Архив

Напусна ни великият Гандини – величина в световния автомобилен дизайн

Марчело Гандини почина на 85 години. Ето някои от известните му дизайни

От клиновидни суперколи до ефективни хечбеци, Гандини имаше огромно влияние върху автомобилния дизайн

По autoblog.com, със съкр.

Легендарният автомобилен дизайнер Марчело Гандини почина на 85-годишна възраст на 13 март 2024 г.gandini-with-3-masterpieces-04 Неговите дизайни са толкова исторически значими, че дори и най-обикновените автомобилни ентусиасти биха знаели голяма част от тях.

Истинските фенове, особено на италианските машини, може би ги познават всички. Ще представим малка извадка от неговите забележителни дизайни и, както ще видите, много от най-трайните им форми и тенденции все още вълнуват и вдъхновяват дизайнерите днес.

Lamborghini Miura

lamborghini-1555873_1280Това е колата, която най-директно постави началото на войните за суперколи в Италия. Подвижно шаси беше показано на автомобилното изложение в Торино през 1965 г., дебютирайки с революционен дизайн в средата на двигателя, който продължава да бъде най-често срещаното разположение за най-ефективните автомобили днес.

През 1966 г., когато каросерията е представена за първи път в Женева, приемът е, най-малкото, благосклонен.

Колата беше елегантна и иновативна и когато беше пусната в производствена форма с 3,9-литров V12 двигател и 5-степенна механична скоростна кутия, Miura стана най-бързият сериен автомобил в света.

Lamborghini Countach

И тогава дойде Countach. Представен за първи път за моделната 1974 година – една година след като2 Lamborghini_Countach_-_Flickr_-_exfordy_(2) производството на Miura приключи – Lamborghini Countach продължи да доминира на стените на спалните на тийнейджъри по целия свят.

Въпреки че не беше първият клиновиден дизайн на Гандини, той може би най-добре определя тенденцията. Countach беше и колата, която представи на света запазената марка на ножичните врати на Lamborghini, въпреки че концептуалната Alfa Romeo Carabo на Гандини ги представи първа.

Ранните модели на Countach бяха изчистени и неопетнени, по-късно възприеха различни крила и аеродинамични корекции, тъй като мощността от V12 двигателите на Lamborghini издигна производителността до все по-високи нива.

Но всъщност няма значение кой Countach предпочитате; той остава най-известният от всички дизайни на превозни средства на Гандини.

Cizeta V16T

1988 Cizeta-Moroder V16T

1989_Cizeta-Moroder_V_16_TМалко коли в Gran Turismo ни биха обсебили повече от Cizeta V16T. Гандини нарисува този агресивен клинов дизайн, който щеше да бъде единственият автомобил, произвеждан някога от Cizeta.

6.0-литровият V16 двигател е извлечен от плоския V8 на Lamborghini Urraco, което е напълно логично, като се има предвид, че колата е проект, създаден от бивши служители на Lamborghini. Този V16 е голяма причина да стане толкова обичан, тъй като можеше да има V8 и V12, но V16 беше наистина нещо специално през 90-те години.

Разбира се, дизайнът е зашеметяващ с екзотични характеристики като четворни изскачащи фарове, ъглови рамки на задните колела, почти имитиращи клиновата предница и драматичен изход на ауспуха по средата на задната част на автомобила.

Той е красив и напълно див в същото време, което го прави истински екзотичен суперавтомобил.

Lancia Stratos

1972 Lancia Stratos

Stratos е достатъчно известен днес, че вероятно не се нуждае от представяне. Спортната кола със средноlancia-stratos-the-journey-from-a-futuristic-concept-to-a-legendary-rally-car-164758_1 разположен двигател намери своя успех в ралито и изглеждаше абсолютно невероятно, докато го правеше.

Компактната му форма, V6 двигател от Dino и зашеметяващата форма го превръщат в легендата, в която се е превърнал днес. Дизайнът е привлякъл достатъчно внимание, че дори е използван в „преосмислени“ проекти днес, за да върне магията на външния вид на Stratos в по-модерен пакет.

Може да не е Countach или Diablo, но Stratos е един от най-добрите на Gandini за всички времена.

Autobianchi A112, Audi 50, Volkswagen Polo

Гандини е проектирал не само клиновидни суперколи и състезателни машини, тези два миниатюрни европейски хечбека трябва да изяснят нещата. Въпреки че може да не сте толкова запознати с A112 (или изобщо с марката Autobianchi) като някои от по-известните дизайни на Гандини, суперминито се произвежда от 1969 до 1986 г., като повече от 1,2 милиона екземпляра са излезли от фабриката в Италия .

Audi 50 от 1974 г. е друг класически дизайн на Гандини. Той е прост и функционален. По-евтина версия, разработена за Volkswagen, се появява на пазара през 1975 г. под името Polo.

bertone-montreal-1970-1977Alfa Romeo Montreal

Вляво. Ако не искахте кокаиновия блясък на Countach, вероятно бихте могли да вземете нещо от същия шоурум за италиански внос. Разбира се, алфата идваше „само“ с V8, но с такъв външен вид. Абсолютно зашеметяващо и ясно вдъхновение за модерен дизайн на спортни автомобили Alfa.

BMW Garmisch Concept

BMW E12 Серия 5

И така, това е нещото. Серията E12 5 е с фантастичен дизайн. Сега знаем защо BMW парадираше с това през 2019 г.; това беше предварителен преглед на модерните екземпляри с диамантени ноздри, които в момента заемат шоурумите на BMW…