Архив

Тестово шофиране с новия Citroën ë-C3

Кога най-накрая ще се появят достъпни електрически автомобили за автопарка?

Citroën ë-C3 е може би първият европейски шампион по отношение цена-качество.

Ето един тест с новия автомобил от  колеги от Европа

Визуално Citroën ë-C3 много прилича на корпоративния си брат. Той е компактен, но сравнително висок, сcitroen-e-c3-fahrbericht-2024-002-min ъгловат дизайн и оптимистични цветове.

Сходството не е случайно, тъй като ë-C3 е следващият еволюционен етап на Jeep Avenger  и Opel Mokka & Co. Основата за повечето от настоящите електрически автомобили на Stellantis е „Общата модулна платформа“ (CMP), която произхожда от PSA. Той беше допълнително разработен в „CMP Smart Car“ за постигане на по-добри технически данни на по-ниски цени.

Имайки предвид този технически фон, едва ли е изненадващо, че колата веднага изглежда позната, не само отвън, но и отвътре. Инфоразвлекателната система има познатия външен вид на Stellantis и всичко от селектора на скоростите до централната конзола идва от Групата. Качеството остава същото въпреки значително по-ниската цена. Има много твърда пластмаса, въпреки че е спретнато завършена, твърде много лъскави повърхности и малко повече тапицерия от плат.citroen-e-c3-fahrbericht-2024-02-min-1400x933

Вместо познатия голям и цветен дисплей на скоростомера, сега има сравнително малък монохромен псевдо-хед-ъп дисплей, който не показва информацията си на предното стъкло, а точно под него. Тук няма трикове като GPS или дори инфотейнмънт информация, но всичко важно за EV:

В допълнение към скоростта, това включва пробег в километри, процентно ниво на батерията, одометър и два брояча на разхода. Във време, когато някои други производители на автомобили напълно премахват дисплея на скоростомера (напр. Volvo EX30 и Tesla Model 3), хубаво е, че Citroën взе различно решение тук.

Централният екран е също така подреден, осигурява достъп до GPS и радио, но ясно сигнализира, че е по-добре да използвате Apple CarPlay или Android Auto. Въпреки че навигационната система има подходяща функция за онлайн търсене и солидно насочване към маршрута, директорията на зарядните станции е сравнително безполезна поради липсата на филтри. Вместо да предлага високопроизводителен хардуер в автомобила, Citroën разчита на смартфоните на клиентите. Те така или иначе имат повече мощност, а различни приложения улесняват планирането на маршрута на EV.

Имайки това предвид, компанията предлага приложение „E-Routes“, което предоставя напътствия по маршрута и планиране на зареждането на смартфона, като същевременно получава данни за състоянието на батерията и консумацията директно от превозното средство, така че информацията да може да се адаптира към реално време ситуация.

В базовата версия централният екран е напълно отстранен; вместо това в центъра на арматурното табло еcitroen-e-c3-fahrbericht-2024-04-min-1400x933 монтиран само държач за смартфон. Може да не е естетически приятно, но е разумна мярка за спестяване на разходи, като се има предвид, че много клиенти предпочитат да използват своя смартфон, а не софтуера на производителя.

Добро пространство

При шофиране ë-C3 е изненадващо удобен. Пространството е подходящо за четири места. Само централната седалка на задната пейка е по-скоро скачаща седалка поради обемната централна конзола и малката ширина на седалката; можете да наречете колата и 4+1 местна. Благодарение на сравнително високия покрив има достатъчно място за главата навсякъде, а предните седалки са достатъчно високи, за да могат пътниците отзад да имат допълнително пространство за краката под седалките на водача и пътника отпред.

Единствено зоната за сядане на задната седалка е малко тясна, но с външна дължина от само четири метра, някъде трябва да се правят компромиси. Малките педали могат да бъдат малко трудни (и са типично френски): С малко по-голям крак е лесно неволно да натиснете педалите на газта и спирачката едновременно. Малкият волан, от друга страна, е приятен и създава усещане за картинг.

