Архив

CATL представя LFP батерия, позволяваща пробег от 1000 километра

В Auto China в Пекин CATL представи своята нова батерия Shenxing Plus LFP, предназначена да осигури на електрическите автомобили пробег от повече от 1000 километра. Твърди се също, че батерията с издръжливи литиево-железни фосфатни клетки се зарежда много бързо.

reuters.com, facebook.com (видео от презентацията на CATL)

CATL току-що представи оригиналната батерия Shenxing през август 2023 г., когато беше обявен възможен обхват1000 км от 700 километра. Сега, само осем месеца по-късно, гигантът за производство на батерии и лидер на световния пазар казва, че новата му батерия, Shenxing Plus, има пробег от 1000 километра. Компанията обяснява, че това идва от непрекъснатите технологични пробиви.

CATL казва, че новата им батерия е първата в света LFP батерия, която постига пробег над 1000 километра с 4C супербързо зареждане, подчерта Гао Хуан, главен технологичен директор на отдела за електрически автомобили на CATL, при представянето на батерията на автомобилното изложение в Пекин. Благодарение на Shenxing Plus би трябвало не само да е възможно да пътувате по-далеч с едно зареждане, но и да пътувате до работа в продължение на един месец без презареждане, каза той.

CATL също посочва в изявление за пресата, че колите с тази нова батерия могат да изведат пазара на електрически автомобили на ново ниво, тъй като една електрическа кола може да пътува на по-дълги разстояния. С този вид обхват, така наречената „безпокойство за обхвата“ просто се превръща в далечен спомен от една отминала епоха.

Когато батерията в крайна сметка се нуждае от презареждане, чакането на станцията може да бъде минимално. Версията Plus, представена сега, се казва, че може да презарежда един километър заряд в секунда, достатъчно енергия за пробег от 600 километра за десет минути – през 2023 г. това беше 400 километра.

Този превъзходен аспект на батерията се дължи на скоростта на зареждане, която свързва енергийното съдържание на батерията с максималната мощност на зареждане. Това означава, че батериен пакет от 80 кВтч, например, може да бъде зареден с до 320 кВт.

Според CATL, Shenxing Plus предлага енергийна плътност от 205 Вт/кг на ниво система. Компанията заявява: „Батерийният пакет Shenxing PLUS има топологична структура, оптимизирана върху безмодулната CTP 3.0 технология, повишавайки ефективността на опаковане със 7%“. Тази висока енергийна плътност за LFP клетки беше постигната и чрез по-нататъшно развитие на нанотехнологията, въведена с първата батерия Shenxing. „Ние се уверяваме, че всяка наночастица е на точното място в катода“, обяснява техническият директор Гао Хуан. Тази технология за гранулирана градация поставя всяка нанометрова частица в оптималната позиция. През 2023 г. CATL описа технологията като „напълно нанокристализиран LFP катоден материал“ „за създаване на супер-електронна мрежа, която улеснява извличането на литиеви йони и бърз отговор на сигнали за зареждане“.

Освен това към впечатляващата енергийна плътност на батерията се добавя и 3D материалът с форма на пчелна пита, добавен към анода. Това повишава енергийната плътност, като същевременно ефективно контролира разширяването на обема по време на циклите на зареждане и разреждане.

Новият клетъчен корпус за призматичния Shenxing Plus е още един първи в индустрията. Изработен от едно цяло, той оптимизира наличното място за инсталиране на активни материали в клетката. Корпусът на клетката все още е толкова стабилен, че Shenxing Plus е подходящ за концепции от клетка към опаковка.

За да се възползват от капацитета за супер бързо зареждане на новите батерии, CATL казва, че планира да стартира клуба на собствениците на превозни средства със супер бързо зареждане Shenxing. Това е предназначено да работи в „над 600 сервизни обекта, покриващи 271 града на ниво префектура в 31 региона на ниво провинция“ в Китай. Услугата се предлага с услуги от тип автоклуб, като спасяване на пътя, проверка на батерията, поддръжка и други услуги.

В периферията на търговския панаир в Пекин CATL разкри, че съществуващата батерия Shenxing, позволяваща пробег от 700 километра, в момента се използва в четири автомобила от серийно производство, но до края на годината Гао казва, че тази батерия ще бъде използвана в над 50 модела.

Китайските марки Avatr – очаквайте публикация – и Neta бяха първите клиенти, а по-късно Chery и BAIC BJEV също обявиха използването им. В случая с Chery електрическите автомобили с тази батерия също ще се предлагат в Европа. Също така беше потвърдено, че 95 кВт LFP версията на фейслифт модела на Zeekr 001 използва батерията Shenxing на CATL – която вече произвежда пет производствени модела.

През септември миналата година CATL разкри, че се стреми да произвежда бързо зареждащата се батерия Shenxing в Европа, а именно в Германия и Унгария. Главният инженер на производителя на батерии, Гао Пенгфей, обяви в IAA Mobility, че пускането в Европа ще последва, след като производството започне в Китай до края на 2023 г. Изглежда гигантът за производство на батерии е бил зает с най-новата си превъзходна батерия в Китай.