличение на заплатите с над 40 процента. UAW не успя да прокара тази цифра, но с договореното увеличение на основната заплата от около 25 процента до април 2028 г., както и още по-големи увеличения на най-високата и началната заплата, значително увеличение на доходите за служителите бяха договорени.

Според UAW в случая на GM това е най-голямото увеличение на базовата заплата от 22 години. Тъй като точните проценти варират между GM, Stellantis и Ford, не са включени всички договорени подробности в тази статия.

В случая с General Motors, UAW също така успя да договори съвместното предприятие за акумулаторни клетки Ultium Cells между GM и LG Energy Solution да бъде включено в националния договор на UAW. С други думи, работниците в заводите на Ultium Cells в бъдеще ще получават заплащане според условията на GM, договорени от UAW. Преди това работниците на Ultium Cells са получавали по-ниски заплати.

GM, Stellantis и Ford сега са изправени пред високи допълнителни разходи за персонала си в САЩ, но в резултат на инфлацията разходите за живот в САЩ се повишиха рязко, докато корпорациите спечелиха високи печалби. Въпреки това седмиците на стачки с тяхното последователно разширяване към други заводи (включително заводите за SUV с висок марж) също доведоха до високи разходи.

В GM последната стачка беше в завода в Спринг Хил, Тенеси – където се произвеждат други SUV модели от Cadillac и GMC в допълнение към електрическия SUV Cadillac Lyriq. Освен това плановете за пускане на няколко модела бяха отложени.

GM вече посочи миналата седмица, че бъдещото инвестиционно планиране ще трябва да бъде преразгледано. Рекордните споразумения за заплатите, които вече бяха в ход по това време, вероятно ще доведат до мерки за намаляване на разходите в други области – в инвестиции в заводи, моделно планиране и също технически подробности. Следващото поколение Chevrolet Bolt, например, се очаква да получи LFP батерии, за да намали разходите.

„Сега, след като имаме новаторско предварително споразумение в GM, ние официално спираме нашата стачка срещу всеки от Големите 3“, каза президентът на UAW Шон Фейн във видео съобщение, публикувано в социалните медии. Тъй като UAW удари и трите големи американски производители по едно и също време, преговорите имаха и национално значение.

В резултат президентът на САЩ Джо Байдън също коментира споразумението. „Това историческо предварително споразумение възнаграждава автомобилните работници, които са пожертвали толкова много, с рекордни повишения, повече платен отпуск, по-голяма сигурност при пенсиониране и повече права и уважение на работното място“, каза Байдън в изявление.

„Искам да поздравя UAW и GM за това, че се съгласиха да върнат незабавно всички работници от GM, които вървяха по линията на пикета от името на своите братя и сестри от UAW.“ Президентът на САЩ беше на страната на работниците в началото.