Консумация и зареждане

Ускорението също е приемливо – при 11 секунди от 0 до 100 км в час няма да спечелите спринт на светофар, разбира се, но лесно можете да се справите във всяка пътна ситуация. Ддвигателят е с мощност 83 кВт.

При постоянни 120 км в  час колата си позволява 17,5 кВтч/100 км – с 43,7 кВтч нетен капацитет на батерията, което отговаря на реални 250 километра по магистралата. Това е напълно добре за толкова достъпна кола. LFP батерията също се оказва добронамерена при зареждане; вместо 100 кВт от листа с данни, той приема само 88 кВт пикова мощност, но поддържа това относително постоянно и зарежда от 10 до 80 % за 35 минути. Отново, това не е еталон, но е напълно подходящ за евтин автомобил от начално ниво.

Асистенти и софтуер

citroen-e-c3-fahrbericht-2024-11-min-1400x933За съжаление тестовите автомобили все още нямат окончателен производствен статус и всички асистиращи функции са изключени. Така че можем само да цитираме официалната информация тук, според която ë-C3 ще бъде оборудван със система за предупреждение при напускане на лентата, круиз контрол с ограничител и разпознаване на пътни знаци, наред с други неща. Последното, заедно със звуковото предупреждение, така или иначе е станало задължително в ЕС, а Citroën за щастие са инсталирали добре позициониран бутон, с който може да се изключи звънчето – в повечето съвременни автомобили постоянното бипкане е доста дразнещо.

Цени и оборудване

Тествахме по-скъпата от двете линии оборудване; версията „Max“ струва 27 800 евро, което е с 4 500 евро повече от базовия вариант „You“. В допълнение към централния дисплей, той също има електрически задни прозорци, камера за заден ход, разделно сгъваема задна седалка и индуктивна зарядна станция за смартфони. Версията Max има и три допълнителни USB-C порта – съществена функция за децата, които хленчат за своите iPad на задната седалка. Говорейки за деца, има две ISOFIX седалки, вляво и дясно, отзад.

В базовата версия климатикът и чистачките не са автоматизирани, а трябва да се управляват ръчно. Стандартните функции включват задни сензори за паркиране, контроли от волана на смартфона и еднофазно 7,4 кВт AC зарядно устройство (11 кВт трифазно зарядно устройство се предлага срещу допълнително заплащане).

Успешна втора кола

След този първи тест сме изкушени да категоризираме ë-C3 като подходящ за основен автомобил. Зарежда се сравнително добре и има достатъчен обхват за ежедневна употреба и едно или две ваканционни пътувания годишно. Размерът на пространството е подходящ за двама души с много багаж или за трима до четирима души с много лек багаж. Като цяло, ë-C3 вероятно е доста подходящ за изискванията на огромното мнозинство шофьори.

Има обаче два недостатъка. Първо очевидното: двигателят с вътрешно горене е с поне 8 000 евро по-евтин и в двете версии. Това дава добра индикация за действителната стойност на колата. И дори с още по-достъпната версия, която вече беше обявена, тази разлика ще се подобри само в ограничена степен, тъй като версията за под €20 000 вероятно ще трябва да намали капацитета на батерията.

LFP: благословия 

По-голямата въпросителна обаче е дали LFP батериите са подходящи за зимата, защото въпреки че са евтини, трябва да са по-топли. По време на нашето тестово шофиране през Долна Австрия, Бургенланд и Щирия външната температура не падаше под 20 градуса – така да се каже, най-добрите възможни условия. Обхватът вероятно ще спадне малко през зимата, докато времето за зареждане вероятно ще се увеличи.

Всеки, който зависи от всеки километър пробег, би бил добре посъветван да изчака докладите от тестовете от студения сезон. Или обратното: всеки, който иска да вземе ë-C3 като основен автомобил, ще бъде добре посъветван да го разгледа много внимателно и да го изпробва напълно.

Първият европейски кракер за цена-производителност

С този автомобил Citroën не само изпраща сигнал до китайските производители (които продават много евтини BEV на родния си пазар, но все още не са донесли такъв в Европа за под 25 000 евро).