Lexus усъвършенства своя компактен луксозен градски кросоувър UX
- По-мощна самозареждаща се хибридна система, нови дигитални уреди и подобрени функции за безопасност
- Представяне на новия UX 300h с литиево-йонна батерия с по-висок капацитет, увеличаваща общата мощност на системата с 8%
- По-висока мощност и по-добро ускорение, но намален разход на гориво и емисии на CO2 в сравнение с UX 250h
- UX 300h със задвижване на четирите колела E-Four използва нов заден мотор с над пет пъти по-голяма мощност от тази на агрегата на предишния модел, осигуряващ по-изострена реакция при подаване на газ и по-ангажиращо задвижване
- Нов дигитален инструментален дисплей на водача и допълнителни мерки за противодействие на шума и вибрациите
- Разширение на функциите на Lexus Safety System +, включително нов проактивен асистент за шофиране, система за следене на водача и асистент за безопасно излизане от автомобила
Въведение
Компактният луксозен градски кросоувър UX, един от най-продаваните модели на Lexus в Европа, получава значителни по обем промени по задвижването и усъвършенстване на редица други детайли за 2024 г. В резултат от това се подобряват динамиката и удоволствието от шофирането на автомобила, съчетаващ гъвкавостта на кросоувър с удобството на шофиране на един модерен хечбек.
Гамата вече включва новия самозареждащ се хибрид UX 300h (заменящ UX 250h). Този модел играе важна роля в глобалната стратегия на Lexus за електрификация и прилагането на нови технологии за подобряване на динамичните качества на автомобила, включително управляемостта, контрола и удоволствието от шофирането.
С визията “Lexus Electrified” Lexus следва пътя си към въглеродна неутралност по начин, който прави луксозното електрифицирано шофиране достъпно за клиентите чрез различни възможности за задвижване.
Новият по-мощен UX 300h
Най-значимата промяна в гамата на UX за 2024 г. е появата на новия самозареждащ се хибриден модел UX 300h, който заменя предишния UX 250h. Запазва се вече утвърденият 2,0-литров бензинов двигател с неговата изключително висока топлинна ефективност, но в новия модел той е част от петото поколение хибридно задвижване на Lexus, което предлага увеличена мощност и по-добри динамични показатели.
Промените включват въвеждането на нова, по-ефективна литиево-йонна батерия с 60 клетки и номинално напрежение от 222 V, която заменя досегашния никел-метал хидриден модул със 180 клетки и напрежение от 216 V и интеграцията на нов инвертор, който вече не е отделен модул, а част от обща компановка с електрическия мотор. Благодарение на новата батерия е постигнато 8-процентно увеличаване на общата мощност на системата, която нараства от 184 к.с. по DIN. при UX 250h до 199 к.с. по DIN при новия UX 300h.
В моделите, оборудвани със система за задвижване на четирите колела E-Four се използва нов мотор-генератор с постоянни магнити и висок въртящ момент. Той е повече от 5 пъти по-мощен от предишния агрегат от индукционен тип, генериращ мощност от 30 кВт и 84 Нм въртящ момент. Това технологично решение осигурява по-изострена реакция при подаване на газ и още по-удовлетворяващо шофиране с подобрена стабилност и усещане за контрол.
Задният двигател служи и като генератор за регенериране на спирачна система на автомобила, увеличавайки количеството кинетична енергия, която може да бъде уловена при спиране или намаляване на скоростта и съхранена в батерията на хибридната система.
Оптимизирането на нивото на подпомагане от страна на електрическия мотор, като част от процеса на синхронизиране на оборотите на двигателя с вътрешно горене със скоростта на автомобила, създава усещане за незабавно, линейно ускорение. По този начин се намалява необходимостта от работата на бензиновия двигател на високи обороти. Хибридната система може да изключи бензиновия двигател, при което автомобилът може да си движи на електричество със скорости от до 115 км/ч, например при шофиране по дълги наклони.
2,0-литровият бензинов двигател играе ключова роля за повишаване на цялостната ефективност на UX 300h, благодарение на авангардни технологични решения като легла на клапаните с лазерно отложено покритие, прецизно проектиран профил на всмукателния контур, висока степен на сгъстяване от 13,0:1 и система за впръскване на гориво, която комбинира директно впръскване и впръскване във всмукателните отвори, с цел постигане на процес на високоскоростно горене. Интелигентното променливо газоразпределение с електрически активиращ механизъм за всмукателните клапани VVT- iE подобрява прецизността на реакцията при подаване на газ и управляемостта, като същевременно помага за намаляване на емисиите на отработилите газове. Динамичните качества на двигателя и разходът на гориво са допълнително оптимизирани, благодарение на използването на горивна помпа с безстепенно променлив капацитет и охладителна система с електрическа водна помпа, допринасящи за намаляване на загубите от вътрешно триене. Последната спомага и за бързото затопляне на купето през студените дни, а климатичната система осигурява по-бързо охлаждане.
По-добри динамични показатели, по-добра ефективност
Благодарение на увеличаването на мощността, UX 300h осигурява по-добри динамични параметри. Времето за ускорение от 0 до 100 км/ч за модела с предно предаване е намалено от 8,5 на 8,1 секунди, докато при E-Four със задвижване на всички колела времето е съкратено от 8,7 на 7,9 секунди.
Благодарение на повишената ефективност на задвижването и мерките за намаляване на теглото на автомобила е намален и разходът на гориво. При версията със задвижване на предните колела стойностите при комбинирания цикъл на WLTP са съответно 5,0– 5,2 л/100 км, а при тази със задвижване на четирите колела 5,3 – 5,7 л/100 км. На базата на същия цикъл на измерване WLTP, съответните емисии на CO2 са 113 – 119 г/км и 121 – 128 г/км.
Подобрена динамика на шофиране
По-доброто ускорение на UX 300h се допълва от по-стабилно поведение при шофиране. Стремежът към странично накланяне на каросерията се потиска по-добре при по-динамично движение в завои, същото е валидно и по отношение на надлъжно накланяне като например при рязко спиране. Подобрена е цялостната здравина на каросерията с добавянето на нова носеща опорна скоба за радиатора и усилване на долния заден панел.
UX 300h с E-Four система за задвижване на четирите колела предлага по-добра управляемост при завиване, спиране и ускорение върху пътни настилки с различни нива на сцепление от двете страни на автомобила, което допринася за осигуряване на повече увереност за водача. Това е постигнато чрез прецизно управление на разпределението на задвижващата сила. Контролът на стабилността на автомобила (VSC) автоматично оптимизира разпределението на задвижващия въртящ момент между предните и задните колела, незабавно подавайки въртящ момент към колелата на задния мост, когато открие загуба на сцепление отпред. Стабилността при завиване е подобрена с регулиране на въртящия момент към задните колела, за да се коригират презавиването и недозавиването.
При всички UX модели водачът може да използва Lexus Drive Mode Select, за да адаптира настройките на автомобила спрямо желанията си и вида на пътуването. Изборът на режим Normal гарантира най-добрия баланс между динамика и разход на гориво; режимът Eco дава приоритет на енергийната ефективност и намаляване на разхода на гориво като прави по-плавна реакцията при подаване на газ и оптимизира работата на климатичната система. Sport осигурява възможност за по-динамично ускоряване и добавя успокояваща стегнатост към усещането при връзката с кормилното управление.