Първият Cybertruck предаден в САЩ
Tesla предаде първите Cybertrucks на клиентите в своята фабрика в Тексас и след това публикува някои технически данни, цени и информация за доставка в конфигуратора. Неочаквано моделът ще се предлага и с разширител на обхват.
twitter.com/Tesla, twitter.com/SawyerMerritt, tesla.com, tesla.com (цени в САЩ), electrek.co, electrek.co (Range Extender)
01.12.2023 г. – 11:12 ч.
Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск предаде около десет броя от електрическия пикап пред
камерите в Тексас в четвъртък – бел. ред. вчера. Той не спомена цените или опцията „разширител на обхват“ на събитието. В последния случай това доведе до объркване, тъй като малко след това конфигураторът спомена точно тази опция – без допълнителни пояснения за какъв удължител трябва да става дума. Вече е ясно, че това е опционален допълнителен пакет батерии. Повече за това след малко.
Cybertruck беше представен към края на 2019 г. с обещание за пробег от 500 мили (800 километра), наличност от края на 2021 г. и цена, започваща от 39 900 долара. Още тогава можеше да се предвиди, че моделът ще се поляризира с появата си. Сега също така е ясно, че Tesla се доближава най-много до обхвата и за трите цели, които си е поставила.
Дори по отношение на размерите, публикуваните сега данни се различават значително от прототипа, представен през 2019 г. Докато дължината остава 5,86 метра, Cybertruck е значително по-широк (2,41 вместо 2,03 метра) и по-нисък (1,79 вместо 1,90 метра). Tesla поставя площта за товарене на 1,98 метра дължина.
Както беше обявено преди четири години, все още има три варианта на задвижване – с един, два и три двигателя. Базовият модел със заден двигател все още има пробег от 250 мили (400 километра), който беше обявен през 2019 г., ускорение от 6,5 секунди до 60 мили, максимална скорост от 112 мили в час (180 км в час) и теглене капацитет 3,4 тона. Въпреки това цената в САЩ се увеличава драстично: от обявените 39 900 до „приблизителна цена“ от поне 60 990 долара.
Моделът със задвижване на четирите колела първоначално е бил предназначен да има пробег от 300 мили и сега е посочен в конфигуратора с 340 мили (еквивалентни на 547 километра). Tesla определя ускорение от 3,9 секунди до 60 мили, максимална скорост от 112 мили в час (180 км в час) и капацитет на теглене от 5 тона. Цената е определена да започне от 79 990 долара. През 2019 г. бяха обявени 49 000 долара.
Вариантът с три двигателя първоначално е бил предназначен да има пробег от 500 мили (800 километра). Въпреки това, според Tesla, моделът, известен още като „Cyberbeast“, сега има обхват само от 320 мили (515 километра), а удължителят на обхвата, споменат по-горе, е необходим, за да достигне целта. Но на първо място. Топ версията ускорява до 60 мили за 2,6 секунди, има максимална скорост от 130 мили в час (209 км в час) и капацитет на теглене от 5 тона. Цените започват от 99 990 долара (вместо веднъж обявените 69 000 долара).
Tesla все още не предоставя никаква информация за размерите на батериите или стойностите на производителността на трите модела. Неочакваното съобщение за опционален разширител на обхвата за версиите с два и три двигателя също остава неясно. След като първоначално беше напълно неясно какъв вид удължител на обхвата ще бъде, Мъск добави в своята мрежа X (бивш Twitter), че това ще бъде допълнителен пакет батерии: „Допълнителен пакет, който се побира в около 1/3 от товарното пространство. Все още място за много товар. Предназначен е за много дълги пътувания или теглене на тежки неща в планините.“
Според непотвърдена информация, допълнителният пакет ще увеличи обхвата с до 130 мили (еквивалент на 209 километра) и ще струва допълнителни 16 000 долара. Според конфигуратора пробегът на топ модела се увеличава до +440 мили (708 километра), докато моделът със задвижване на всички колела от среден клас се увеличава до +470 мили (756 километра).
Други цифри на Cybertruck, които вече бяха оповестени, включват значително собствено тегло от 3,1 тона (първоначална спецификация 6859 паунда, версия с три двигателя), коефициент на съпротивление от 0,335 и пътен просвет от 17 инча или 43 сантиметра. Пикапът също така е настроен да предлага някои полезни трикове за търговски превозни средства – като 120 и 240-волтови контакти. Cybertruck ще включва и нова опция “Powershare” за първи път. Това позволява на Tesla да споделя мощността на батерията на Cybertruck до 11,5 кВт – например за зареждане на друго превозно средство или като принос към интелигентния дом.
Дали първите десет предавания на събитието в Тексас обявиха началото на доставките или бяха по-скоро от символичен характер, остава да видим. На уебсайта си Tesla посочва, че основната версия няма да бъде налична до 2025 г. Двата по-скъпи варианта трябва да бъдат налични през 2024 г., според производителя.
Началото на производството през юли вече беше загадъчно: Tesla публикува само снимка на служители, събрани около Cybertruck (и почти напълно го покриват). Единственото изявление беше коментарът: „Първият Cybertruck, построен в Giga Texas!“. Tesla остави на другите да разтълкуват дали това е първият сериен автомобил.
Предишната история вероятно ще играе роля тук: Tesla трябваше да отложи началото на производството три пъти: първо от края на 2021 г. до края на 2022 г., след това до началото на 2023 г. и последно до „ранно производство“ от средата на 2023 г. Според по-ранен доклад на Reuters логистиката на батерийните клетки е една от причините за тези забавяния. Собственото производство на 4680 клетки на Tesla се намира във Фремонт, като заводите в Тексас, Калифорния, Невада и Берлин ще бъдат построени по-късно.
В края на декември 2022 г. компанията заяви, че е постигнала производствен темп от 868 000 от тези клетки във Фримонт в рамките на една седмица – достатъчно за около 1000 електрически автомобила. Производителят инсталира 4680 кръгли клетки в Model Y например, който е построен в Giga Texas.
Успоредно с модела със структурна батерия, базирана на 4680, обаче, вариантите на Model Y с конвенционални батерии и 2170 клетки все още се произвеждат в Остин – тъй като производството на 4680 не е достатъчно, за да поддържа производството на превозни средства с пълен капацитет.