Архив

Електромобилите могат да изместят бензиновите автомобили в Норвегия до края на 2024 г

9 от 10 нови коли, продадени през януари, са били изцяло електрически

BEV представляват около една четвърт от общия автомобилен парк

Приходите на Норвегия от петрол и газ помогнаха за субсидирането на приемането на BEV

Норвегия има за цел да прекрати продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили през 2025 г.

ОСЛО,  април (Reuters) – Броят на акумулаторните електрически превозни средства (BEV) по пътищата на

Електрически автомобили се виждат на станцията за зареждане на Tesla в Гулсвик

Електрически автомобили се виждат на станцията за зареждане на Tesla в Гулсвик

Норвегия е на път да изпревари бензиновите автомобили до края на тази година или в началото на 2025 г., за първи път в която и да е страна, според Reuters и изчисленията на анализаторите.

Промяната е предизвикана от щедри стимули, осигурени отчасти благодарение на огромното петролно и газово богатство на Норвегия.

Все пак анализаторите смятат, че ще отнеме още няколко години BEV да надминат броя на дизеловите превозни средства в Норвегия.

Скандинавската страна с население от 5,5 милиона души има за цел да стане първата нация, която ще прекрати продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили – до 2025 г. Девет от десет нови коли, продадени в началото на тази година, са BEV.

Ако повече държави последват примера на Норвегия, търсенето на петрол в световен мащаб може да достигне пика си по-рано от предвиденото. Международната агенция по енергетика предвижда този пик преди 2030 г., като автомобилите и микробусите представляват повече от 25% от търсенето на петрол.

Преходът на Норвегия обаче не беше евтин, като страната освободи BEV от данъци, налагани върху автомобили с двигатели с вътрешно горене, и инвестира в обществени зарядни устройства за BEV.

BEV представляват 24,3% от 2,9 милиона автомобила в Норвегия към 15 март, срещу 26,9% за бензиновите превозни средства, според данни на Норвежката администрация за обществени пътища, разгледани от Ройтерс.

Това се равнява на преднина от близо 76 000 за бензиновите автомобили – доста под 104 590 нови BEV, продадени в Норвегия миналата година.

„Ако тази (тенденция) продължи през следващите 12 месеца и като се има предвид, че продажбите на чисто бензинови автомобили сега са незначителни, по това време следващата година ще има повече BEV по пътищата, отколкото автомобили с чист бензин, и вероятно преди края на тази година“, каза Роби Андрю, старши изследовател в мозъчния център за изменението на климата CICERO.

С почти 370 000 повече дизелови коли по пътищата на Норвегия, отколкото BEV, вероятно ще отнеме три до четири години на BEV да изпреварят и дизеловите превозни средства, добави Андрю.

Ингвилд Килен Роерхолт, ръководител на транспортните изследвания в базирания в Осло мозъчен тръст Zero, също видя, че броят на BEV изпреварва бензиновите автомобили в Норвегия тази година, въпреки скорошното забавяне на продажбите.

Продажбите на нови BEV са намалели с около една четвърт миналата година в Норвегия, тъй като продажбите на нови автомобили като цяло са намалели на фона на нарастващите лихвени проценти и тъй като правителството намали някои данъчни стимули.

Все пак делът на BEV от общите продажби достигна рекордните 92,1% през януари, според Норвежката пътна федерация (OFV).

През март този дял е бил 89,3%, докато продажбите на нови автомобили са намалели с 49,7% на годишна база, показват последните данни на OFV.

Миналата година лявоцентристкото правителство премахна освобождаването от данък добавена стойност за BEVs, струващи над 500 000 норвежки крони (46 700 долара), което направи модели като Tesla X и Audi e-tron по-скъпи.

Все пак оставащите освобождавания от данъци върху BEV са стрували на държавата 43 милиарда крони през 2023 г. спрямо 39,4 милиарда крони през 2022 г., показват бюджетните документи.

Въпреки неотдавнашния спад в продажбите, Roerholt каза, че е „доста сигурна“, че новите продажби на BEV в Норвегия ще надхвърлят 76 000 тази година.

Тя също така прогнозира, че броят на BEV може да надхвърли бензиновите и дизеловите автомобили в Норвегия до 2029 г.

„За да се случи това, трябва да постигнем целта 100% от новите коли да бъдат с нулеви емисии през 2025 г.“, добави тя.

От 2021 г. насам продажбите на дизелово гориво и моторни бензини са намалели с около 8% в норвежките бензиностанции, според месечни данни от Statistics Norway и изчисления на Reuters. Това изключва продажбите на дизел на бензиностанции за камиони.

„Това все още е огромен пазар за изкопаеми горива. Все още не сме видели основния спад“, каза Кристин Бремер Небен, ръководител на асоциацията на търговците на горива Drivkraft Norge, пред Reuters.

Търсенето на изкопаеми горива е частично подкрепено от продажбите на хибридни автомобили, които комбинират батерия с двигател с вътрешно горене, задвижван от бензин или дизел.

Има близо 340 000 хибридни коли по норвежките пътища към 15 март, предимно plug-in хибриди с бензинови двигатели, което представлява 12% от общия автопарк, показват данните на Норвежката администрация за обществени пътища.

Хибридите обаче губят пазарен дял през последните години, тъй като правителството оттегли стимулите.

Норвежката EV асоциация очаква BEV да представляват 95% от всички продажби на нови автомобили тази година.

($1 = 10,7094 норвежки крони)