Архив

Рали Азорски острови- най-новото и тежко състезание в календара на световния шампионат за електрически автомобили

Българите финишират в топ 10 въпреки спуканата гума и взимат ценни точки за шампионата

Снимки: Andre Frias, Clauduio Pacheco.

Двадесет екипажа от седем националности намериха място в лимитирания стартов списък на Azores eco rallye03 2024, шести кръг от световния рали шампионат за серийни електрически автомобили Bridgestone FIA Eco-R. Ралито бе и трети кръг от Iberian Eco Rallye Challenge и втори от националния шампионат на Португалия.

Голяма част от маршрута на класическото макадамово рали Azores,до скоро кръг от Европейския рали шампионат, беше включена в електрическия вариант на надпреварата, като за да спазят регламента на FIA за E-rally шампионата, организаторите бяха добавили нови 240 състезателни километра към класическите 115. Две седмици преди старта, поройните дъждове изсипали се над архипелага нарушиха сериозно целостта на голяма част от макадамовите пътища на остров Сао Мигел, като на места ги превърнаха в тежък офроуд терен. Спецификата на шампионата обаче изключва възможността за смяна на маршрута в последния момент и състезанието премина по предварително планираното трасе въпреки условията.

През първия ден от състезанието българският отбор ASM Bulgaria се движеше в средата на класирането, като основната цел на екипажа Дедиков/Дедикова с KIA Niro EV беше да не допускат грешки и да се задържат близо до лидерите. Предпоследната за деня отсечка, култовата Сете Сидадеш, преминаваща по ръба на кратера на едноименния вулкан, беше сериозно пострадала от дъждовете и някои от състезателите имаха проблеми с преминаването и. Българският екипаж точно там записа много добър резултат, но в последствие времената от повечето контроли бяха анулирани.

В последната отсечка българите бяха възпрепятствани от трафик и в крайна сметка завършиха деня на 11-та позиция във временното подреждане. Португалският екипаж Албино/Фигеридо с KIA EV6, победители от миналата година, водеха през целия ден със сериозна преднина пред останалите.

02Вторият ден от ралито, с дължина почти 300 километра, отново предложи сериозни изпитания за електромобилите и техните екипажи. Технични трасета с постоянно редуване на асфалт и макадам, преминаване през множество реки и уникално стръмни изкачвания по склоновете на вулканите. Българският екипаж се справяше без проблеми с предизвикателствата на ралито, но имаше и допълнителни затруднения със спукана предна гума още на старта в Понта Делгада. По регламент състезателите нямат право на асистенция, а електромобилите трябва да стартират в изцяло сериен вид и оборудване, съответно без резервна гума. Единственият вариант за ремонти са десетте минути за подготовка на екипажите преди излизане от регрупинг. Това наложи българският кипаж да спира неколкократно по време на етапа и да помпа спадащата гума за да може да стартира във всяка следваща отсечка. В по-късите отсечки Дедиков/Дедикова постигаха завидно добри резултати, докато в дългите налягането в гумата спадаше прекалено много и последните километри трябваше да се преминат с единствената цел достигане до финала. За лош късмет предпоследната отсечка в която българите бяха в челото на класирането беше анулирана от организаторите поради множество проблеми за повечето екипажи, а последната, 31 километровото изкачване и спускане по вулкана Фого беше най-дългата в състезанието. Тя беше и проблемна за лидерите класирането Албино/Фигеридо, които за второ поред състезание след навигационна грешка в последната отсечка изпаднаха от челната тройка.

Първи в състезанието завършиха италиано-полският тандем Герини/Прусак с KIA E-Niro, втори световните шампиони от Чехия Здарски/Набелек с Hyundai Kona и трети португалците Серано/Берардо с KIA EV6. Българският екипаж Дедиков/Дедикова с KIA Niro EV въпреки проблемите успяха да се изкачат с три места в класирането и завършиха на 8-мо място печелейки ценни точки за шампионата в най-тежкото състезание в неговата история. Поради своята трудност състезанието е едно от малкото в шампионата с коефициент 1,5 по който се умножават и спечелените точки.

Azores eco rallye е и поредното състезание в което българският отбор допринесе за първото място на KIA в шампионата на производителите, а с доброто си представяне в суперспециалния етап проведен на крайбрежния булевард в Понта Делгада, екипажите Дедиков/Дедикова, Албино/Фигеридо и Серано/Берардо отново завоюваха първо място за корейския производител в отборното класиране за Iberian Eco Rallye Challange и португалския национален шампионат.

Следващият кръг от световния шампионат Bridgestone FIA Eco-R е Е-Rally Ardenne roads 23-26 май в Белгия.