Stellantis представя нови софтуерни продукти за автомобилите си
- Глобалните приходи от софтуер са се увеличили 2,5 пъти за три години, като маржовете продължават да нарастват; монетизируемият свързан автопарк се увеличава до 13,8 млн. автомобила;
- Stellantis е предоставил над 94 млн. безжични софтуерни актуализации (OTA) през 2023 г., подобрявайки мобилното изживяване на настоящите собственици на превозни средства;
- През 2023 г. потребителите на базираните на абонамент продукти достигнаха 5 милиона;
- До края на 2024 г. се очаква интеграцията на технологични платформи от следващо поколение – STLA Brain, STLA SmartCockpit и STLA AutoDrive;
- Stellantis трансформира автомобилния софтуер с облачно базирани инструменти за проектиране и тестване, включително своя Virtual Engineering Workbench, който ускорява разработката и повишава качеството;
- Глобална мрежа от центрове за технологично развитие позволява непрекъсната работа, както и персонализиране на софтуерни продукти за всяка от автомобилните платформи на компанията;
- Stellantis представя нови софтуерни продукти и свързани функции за съществуващи и нови модели на своите марки:
– e-ROUTES предоставя маршрути за BEV (електрически превозни средства с батерии) въз основа на получени в реално време данни за превозното средство и ще е достъпен на всеки смартфон в Европа;
– Free2move Connect Fleet и MyTasks дават възможност на потребителите на лекотоварни превозни средства също да се възползват от данни на живо.
- Mobilisights разширява клиентската си база, използвайки данни от автомобилите с цел да подобри продуктите и планирането, като приоритизира поверителността.
Stellantis подобрява изживяването на B2B и B2С клиентите на своите 14 марки с нови възможности за свързване. С това покачва 2,5 пъти маржа на приходите си от софтуер и свързани услуги спрямо 2021 г., като броят на абонатите й в световен мащаб за същия период е достигнал 5 милиона. В допълнение генериращият доходи автомобилен парк нараства с 15% до 13,8 млн. единици, като Stellantis е предоставил над 94 млн. безжични актуализации (OTA) през 2023 г. с цел да добави и подобри редица функции в наличните превозни средства.
Тези постижения поставят основата за бъдещия растеж на софтуерните инструменти на Stellantis, който използва облачни технологии за проектиране и тестване, както и иновативния инструмент Virtual Engineering Workbench, с който значително ще ускори разработването на автомобилен софтуер, ще подобри качеството му и ще улесни внедряването му в превозните средства. Virtual Engineering Workbench е вътрешна разработка и с помощта на някои стратегически партньори ще направи възможни функции от следващо поколение, както за предстоящите нови модели на компанията, така и за автомобилите, които вече са на пътя.
„За малко повече от две години направихме решителна промяна от традиционния начин на мислене в автомобилната индустрия към подход, типичен повече за стартиращите технологични компании, като пренасочихме фокуса си към възможностите ни за създаване на софтуер и към скоростта на разработването му“ – каза Ив Бонефон, главен софтуерен директор на Stellantis. – „Това ни дава гъвкавост и е ключово конкурентно предимство в бъдеще. Сега предприемаме следващата стъпка и започваме мащабни действия, насочени към готовността ни за интегриране на нашите трансформиращи се технологични платформи STLA Brain, STLA SmartCockpit и STLA AutoDrive, базирани на изкуствения интелект.“
Разширявайки своите вътрешни възможности за разработка на софтуер, Stellantis разчита на центровете си за технологично развитие, които работят 24/7, за изграждането и персонализирането на софтуерните си продукти за всяка от своите платформи за автомобили. Ето най-авангардните от тях:
- STLA Brain: Основната й структура предлага централизирано изчисление, базирано на пълен безжичен достъп до сензори и изпълнителни механизми. Тя намалява сложността, като съкращава наполовина броя на електронните контролни блокове (ECU) на превозно средство (до приблизително 60 ECU). Компанията ще може да разработва нови функции за по-малко от шест месеца, което е една четвърт от времето на днешния процес. Очаква се до края на годината технологията да бъде готова за интегриране, като се планира през 2025 г. да бъде внедрена и в автомобилите.
