Volvo пуска нов градски камион само с електрическо задвижване
Volvo Trucks пуска камион с нисък вход, базиран на своя модел FM, само с една опция за задвижване: чисто електрическо. Електрическият камион е предназначен да развие силните си страни предимно за транспортни задачи в градските райони. Продажбите ще започнат това тримесечие. В същото време Volvo добавя аеродинамичен комплект към своята гама FH.
volvotrucks.com (FM Low Entry), volvotrucks.com (FH Aero), linkedin.com (Vega)
Новото Volvo FM Low Entry се предлага с брутно тегло на превозното средство от 19 до 32 тона. Моделът носи прякора “Low Entry” заради снижената си кабина, която е позиционирана леко напред. Ниският вход и плоският под са проектирани да улесняват честото влизане и излизане. Промяната на парадигмата обаче е скрита под повърхността: Volvo FM Low Entry ще се предлага само електрически. Тежкотоварните електрически камиони от Volvo Trucks иначе се основават на наличните модели двигатели с вътрешно горене – и също се произвеждат в съответствие с тях.
FM Low Entry е специално проектиран за задачи в градския транспорт, „например при управление на отпадъци, дистрибуторски транспорт и строителство“, според производителя.
Новият модел първоначално ще се предлага в Европа, включително Турция, както и в Австралия и Южна Корея. Според Volvo Trucks продажбите ще започнат през текущото тримесечие, като производственият дебют е планиран за второто тримесечие на 2024 г.
Камионът е базиран на добре познатия модел FM на Volvo. Докато последният може да носи до 44 тона, допустимото брутно тегло на нисковходния е посочено като 19 до 32 тона. Има прилики в конфигурацията на осите, наред с други неща: и двата се предлагат като модели с две, три и четири оси, по-специално като 4X2, 6X2, 6X4, 8X2 или 8X4. Междуосието е определено от 3900 до 6000 мм. За по-големия FM Electric той е от 3800 до 6700 мм.
Задвижването в модела с нисък вход се състои от 330 кВт електрически мотор и 360 кВтч батерия. Volvo Trucks определя пробег до 200 километра. За сравнение, FM Electric предлага 490 кВт мощност и батерия до 560 кВтч за пробег до 300 километра. Базата на батерията обаче е една и съща и при двата модела: ниският има четири пакета батерии от 90 кВтч всеки, докато по-големият FM Electric има до шест пакета от 90 кВтч всеки. Мощността на зареждане е съответно идентична: по-малкият с нисък вход също зарежда с до 250 кВт DC и 43 кВт AC.
Volvo Trucks съчетава положителните електрически свойства в градската среда със спусната кабина, която е предназначена да осигури ниска позиция на водача, по-лесно влизане и излизане и добра видимост във всички страни в градския трафик. Производителят предлага възможности за сядане на един, двама или четирима души в кабината. В последния случай трите пътнически седалки са разположени в задната част на кабината, така че да не са в зрителното поле на водача.
„Този камион с нулеви емисии е страхотно допълнение към нашата електрическа гама, идеално подходящ за градски транспорт и проектиран с мисъл за водача“, казва Роджър Алм, президент на Volvo Trucks. „Той е мощен, но мек за управление и лесен за маневриране. Новият Volvo FM Low Entry е напълно в съответствие с нашите амбиции да разширим нашето електрическо предложение, позволявайки на още повече клиенти да намалят своите въглеродни емисии.“
Новият модел ще се присъедини към съществуващите електрически серии камиони в течение на годината: портфолиото на шведския производител в момента включва трите тежкотоварни модела FH Electric, FM Electric и FMX Electric – достъпни за поръчка от май 2022 г. – както и трите средно тежки модели електрически камиони Volvo FE, Volvo FL и VNR (за Северна Америка). Те се произвеждат в четири завода. Четвъртото и по-голямо производствено съоръжение, в Гент, Белгия, беше добавено едва през септември.
Компанията позиционира FH Electric в регионалния и националния транспортен сектор, FM Electric като универсален камион за местен тежкотоварен транспорт и регионален разпределителен транспорт, а FMX Electric като превозно средство за по-чист и по-тих строителен транспорт. Електрическото тежкотоварно трио вече се предлага не само като влекач, но и като версия на шаси или с прикачени устройства като кранове, компактори за отпадъци и бетонобъркачки.
Volvo Trucks пуска и нов вариант от серията FH, FH Aero, с подобрена аеродинамика и нови технологични детайли. Това не е нов модел, а аеродинамичен комплект, който може да бъде поръчан за всички задвижващи версии на FH. Във връзка с електрическата версия на серията FH се говори за Volvo FH Electric Aero. Volvo Trucks вече получи първоначална поръчка за два такива агрегата – от базираната в Залцбург компания Vega.
В природата на нещата е аеро версията на камионите Volvo да намали консумацията на енергия и да увеличи пробега. Шведите не предоставят конкретни километри, но заявяват, че Volvo FH Aero трябва да намали консумацията на енергия с до пет процента.
Основните характеристики на аеродинамичния комплект са предната част на кабината, която е изместена напред с 24 сантиметра и система от камери вместо конвенционалните външни огледала. Използват се и нови спирачки със спирачни дискове без съпротивление. От страна на софтуера, специален асистент („I-See technology“) има за цел да допринесе за оптимизиран стил на шофиране. Това се основава на облачна топографска карта.
Вариантите Aero за различните задвижващи системи на Volvo FH ще бъдат последователно пуснати на пазара през 2024 г. и 2025 г. „Новият Volvo FH Aero е нашият най-ефективен камион досега, тъй като ние продължаваме да намаляваме CO2 от цялата ни продуктова гама“, коментира Роджър Алм. „Това е камион Volvo в най-добрия му вид – безопасен, красиво проектиран и висококачествен камион за трудни задачи на дълги разстояния, проектиран за успеха на нашите клиенти.“
През 2019 г. Volvo Trucks стана първият производител в света, който стартира серийно производство на тежкотоварни електрически камиони и цели около 50% от новите камиони Volvo, продадени в световен мащаб, да имат електрическо задвижване до 2030 г. Производителят е част от Volvo Group , която включва и Renault Trucks.