Архив

Китайските производители на автомобили гледат на Турция като на производствен център

Заобиколяне потенциалните мита на ЕС

Докато Европейският съюз финализира дали трябва да повиши митата върху електрическите автомобили, внасяни от Китай, китайските производители на автомобили вече работят върху алтернатива, за да останат силни и да продължат да растат в региона.

bloomberg.com, reuters.com, 21.05.2024 г. – 09:36 ч.

На 14 май САЩ обявиха, че ще повишат тарифата за електромобили, внасяни от Китай, от 25% на 100%.byd-denza-n7-produktion-production-china-2024-02-min Европейският съюз обмисля подобен ход, за да защити местните производители на електромобили. Тежките играчи в индустрията в Китай обаче може вече да са намерили решение. Множество известни китайски производители на автомобили обмислят създаването на фабрики в Турция и локализирането на своите електромобили в региона.

Bloomberg съобщи миналата седмица след интервю с Фатих Качир, министър на индустрията и технологиите на страната, че BYD и Chery водят дискусии на високо ниво с Турция за инвестиране в производствени съоръжения там и подобряване на продажбите им в Европа.

Турция иска да приключи дискусиите възможно най-скоро, каза Качир в интервюто. Страната също така преговаря със SAIC, която притежава MG и Great Wall Motor, добави той.

Турция вече е усъвършенстван център за производство на автомобили за много водещи световни марки, но тепърва предстои да се развие в електромобилите. Появата на китайските автомобилни производители може не само да даде значителен тласък на индустрията с допълнителна продукция, но и да подготви местната верига за доставки за прехода на Европа към електромобили в бъдеще. Качир каза, че Турция е оптималният избор за износ на автомобили за Европа поради нейното споразумение за митнически съюз.

С регистриран износ на превозни средства и резервни части на стойност 35,7 милиарда долара, автомобилната индустрия на Турция се класира на първо място в износа на страната през 2023 г. В сравнение с 21,6 милиарда долара десетилетие по-рано, очевидно е как автомобилната индустрия играе голяма роля в икономиката на нацията. За BYD потенциалният турски завод може да бъде вторият завод за леки автомобили, предназначени за продажба в Европа. Още през декември компанията обяви, че ще построи фабрика за превозни средства в Сегед, Унгария.

Германските автомобилни производители не изглеждат доволни от предложението на ЕС да прилага наказателни данъци върху електромобилите, внесени от Китай. Единствената цел на повишаването на данъците върху вноса е да се защити една индустрия, но нашата индустрия не се нуждае от защита, каза Оливър Зипс  от BMW Group в конферентния разговор за приходите за Q1 2024. „Винаги има някакво отмъщение“, цитира неотдавнашен доклад на Reuters главният изпълнителен директор на Volkswagen Passenger Cars Томас Шефер на срещата на върха за автомобилите на Future of the Financial Times 2024.

Изглежда, че европейските производители на автомобили се страхуват от обратен удар от Китай, който може да има пагубен ефект върху техните EV инвестиции и бизнес там.