Архив

Stellantis ще произвежда малки електрически автомобили в Испания

Stellantis даде зелена светлина в своя испански завод във Виго за производство на малки електрически автомобили, базирани на платформата STLA Small там. Ходът не е изненадващ – (очакваното) потвърждение за втория испански завод в Сарагоса все още предстои.

forococheselectricos.com, elmundo.es, europapress.es, 27.11.2023 г.

Според съобщения в испанските медии, производството трябва да започне във Виго през 2027 или 2028 г.

Peugeot e-208 2023

Peugeot e-208 2023

Очаква се STLA Small да бъде внедрена и в завода в Сарагоса. Повече информация за това обаче няма. Според El Mundo все още трябва да бъде постигнато споразумение относно целите за вътрешна ефективност и конкурентоспособност, преди да може да бъде поет окончателен ангажимент.

Както подсказва името, STLA Small е предназначена за по-малки превозни средства и основно е предназначен да замени сегашната CMP/e-CMP. Малките и компактни автомобили и лекотоварни автомобили ще бъдат с дължина между 3,50 и 4,35 метра. В долната част на автомобила могат да се монтират батерии между 32 и 82 кВтч. Задвижващ модул със 70 кВт ще бъде инсталиран в по-малките модели, докато по-големите серии STLA Small ще могат да доставят между 125 и 180 кВт.

За разлика от сегашното поколение платформа, STLA Small е предназначена предимно за електрически задвижвания, въпреки че все още са възможни двигатели с вътрешно горене. Преди това e-CMP произлизаше от платформата на двигателя с вътрешно горене CMP – в бъдеще ще бъде обратното.

Електрическите модели вече се произвеждат във Виго: Peugeot e-2008 използва гореспоменатата e-CMP, докато моделите с електрически панел Citroën ë-Berlingo, Fiat E-Doblò, Opel Combo Electric, Peugeot E-Rifter/E-Partner и Toyota Proace City Electric са базирани на модифицирана версия на EMP-2.

Заводът Figueruelas в Сарагоса също е подходящ за STLA Small: Opel Corsa Electric, Peugeot e-208 и скоро Lancia Ypsilon вече се произвеждат там на базата на e-CMP. Заедно в двата завода ще бъдат инвестирани около един милиард евро, според испанските медии. Все още обаче не е известно точното разпространение на модела.

От друга страна, бъдещето на завода в Мадрид, където в момента се произвеждат сериите Citroën ë-C4 и ë-C4 X, е неясно. Очевидно все още няма ангажимент за електрически автомобили, базирани на предстоящите платформи. Общо Stellantis и неговите три завода представляват над 38 процента от общото производство на автомобили в Испания.

Според Forococheselectricos Stellantis също така проучва изграждането на фабрика за батерии в Сарагоса с годишен капацитет от 40 ГВтч. За Stellantis това ще бъде четвъртата европейска фабрика за батерии след трите завода на ACC във Франция, Германия и Италия. Все още не е известно дали заводът с името на проекта Antares ще бъде построен от самата Stellantis, отново чрез ACC (с Total/Saft и Mercedes-Benz) или с друг клетъчен партньор. Има обаче перспектива за милиони финансиране от испанската програма PERTE. Въпреки това, вместо очакваните 200 милиона евро финансиране за проекта от три милиарда евро, на Stellantis са обещани само 55,9 милиона евро.

Според El Mundo, това е причинило „голямо разочарование“ на производителя, което е принудило правителството на Педро Санчес да излезе с изявление, в което уверява, че „работи по пътна карта за създаване на необходимите условия и спазване на размера на помощта“.

Разликата (или част от нея) може да дойде не от централното правителство в Мадрид, а от правителството на провинция Арагон. Все още обаче споразумение не е постигнато.