7893 нови електрически автомобила са регистрирани в Норвегия през май
Регистрациите на нови електрически автомобили в Норвегия леко спаднаха отново през май до 7893 автомобила. Следователно растежът през април изглежда малко по-голям, но същият модел се оказа най-популярен: Volvo EX30 остана най-продаваният модел в Норвегия през май.
ofv.no
7893 електрически автомобила са били новорегистрирани в Норвегия през май, според Норвежката администрация за обществени пътища (OFV). Това е с 2158 по-малко, отколкото през април и с 2880 по-малко, отколкото през същия месец на миналата година. Делът на BEV на новите регистрации на леки автомобили е намалял от 80,8 на 77,0 процента в сравнение със същия месец на 2023 г. През април цифрата е била 89,4 процента .
Фактът, че делът на електронните автомобили е паднал до такова ниско ниво, се дължи и на норвежкия пазар като цяло. С 10 253 нови регистрации във всички типове задвижвания, тази цифра също е с 23,2% под предходната година, но новите електрически регистрации спадат по-рязко с 26,7%. През април 2024 г. са регистрирани 11 241 нови автомобила, от които над 10 000 са чисто електрически.
Това обаче означава също, че през май 23 процента от всички нови регистрации в Норвегия, или 2360 превозни средства, са имали двигател с вътрешно горене на борда. Спадът на Plug-in хибридите, който вече беше наблюдаван през предходните месеци, продължи с 544 PHEV, с 50,2 процента по-малко в сравнение с май 2023 г. Следователно пазарният дял на PHEV през май 2024 г. беше само 5,3 процента. През текущата година регистрациите на електрически превозни средства на са намалели с 64,8%, а пазарният дял е спаднал до 2,7%.
Пълните хибриди, от друга страна, отбелязаха печалби: с 1250 бройки те постигнаха увеличение от 20 процента, което се дължи главно на Toyota – повече за това след малко, когато разглеждаме отделните модели. Чистите дизели също бяха необичайно силни с 437 единици и пазарен дял от 4,3 процента (3,0 процента през текущата година), докато бензиновите модели останаха на обичайното си ниво със 129 единици и пазарен дял от 1,3 процента.
Volvo EX30 оглави моделната класация през май със 791 нови регистрации, следван от VW ID.4 (741) и Tesla Model Y (690). Цялостното развитие на пазара в Норвегия също се вижда в моделите: през 2023 г. най-продаваният модел (обикновено Model Y по това време) беше ясно в четирицифрения диапазон. Понякога Model Y представлява повече от 20 процента от всички нови регистрации за един месец. През май 2023 г. Model Y все още беше на 6,7%, Volvo EX30 на 7,7%. Въпреки че това все още е повече от всички plug-in хибриди или всички двигатели с вътрешно горене взети заедно, това все още е видимо различна ситуация от преди година.
След трите споменати модела следва Toyota Yaris, малък хибриден автомобил с 609 нови регистрации. Хибридният SUV RAV4 също е в челната десетка с 441 бройки, както и изцяло електрическата Toyota bZ4X с 427 нови регистрации и хибридният компактен модел Corolla (311). Следователно Toyota постигна силен резултат през май, надминавайки модели като Polestar 2 (333), VW ID.3 (331), MG4 (317), Hyundai Kona (308) и Audi Q4 e-tron (306). За разлика от това, Skoda Enyaq, която все още оформяше челната позиция с Model Y и ID.4 през 2023 г., успя само 122 нови регистрации.
През настоящата година Model Y все още е начело с 6095 бройки благодарение на силните резултати от първото тримесечие, но EX30 (2695) вече измести ID.4 (2651) от второто място. Следва го Toyota bZ4X с 2270 бройки и над 2000 нови регистрации. За сравнение: в края на май 2023 г. само модел Y има над 12 300 регистрирани автомобила.