- STLA SmartCockpit: Платформата въвежда ново поколение персонализирани и свързани възможности, задвижвани от технологии, базирани на машинното обучение и изкуствения интелект. Тя дава на потребителите безпроблемна интеграция с техния дигитален живот. Фокусът й е върху опростените менюта, изискващи по-малък брой команди, което значително услеснява използването й, а AI-базираните й функции предоставят на пътниците повече възможности за навигация, медии, климатизация, осветление и продуктивност. Ключът към това е дигиталният личен профил, който познава предпочитанията на потребителя и може да бъде активиран на различни автомобили от марките на Stellantis. STLA SmartCockpit също се очаква да бъде готова за интеграция до края на годината, като ще дебютира в автомобили на компанията през 2025 г.
- STLA AutoDrive: Системата използва възможностите на STLA Brain и STLA SmartCockpit, за да предостави полезна и непрекъснато актуализираща се технология Advanced Driver Assistance System (ADAS), която е интуитивна, надеждна и вдъхваща увереност на водача. STLA AutoDrive цели да увеличи значително времето и разстоянието, което може да бъде изминавано без прекъсвания в режим на ADAS. Стратегията включва водеща в сегмента си система, която предоставя на водачите автономно управление, без използването на ръце и без да се следи пътят от шофьора, като позволява аварийно връщане към ограничено управление с участието на водача (Ниво 2+). До края на годината се очаква технологията да бъде готова за внедряване в превозните средства, като представянето й ще е през 2025 г.
Stellantis също разработва свързани услуги и софтуерно управлявани функции за бизнес клиентите си под философията „Направете придвижването ми по безопасно, животът ми – по-лесен, и шофирането ми – по-вълнуващо.“ Някои от тях са налични в различни региони на света и включват:
- e-Routes: Предлага се в Европа, като тази година ще обхване и други региони. Stellantis е първият автомобилен производител с мобилно приложение за планиране на маршрути, което ползва данни от превозното средство в реално време и е специално проектирано за електромобили. Apple CarPlay и Android Auto проектират e-Routes на централния екран на автомобила. Спиранията за зареждане са съобразени с предпочитанията на водача, включително опциите за плащане и за минималното ниво на батерията.
- Подобрен виртуален асистент с ChatGPT: След успешен пилотен проект през октомври 2023 г., Stellantis ще е първият автомобилен производител, който ще предлага ChatGPT като стандартна функция за нови и съществуващи модели превозни средства, първоначално достъпна в 20 европейски държави до края на 2024 г. Тя ще ползва родния език на потребителите и ще може да им разкаже повече за света около тях, за местата, на които отиват, или дори някаква история.
- Free2move Connect Fleet: Тази платформа за управление на автопарка предоставя на мениджъра му проследяемост на превозните средства в реално време. Онлайн табло за управление показва важни данни за състоянието на автомобила, като оставащо време до смяната на маслото или ниво на зареждане на батерията. Чрез Free2move Connect Fleet може да се задават граници на геозони, в които се движи превозното средство, и да се осигури геолокация в реално време. Наличният тракер помага и за намирането на автомобила в случай на кражба.
- MyTasks: Този инструмент предоставя на екрана на инфо развлекателната система на автомобила цялата информация, необходима на водача, за да изпълни ефективно своя график, дори и при промени или закъснения. Мениджърите на автопаркове получават автоматични актуализации, когато задачите са изпълнени или съответно забавени и пренасрочени, така че всички страни да могат да проследяват дневния график.
- Mobilisights разширява своята клиентска база, като използва данни от 13,8 млн. свързани превозни средства на Stellantis, за да предостави иновативни решения, които са не само съобразени със запазването на поверителността на личните данни, но и обогатяват изживяването на потребителите. Тези системи подобряват управлението на автопарка, на трафика и на градското планиране, насърчавайки постигането на по-интелигентно и по-безопасно пътуване чрез персонализирани и запазени като анонимност данни.
Софтуерната стратегия на Stellantis има за цел да генерира около 20 млрд. евро допълнителни годишни приходи до края на десетилетието.