Архив

Европейският парламент гласува против пълната забрана на камионите с гориво

Европейският парламент прие своята позиция относно новите стандарти за CO2 за камиони и автобуси и вече е готов за преговори със страните-членки на ЕС. Парламентът до голяма степен възприе позициите на Европейската комисия, но добави вратичка за електронните горива в камионите.

europarl.europa.eu, transportenvironment.com, spiegel.de

Депутатите са съгласни с предложението на Комисията, представено през февруари, че от 2030 г. трябва даvolvo-trucks-fm-electric-e-lkw-electric-truck-boerje-joensson-group-schweden-sweden-kempower-ladestation-charging-station-2023-02-min-1400x933 бъдат разрешени само нови градски автобуси с нулеви емисии. Те обаче предложиха временно изключение до 2035 г. за градските автобуси, задвижвани от биометан, при спазване на строги условия.

За средни и тежкотоварни камиони, „включително професионални превозни средства“, като превозни средства за събиране на отпадъци, самосвали или бетонобъркачки и автобуси, гласуването на Парламента постановява, че емисиите на CO2 от автопарка трябва да бъдат намалени с 45% от 2030 г., 65% от 2035 г. и 90% от 2040 г. – базовата година във всички случаи е 2005 г. Тези цели са в съответствие и с предложенията на Европейската комисия.

Между другото, позицията беше приета с 445 гласа „за“, 152 „против“ и 30 „въздържал се“. С тази позиция Комисията и Парламентът на ЕС вече могат да влязат в финалните преговори по законодателство със Съвета на ЕС – органът, в който са организирани държавите-членки. Страните-членки на ЕС, от друга страна, дори искат да отложат постепенното премахване на двигателите с вътрешно горене в градските автобуси от 2030 до 2035 г.

Консервативните политици връщат е-горивата отново в дискусията.

„Преходът към камиони и автобуси с нулеви емисии е не само ключов за постигане на нашите климатични цели, но също така и решаващ двигател за по-чист въздух в нашите градове“, казва Бас Айкхаут, отговорният парламентарен докладчик. „Ние предоставяме яснота за една от най-големите производствени индустрии в Европа и ясен стимул за инвестиране в електрификация и водород. Ние надграждаме предложението на Комисията, като разширяваме обхвата и адаптираме няколко цели и показатели, за да сме в крак с реалността, тъй като преходът напредва по-бързо от очакваното.“

Съгласно желанията на Парламента емисиите на CO2 трябва да намалеят значително и превозните средства трябва да станат почти напълно без емисии до 2030 или 2040 г. – но само почти. Както Der Spiegel например пише, евродепутатите са създали добре позната вратичка „по настояване на консерваторите в парламента“: В случай на търговски превозни средства, тези превозни средства, които работят с биогориво или електронни горива, също трябва да бъдат се счита за без емисии. Пасажът беше включен само в позицията в парламента. В проекта, представен от компетентната парламентарна комисия по околна среда през октомври, не се споменаваха електронни горива.

Аргументите за и против синтетичните горива звучат подобно на дебата около използването на електронни горива в автомобилите: „Изключването на технологиите от самото начало е грешен подход“, каза Йенс Гизеке, говорител на партийната транспортна политика от германската консервативна партия ХДС в Европейския парламент. Зеленият евродепутат Майкъл Блос не е съгласен: „Не виждаме, че електронните горива изобщо имат бъдеще. Лобито за изкопаеми горива торпилира модернизацията и рискува Европа да изостане още повече в надпреварата за бъдещи производствени локации.“ Зелената партия подкрепя е-горивата в авиацията и корабоплаването, докато партията подкрепя електрическите задвижвания по пътищата.

Позицията на Зелените е подкрепена от неправителствената организация Transport & Environment. „Биогоривата и електронните горива няма да декарбонизират тежкотоварните превозни средства, но ще позволят да се продават възможно най-много дизелови камиони за десетилетия напред. Петролните компании лобираха упорито за тази вратичка, за да поддържат търсенето на тяхното гориво“, каза Федор Унтерлохнер, мениджър товари в T&E. Транспортът и околната среда призоваха министрите на околната среда в Съвета на ЕС да премахнат пасажа за електронните горива.

Асоциацията на производителите ACEA описва плановете като „много амбициозни“, особено предвид „неадекватните рамкови условия“. Индустрията сама не може да управлява промяната. ACEA призовава за тясна координация с всички, които участват в областите на инфраструктурата, логистиката и обществения транспорт – и за правителствена подкрепа за прехода.